نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 11:50 ق.ظ

ایمنی مواد غذایی ، تمیز کردن با پلاسما به جای مواد شیمیایی

7 ژوئن 2023 -توسط Leibniz-Institut für Agrartechnik und Bioökonomie e.V. (ATB)-بررسی آلودگی میکروبی تسمه نقاله. اعتبار: جسیکا لیتزه

یک روش جدید برای تمیز کردن تسمه نقاله در تولید مواد غذایی می تواند جایگزین مواد شیمیایی ضد عفونی کننده پرکاربرد شود. آب تصفیه شده با پلاسما در زمان قرار گرفتن در معرض کمتر در برابر آلودگی میکروبی موثر است و بدون آثار خطرناک برای محیط زیست تجزیه می شود. این نتایج اخیراً در مجله Innovative Food Science and Emerging Technologies منتشر شده است.

آلودگی میکروبی می تواند در کل زنجیره فرآوری مواد غذایی رخ دهد. به منظور به حداقل رساندن خطرات سلامتی برای مصرف کنندگان، تمام فرآیندهای تولید باید با خیال راحت انجام شوند. بنابراین، تمیز کردن تسمه نقاله با مواد ضدعفونی کننده، به عنوان مثال در فرآوری سبزیجات یا گوشت، معمول است. با این حال، فرآیندها نه تنها باید ایمنی مواد غذایی را تضمین کنند، بلکه باید سازگار با محیط زیست و پایدار باشند.

بنابراین، تیمی از محققان علم و صنعت روش جدیدی را توسعه داده‌اند که از آب تصفیه‌شده با پلاسما برای تمیز کردن تسمه‌های نقاله مواد غذایی به جای ضدعفونی‌کننده‌های مبتنی بر آمین که معمولاً در صنعت استفاده می‌شود، استفاده می‌کند.

برای تولید آب تصفیه شده با پلاسما، هوای تصفیه شده با پلاسما به آب مقطر یا شیر تزریق می شود. بنابراین، آب تصفیه شده با پلاسما حاوی بسیاری از گونه های نیتروژن و اکسیژن فعال مانند اسید نیتروژن (HNO2)، مونوکسید نیتروژن (NO*) و ازن (O3) است که به طور طبیعی وجود دارند و بدون باقی ماندن آثاری که برای محیط زیست مضر هستند، تجزیه می شوند، اما در کل کارایی ضد میکروبی بالایی دارند

دانشمندان استفاده از آب تصفیه شده با پلاسما را در مقایسه با فرآیندهای شستشوی رایج با استفاده از نمونه باقی مانده از گوشت چرخ کرده و سیب Braeburn روی تسمه نقاله سیلیکونی و PVC بررسی کردند. فرآیند تمیز کردن معمولاً شامل پیش تمیز کردن با آب (20 بار، دمای اتاق) و کف ملایم حل کننده چربی، پاشیدن با ماده فعال و تمیز کردن بعدی تسمه ها با آب لوله کشی بود. در نتیجه، استفاده از آب تصفیه‌شده با پلاسما، تعداد میکروب‌ها را به‌اندازه یک ضدعفونی‌کننده مبتنی بر آمین بیش از 3 log10 CFU/cm²، و با زمان غیرفعال‌سازی به‌طور قابل‌توجهی کوتاه‌تر، تنها یک دقیقه در مقایسه با 15 دقیقه، با تمیز کردن معمولی کاهش داد.

به منظور نظارت بر موفقیت تمیز کردن، یک سیستم حسگر رنگی RGB نیز برای تشخیص خودکار باقیمانده‌های مواد غذایی روی تسمه‌ها توسعه داده شد. دکتر جولیا دورک، دانشمند موسسه مهندسی کشاورزی و اقتصاد زیستی لایبنیتس در پوتسدام توضیح می دهد: “در واقع، این مربوط به کلونیزاسیون میکروبی روی تسمه نقاله است که می تواند یک خطر برای سلامتی باشد. با این حال، در عمل، نظارت بر میکروارگانیسم ها بسیار وقت گیر و پرهزینه خواهد بود، به خصوص که آنها فقط روی بقایای آلی ایجاد می شوند.” “بنابراین ما سیستم حسگر را برای تشخیص بقایای مواد غذایی آزمایش کردیم. سیستم نوری بسیار سریع کار می کند و حتی کوچکترین باقی مانده ها را دقیقاً تشخیص می دهد. استفاده از آن آسان است و بنابراین می تواند برای نظارت خودکار بهداشت در تولید مواد غذایی اجرا شود.”

دکتر جولیا دورک گزینه های بهینه سازی بیشتر را منعکس می کند. “تعداد کمی بیشتر میکروب‌های موجود در تسمه‌های سیلیکونی، که سطح کمی زبرتر از تسمه‌های PVC دارند، نشان می‌دهد که در آینده باید به تسمه‌های نقاله آسیب‌دیده یا قدیمی توجه بیشتری داشته باشیم. در فرورفتگی‌های لکه‌های ناهموار، میکروارگانیسم‌ها ممکن است زنده بمانند. استفاده از آب فرآوری شده با پلاسما. بعلاوه، به خصوص در مورد محصولات حیوانی، استفاده از آب گرم یا گرم می تواند اثر حل کنندگی چربی بهتری داشته باشد و در نتیجه مزیت ضد آلودگی بیشتری نیز داشته باشد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *