نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 12:38 ق.ظ

مطالعه نشان می دهد که قطره هایی از اشک پرخاشگری مردانه را کاهش می دهد

مطالعه نشان می دهد که قطره هایی از اشک پرخاشگری مردانه را کاهش می دهد

25 دسامبر 2023 -اعتبار: Karolina Grabowska از Pexels

تماشای گریه شخصی دیگر اغلب واکنش احساسی را برمی انگیزد – اما طبق مطالعه جدیدی که  منتشر شده، اشک های انسان خود حاوی یک سیگنال شیمیایی هستند که فعالیت مغز مرتبط با پرخاشگری را کاهش می دهد.

این تحقیق توسط موسسه علوم Weizmann رژیم اشغالگر انجام شد و در PLOS Biology، یک مجله علمی ایالات متحده منتشر شد. نویسندگان می گویند اگرچه این شامل اشک های زنانه می شود، زیرا زنان خود را به عنوان اهدا کننده در دسترس قرار می دهند، احتمالاً این اثر وابسته به جنسیت نیست.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که اشک‌های جوندگان حاوی مواد شیمیایی هستند که به عنوان سیگنال‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. و موش های نر ، نر زیردست خود را در اشک های خود آغشته می کنند تا نرهای غالب کمتر به آنها حمله کنند.

برای یافتن اینکه آیا اثرات مشابهی در انسان رخ داده است یا خیر، تیمی به رهبری  شانی آگرون دانشجوی دکترا ، ابتدا 25 داوطلب مرد را در معرض اشک های “احساسی” یا نمک قرار داد. داوطلبان نمی‌توانستند بفهمند چه چیزی استشمام می‌کنند، زیرا هر دو ماده شفاف و بی‌بو هستند.

این اشک از شش زن داوطلب گرفته شد که فیلم‌های غمگین را در انزوا تماشا می‌کردند و از آینه استفاده می‌کردند و مایع درون شیشه‌ای برودکه روی گونه‌هایشان می‌چکید.

آگرون در بیانیه ای گفت: «وقتی به دنبال داوطلبانی بودیم که بتوانند اشک اهدا کنند، بیشتر زنان را پیدا کردیم، زیرا برای آنها گریه کردن از نظر اجتماعی بسیار قابل قبول تر است.

او اضافه کرد که از آنجایی که تحقیقات قبلی نشان داده بود که اشک باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان می‌شود و کاهش تستوسترون تأثیر بیشتری بر پرخاشگری در مردان نسبت به زنان دارد، ما با مطالعه تأثیر اشک بر مردان شروع کردیم زیرا این به ما شانس بیشتری برای دیدن یک اثر می‌داد..”

آنها از داوطلبان خواستند که یک بازی رایانه‌ای را انجام دهند که در مطالعات قبلی به خوبی تثبیت شده بود و شامل جمع‌آوری پول می‌شد در حالی که یک حریف ساختگی می‌توانست درآمد آنها را بدزدد.

با توجه به فرصت، مردان می توانند با از دست دادن پول از بازیکن دیگر انتقام بگیرند، حتی اگر در مورد خود آنها از باخت حریف سودی نبرند.چنین رفتار انتقام جویانه و پرخاشگرانه در بازی پس از استشمام اشک مردان، 43.7 درصد کاهش یافت.

به نظر می‌رسد که این نشان‌دهنده چیزی است که در جوندگان مشاهده شده بود، اما برخلاف جوندگان، انسان‌ها ساختاری به نام اندام vomeronasal در بینی خود ندارند که در طول تکامل گونه ما از بین رفته و سیگنال‌های شیمیایی بی‌بو را تشخیص می‌دهد.

محققان برای اینکه بفهمند چه اتفاقی می‌افتد، اشک‌ها را روی 62 گیرنده بویایی در یک ظرف آزمایشگاهی اعمال کردند و دریافتند که چهار گیرنده توسط اشک فعال می‌شوند مانند نمک نیست.در نهایت، دانشمندان آزمایش‌ها را با مغز مردان متصل به اسکنر MRI تکرار کردند.

تصویربرداری نشان داد که قشر جلوی مغز و اینسولای قدامی که مربوط به پرخاشگری است، زمانی که مردان در طول بازی تحریک می‌شدند، فعال‌تر می‌شدند، اما اگر اشک‌ها را بو می‌کشیدند، تأثیر آن‌چنان قوی نبود.

نویسندگان می نویسند: «ما متذکر می شویم که گریه اغلب در تعاملات بسیار نزدیک رخ می دهد، تا جایی که «بوسیدن گونه های اشک آلود» موضوعی تکرارشونده در فرهنگ ها است. ، جایی که ارتباط کلامی امکان پذیر نیست.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *