نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 11:50 ق.ظ

صنعت باتری اروپا ، چگونه EBA عصر انرژی پاک را تسهیل می کند

صنعت باتری اروپا

30 نوامبر 2023© shutterstock/Alex Verrone

جک توماس، سردبیر شبکه خبری نوآوری، با Thore Sekkenes، با مدیر برنامه اتحاد باتری اروپا، در مورد کار این سازمان در صنعت باتری اروپا و چشم انداز آینده انرژی پاک منطقه صحبت کرد.صنعت باتری اروپا در حال رشد است. با تغییر جهان به سمت برقی سازی، در دسترس بودن باتری‌های کارآمد در حال تبدیل شدن به یک مسئله فزاینده است.

برای مقابله با این چالش، کمیسیون اروپا اتحاد باتری اروپا را در اکتبر 2017 راه اندازی کرد. یک زنجیره ارزش باتری داخلی باید ایجاد شود تا انتقال انرژی پاک اروپا شکل بگیرد، و EBA برای دستیابی به این امر کمک خواهد کرد.

در اینجا، جک توماس، سردبیر شبکه خبری نوآوری، با Thore Sekkenes، مدیر برنامه اتحاد باتری اروپا، در مورد اینکه چگونه EBA در حال تقویت صنعت باتری اروپا و مسائل فعلی است که باید برای ارتقای رشد بیشتر غلبه کرد صحبت کرد.

اتحاد باتری اروپا نقش مهمی در رشد صنعت باتری اروپا داشته است. چه خدماتی برای تسهیل این رشد ارائه می دهید؟

ما خدمات را در اشکال مختلف ارائه می دهیم. اول، ما شبکه EBA را داریم که در آن رویدادهایی را برای اعضای خود سازماندهی می کنیم. اعضای ما شامل حدود 900 شرکت، دانشگاه و سرمایه گذار مختلف هستند.ما با کل زنجیره ارزش از استخراج تا بازیافت باتری سروکار داریم – این امری اساسی است زیرا می‌توانیم به اتصال اعضا در سراسر بخش کمک کنیم.به دلیل میراث InnoEnergy، ما در بروکسل و با دولت های کشورهای عضو تماس داریم. تقریباً همیشه وقتی رویدادهایی را ترتیب می دهیم تا به ارتباط با مقامات کمک کنیم.هدف ما این است که از دولت، به عنوان مثال، در مورد قوانین اجرا شده، خبر منتشر کنیم. ما همچنین اطلاعات اعضای خود را به نهادهای دولتی پخش می کنیم.اتحاد باتری اروپا یک گروه کوچک است، بنابراین ما تا جایی که می توانیم به شرکت ها کمک می کنیم و افراد صنعت را به رویدادها دعوت می کنیم.

برون سپاری مواد اولیه چه مشکلات پایداری ایجاد می کند؟

این یک نگرانی و یکی از دلایلی است که ما می خواهیم تولید باتری را در اینجا در اروپا بومی سازی کنیم. برای اضافه کردن زمینه، بعید است که در آینده نزدیک بتوانیم تمام مواد خام خود را از اروپا برای رشد صنعت باتری اروپا تامین کنیم. این بدان معناست که ما مجبور خواهیم بود به تجارت با کشورهای دیگر ادامه دهیم که در آنجا به راحتی می توان این ماده خام را دریافت کرد.

© shutterstock/asharkyu

برای کاهش مشکلات پیرامون این موضوع، راه حلی به نام پاسپورت باتری وجود دارد. پاسپورت محصول دیجیتال برای باتری ها، قابلیت ردیابی مواد اولیه و محصولاتی را که وارد باتری می شوند، تضمین می کند. همچنین تضمین می کند که این محصولات مطابق با مقررات اروپا هستند. پاسپورت امکان ردیابی تاریخچه محصول را فراهم می کند.این قرار است در سطح نظارتی اجرا شود و تا چند سال دیگر اجرا شود.کنسرسیومی متشکل از شرکای صنعتی، مؤسسات و تنظیم‌کننده‌ها روی این موضوع کار می‌کنند.

پاسپورت باتری دارای مزیت و ارزش تجاری است زیرا ما در حال جمع آوری داده ها از زنجیره تامین و همچنین موارد استفاده از آن هستیم. ما قادر خواهیم بود پایگاه داده ای ایجاد کنیم که برای تجارت و همچنین برای اروپا مفید باشد تا نحوه استفاده از باتری ها را پیگیری کند.در حال حاضر در مرحله سند هستیم و درگیر این کار هستیم.

چرا اروپا در حال حاضر مواد خام کافی برای تامین تقاضا استخراج نمی کند؟

اروپا مواد بیش از اندازه کافی دارد. مشکل کمبود ماینینگ است. این به بحث مجوز برمی گردد. برای مدت طولانی، دولت استخراج معدن را رد کرده و معتقد است که باید در خارج از اروپا انجام شود.

این یک مشکل است زیرا اگر ذهنیت خود را تغییر دهیم و دوباره شروع به استخراج کنیم فرصت هایی وجود دارد.ما باید شروع کنیم و پروسه صدور مجوز را عملیاتی کنیم. اگر مشکلی در درک عمومی وجود نداشت، روند تأیید بسیار سریعتر انجام می شد.مشکل این است که بسیاری از کارهای بد در گذشته انجام شده است – بسیاری از ماینینگ ها به روشی غیرمسئولانه انجام شده است.ما باید به این امر احترام بگذاریم و اطمینان حاصل کنیم که جامعه محلی راحت است. برای ساختن صنعت باتری اروپا، باید مردم را متقاعد کنیم که استخراج به روشی صحیح و مسئولانه انجام خواهد شد.

آیا کار کافی برای تغییر نگرش عمومی انجام شده است؟

من این موضوع را با چند مثال توضیح خواهم داد. در صربستان، جامعه به اندازه کافی درگیر نشد، و گفتگوهای بدی دریافت کردند، که معدن خاصی را مسدود کرد.از سوی دیگر، معدن کلیبر در فنلاند، به عنوان مثال، یک طرح ارتباطی با مردم اطراف دارد و مورد حمایت قرار گرفته است.اساساً یک برنامه ارتباطی با افرادی که تحت تأثیر قرار می گیرند باید تدوین شود. این در مورد افزایش شفافیت و مشارکت دادن جامعه محلی است.

اتحادیه اروپا چگونه باید اطمینان حاصل کند که مواد خام حیاتی کافی برای تقویت صنعت باتری اروپا وجود دارد؟

چهار کار وجود دارد که می توانید انجام دهید. اول، بیشتر Mining کنید

دوم،  مواد معدنی کارآمدتر استخراج کنید – از فناوری بهتر و موتورهای برقی استفاده کنید که مواد کمتری را هدر می دهند.

سوم، ما باید بازیافت کنیم. با این حال، این ما را از این مشکل رها نمی کند زیرا نیاز به مواد خام حیاتی را افزایش می دهیم. این به این دلیل است که تعداد باتری های اسقاط شده برای تامین تقاضای فزاینده کافی نیست.

در نهایت، ما باید از فناوری‌های جدیدی استفاده کنیم که از مواد دیگر استفاده می‌کنند – به عنوان مثال، باتری‌های یون سدیم که حاوی مواد کمیاب نیستند.

به نظر شما چرا از باتری‌های یون سدیم کم استفاده می‌شود؟

در مقایسه با سدیم، لیتیوم ماده بهتری برای استفاده در باتری است. باتری سدیم یون انرژی کمتری در هر کیلوگرم نسبت به لیتیوم یون خواهد داشت. برای مثال، اگر خودرویی با کارایی بالا دارید که می توانید 1000 کیلومتر را طی کنید، باتری لیتیومی برای مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرد.

© shutterstock/IM Imagery

باتری های سدیمی باید دو برابر بزرگتر باشند که باعث ایجاد مشکل می شود. برای خودروهای کوچکتر، باتری‌های یون سدیم می‌توانند راه‌حلی باشند.اکنون، از آنجایی که خودروهای الکتریکی در رده بالا شروع شدند، جایی که عملکرد بزرگترین محرک است، ما با لیتیوم شروع کردیم.همانطور که به سراغ خودروهایی می رویم که کوچکتر هستند، شاید در شهر رانندگی کنید و بتوانید هر روز شارژ کنید، استفاده از باتری های یون سدیم بسیار سودمندتر خواهد بود. تمرکز به سمت این تغییر می‌کند، اما هنوز برای مدت طولانی باتری‌های لیتیوم یونی خواهیم داشت.ما برای مدت طولانی باتری های لیتیوم یونی خواهیم ساخت و سوال اینجاست که چگونه نیاز به این مواد را کاهش دهیم؟ یون سدیم یکی از پاسخ هاست.

تلاش های فعلی بازیافت در صنعت باتری اروپا را چگونه ارزیابی می کنید؟

ابتکارات زیادی وجود دارد، اما پرونده تجاری هنوز حل نشده است. روش‌های مختلفی برای انجام آن وجود دارد، و دقیقاً مشخص نیست که چگونه این کار انجام می‌شود.یک سوال ساده این است که صاحب باتری کیست؟ آیا صاحب خودرو صاحب باتری و مسئول بازیافت آن است؟ این سوالی است که برای تجارت مهم است.

می توان گفت که سازنده باتری مناسب ترین نهاد برای مالکیت باتری است زیرا آنها می خواهند آن را برای بازیافت بازگردانند. با این حال، دلیل تجاری برای این امر روشن نیست.

جنبه دوم این است که باتری های الکتریکی بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد دوام می آورند. در آغاز دوران EV، ما فکر می کردیم که یک خودرو در طول عمر خود یک یا دو بار باتری های خود را تعویض می کند.

اکنون، ما می بینیم که باتری از عمر یک ماشین بیشتر است.هنوز تعداد زیادی باتری استفاده شده برای بازیافت وجود ندارد. اکثر بازیافت‌ها در حال حاضر از ضایعات تولیدی استفاده می‌کنند – قراضه‌هایی که به دلیل کار نکردن باتری از تولید خارج می‌شوند، یا مثلاً باتری‌هایی را که دارای نقص کیفی هستند، فراخوان می‌کنند.

این مورد برای چندین سال ادامه خواهد داشت زیرا ما برای این مدت طولانی خودروهای الکتریکی نداشته ایم. با این وجود، اطمینان از اینکه فرآیند بازیافت به‌طوری که صنعت باتری اروپا بتواند پایدار بماند، ضروری است.

ما به مواد خام نیاز داریم و انتقال انرژی به دلیلی رخ می دهد – پاکتر شدن.

صنعت بازیافت متنوع است و ابتکارات خوبی دارد، اما هنوز مشخص نیست که چگونه کار خواهد کرد.

وقتی اولین دسته از خودروهای برقی برای بازیافت آماده شود، آیا زیرساخت ها در محل قرار خواهند گرفت؟

امیدوارم اینطور باشد، اما اولین دغدغه من استخراج مواد خام است، سپس باید روی بخش بازیافت زنجیره ارزش تمرکز کنیم.

در آینده ای نه چندان دور، مسیر آینده در زیرساخت های بازیافت بسیار روشن تر خواهد بود. در حال حاضر، تعداد زیادی باتری ماشین استفاده شده وجود ندارد که نیاز به بازیافت داشته باشد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *