نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 1:18 ق.ظ

پنج روز هرج و مرج: در OpenAI چه اتفاقی افتاد؟

در OpenAI چه اتفاقی افتاد

24 نوامبر 2023 -توسط برایان کنترراس، لس آنجلس تایمز-اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

سم آلتمن تقریباً به همان سرعتی که  رفت، برگشت.پس از اخراج ناگهانی و هنوز تا حد زیادی غیرقابل توضیح او از سوی توسعه دهنده بانفوذ هوش مصنوعی OpenAI ، این کارآفرین 38 ساله فناوری اکنون به شرکت پشتیبان ChatGPT و سایر برنامه های محبوب هوش مصنوعی بازخواهد گشت.

این شرکت در توییتر X، که قبلاً توییتر بود، نوشت، مدیر اجرایی سابق و آینده در مقابل هیئت مدیره متفاوتی نسبت به هیئت مدیره ای که اواخر هفته گذشته او را اخراج کرد، پاسخ خواهد داد و افزود: “ما در حال همکاری برای کشف جزئیات هستیم.”

پس از یک هفته طوفانی از دسیسه های اتاق هیئت مدیره، چیزهای زیادی برای پذیرش وجود دارد.چرا سم آلتمن اخراج شد؟هنوز کاملاً مشخص نیست.

روز جمعه، این شرکت وبلاگی با عنوان “OpenAI انتقال رهبری را اعلام کرد” منتشر کرد که در آن گفت آلتمن پس از “فرایند بررسی مشورتی هیئت مدیره، که به این نتیجه رسید که او به طور مداوم در ارتباطات خود صادق نبوده است” را ترک خواهد کرد.

هیئت مدیره – که سپس شامل ایلیا سوتسکور، دانشمند ارشد OpenAI بود. آدام دآنجلو، مدیر اجرایی پلتفرم پرسش و پاسخ Quora؛ تاشا مک کاولی، مدیر فنی؛ و هلن تونر، مدیر مرکز امنیت و فناوری های نوظهور جورج تاون – دیگر به توانایی خود برای ادامه رهبری OpenAI اعتماد نداشتند.

اما جزئیات در مورد اینکه آلتمن – یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در بخش پررونق هوش مصنوعی و یکی از اجزای اکوسیستم استارت‌آپی منطقه خلیج سانفرانسیسکو – دقیقاً چه اشتباهی انجام داده است، نادر بوده است که باعث شد برخی از هیئت مدیره OpenAI به دلیل ایجاد خلاء اطلاعاتی انتقاد کنند.

پس از اخراج او، هیئت مدیره به جایگزینی آلتمن با یک مدیرعامل موقت رفت: ابتدا میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری و سپس امت شیر، رئیس سابق پلتفرم استریمینگ متعلق به آمازون، توییچ.

 شیر گفت که او تحقیقاتی را در مورد برکناری آلتمن انجام خواهد داد، اما این امر به دلیل “اختلاف خاص در مورد ایمنی” نبوده است.

با این وجود، بسیاری حدس می‌زنند که این موضوع اختلاف بر سر سرعت و ایمن بودن این شرکت برای توسعه نرم‌افزار هوش مصنوعی قوی‌تر بود Shear در گذشته در مورد توسعه هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده است. (آلتمن خطرات این فناوری را نیز پذیرفته است، اما از قوانین نیز عقب نشینی کرده است.)

پیگیری آلتمن برای تامین مالی خارجی برای راه اندازی دیگر سرمایه گذاری های هوش مصنوعی، از جمله استارت آپ نیمه هادی و استارت آپ سخت افزاری هوش مصنوعی، ممکن است نقطه تنش باشد.

به هر حال OpenAI چیست؟

اگر در یکی دو سال گذشته متوجه رونق ناگهانی هوش مصنوعی شده اید، تا حد زیادی به دلیل OpenAI است.

علاوه بر انجام تحقیقات زیادی در این زمینه، این شرکت دو محصول تولید کرده است – تولید کننده تصویر DALL-E و ربات چت ChatGPT – که مورد توجه گسترده عموم قرار گرفته است. هر دو در حوزه «هوش مصنوعی مولد» یا هوش مصنوعی قرار می‌گیرند که مقادیر زیادی داده را جذب می‌کند و سپس می‌تواند رسانه‌های اصلی اسمی را بر اساس الگوهایی که رمزگشایی می‌کند، تولید کند.

نتیجه این و سایر محصولات نرم افزاری رقیب، رونق گسترده در استفاده از هوش مصنوعی برای کارهای مختلف از جمله فیلم سازی، نوشتن نامه پوششی و دوستیابی – و در برخی موارد، واکنش شدید به جابجایی شغل و پیامدهای اتوماسیون انبوه  و موارد دیگر بوده است.

پس چگونه آلتمن برگشت؟

پس از اخراج، آلتمن به سرعت در مایکروسافت قرار گرفت، جایی که قرار بود یک تیم تحقیقاتی هوش مصنوعی را رهبری کند. غول فناوری مستقر در ردموند، واشینگتن، رابطه مستمری با OpenAI دارد و در اوایل سال جاری با سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در آن موافقت کرد -که  تلاشی برای رقابت با دیگر بازیگران اصلی در بازار کف آلود هوش مصنوعی بود.

اما بسیاری در OpenAI خواهان بازگشت آلتمن بودند. بیش از 700 نفر از کارکنان این شرکت روز دوشنبه نامه ای را امضا کردند و از هیئت مدیره خواستند استعفا دهد و همچنین مدیر اجرایی سابق را به سمت خود بازگرداند. اگر اولتیماتوم آنها برآورده نشد، آنها تهدید کردند که آلتمن را به مایکروسافت که پیشنهاد استخدام همه آنها را داده بود، دنبال خواهند کرد.

بنا بر گزارش ها، موراتی، اولین مدیر عامل موقت، در مقطعی علاقه مند به استخدام مجدد آلتمن بوده است. این مکالمات زیر نظر Shear ادامه یافت، که بلومبرگ بعد از ظهر سه شنبه گزارش داد که با آلتمن، سرمایه گذاران OpenAI و حداقل یکی از اعضای هیئت مدیره در مورد بازگرداندن آلتمن به عنوان مدیرعامل یا احتمالاً مدیر یک هیئت مدیره انتقالی صحبت می کرد.

تا عصر سه‌شنبه، آلتمن به داخل بازگشته بود، انگار که همه چیز هرگز اتفاق نیفتاده است. هیئت مدیره ای که به تازگی تشکیل شده است به او ملحق می شود که D’Angelo، مدیر اجرایی Quora، و همچنین شامل برت تیلور، مدیر عامل سابق Salesforce و لارنس سامرز، وزیر خزانه داری سابق ایالات متحده خواهد بود.

آیا این همه هرج و مرج برای تجارت بد نیست؟

قریب به یقین. این درام در یک نقطه ارزش 48 میلیارد دلاری مایکروسافت را از بین برد و برای مدت کوتاهی باعث تقلای شرکت های رقیب هوش مصنوعی برای استخدام افراد وفادار به آلتمن شد. این بی ثباتی همچنین ممکن است برخی از مشتریان سازمانی OpenAI را وادار کند تا در اتکای خود به نرم افزار شرکت تجدید نظر کنند.

اما این ممکن است در کنار موضوع باشد.

OpenAI در سیلیکون ولی نسبتاً منحصر به فرد است. زیرا اگرچه دارای برخی عناصر انتفاعی است، اما این عناصر تابع ساختار غیرانتفاعی هستند. هیئت مدیره‌ای که آلتمن را کنار زد، نشان‌دهنده این است که وی مأموریت خود را ایجاد هوش مصنوعی با استفاده عمومی است که به نفع بشر باشد، نه تولید سود.

برایان مرچنت، ستون نویس تایمز، اخیراً در مورد ساختار غیرمعمول انگیزشی نوشته است: «بیشتر هیئت مدیره ها وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که مدیران عاملشان به بهترین وجه در خدمت منافع مالی شرکت هستند. هیئت مدیره OpenAI وظیفه دارد اطمینان حاصل کند که مدیر عامل آنها در توسعه هوش مصنوعی بی پروا نیست.

با این وجود، OpenAI اخیرا در حال مذاکره با سرمایه گذارانی بود که ارزش آن را 86 میلیارد دلار ارزیابی می کردند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *