نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 10:20 ب.ظ

هم آفرینی و نوآوری باز برای توسعه پایدار


هم آفرینی و نوآوری باز برای توسعه پایدار

هم آفرینی ارزش چیست؟

ایجاد ارزش بصورت مشارکتی و یا به عبارت دیگر هم آفرینی ارزش به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک در فرآیند تولید تعریف می شود که به طور فعال مصرف کنندگان را در ایجاد کار با ارزش افزوده و محصولات بر اساس تقاضا درگیر می کند. کار ارزش افزوده شامل افزودن یک تابع محصول برای خرید بیشتر است.

شبکه هم‌آفرینی چیست؟

هم‌آفرینی، در چارچوب یک کسب‌وکار، به فرآیند طراحی محصول یا خدمات اشاره دارد که در آن ورودی‌های مصرف‌کنندگان از ابتدا تا انتها نقش اصلی را ایفا می‌کند. به طور خاص، این اصطلاح همچنین برای هر روشی استفاده می شود که در آن یک  کسب و کار به مصرف کنندگان اجازه می دهد ایده ها، طرح ها یا محتوا را برای سیستمش ارسال کنند. بطور خلاصه بقول (وارگو و لوش، 2017) هم‌آفرینی ارزش شامل یکپارچه‌سازی منابع و تبادل خدمات بین بازیگران اکوسیستم خدمات، از جمله مشتریان است .

روش های هم آفرینی چه هستند؟

خلق مشارکتی یا هم آفرینی یک روش کار جدید است که در آن کسب و کارها ایده هایی را از خارج از شرکت، معمولاً از مصرف کنندگان، اما گاهی اوقات از سایر کسب و کار ها دریافت می کنند. کسب و کارهای معاصر با مصرف کنندگان همکاری می کنند تا محصولات و خدمات جدیدی را ایجاد کنند که نیازهای مشتریان آنها را برآورده کند.

چرا هم آفرینیارزش مهم است؟

ایجاد ارزش مشترک با مشتریان می تواند مزایای متعددی را هم برای کسب و کار ها و هم برای مشتریان ارائه دهد. برای کسب و کار ها هم آفرینیمی تواند به آنها کمک کند تا مشتریان خود را بهتر درک کنند، پیشنهادات خود را از رقبا متمایز کنند، هزینه ها و خطرات را کاهش دهند و روابط بلندمدت را تقویت کنند.

خطرات هم آفرینی ارزش چیست؟

هم آفرینی ارزش با خطرات خاصی مانند از دست دادن کنترل و کیفیت، افزایش پیچیدگی و هماهنگی و تضاد و رقابت بالقوه همراه است. سازمان ها ممکن است در معرض مسائل قانونی، اخلاقی یا شهرت قرار گیرند یا هویت برند و استانداردهای آنها به خطر بیفتد.

عناصر کلیدی هم آفرینی ارزش چیست؟

هم آفرینی ارزش (VCC) از مرحله تولید مشترک، تجربه مشتری، منطق غالب خدمات و اکوسیستم خدمات می گذرد. ادغام علم و فناوری به یک عامل کلیدی در فرآیند VCC تبدیل شده است.

مراحل خلق ارزش چیست؟

ارزش آفرینی فرآیند تبدیل مواد خام به کالاهای منحصر به فرد و مفید با ارزشی بالاتر از خود مواد اولیه است. دو نوع اصلی خلق ارزش عبارتند از ایجاد ارزش مشتری و سهامدار . چهار حالت اصلی خلق ارزش عبارتند از توسعه، بازاریابی، تولید و توزیع.

ابعاد هم آفرینی ارزش چیست؟

در تعاملات خدماتی، هم‌آفرینی ارزش باید به عنوان یک فعالیت مشترک بین کارکنان  و مشتریان، متشکل از شش بعد، که با اقدامات مشترک ساده‌تر مطابقت دارد، درک شود  این شش بعد عبارتند از ( قابلیت انفرادی، ارتباطی، توانمندسازی، اخلاقی، توسعه و اقدامات مشترک هماهنگ‌شده)

چند نوع هم آفرینی وجود دارد؟

چهار نوع هم‌آفرینی وجود دارد که بر دو محور استوار است: باز بودن (چه کسی می‌تواند بپیوندد) و مالکیت (که مالک نتیجه است).

اما جمع سپاری به این معناست که یک آغازگر از «همه» دعوت می کند تا با ایده های خود در چالشی که دارد مشارکت کنند.

چه کسی مفهوم هم آفرینی ارزش را معرفی کرد؟

پراهالاد و راماسوامی (2004) چهار عنصر اساسی هم آفرینیارزش، یعنی گفتگو، کسب، ارزیابی ریسک و شفافیت را توصیف کردند.

چگونه هم آفرینی را اجرا کنید؟

پنج گام مهم برای فرآیند خلق مشترک بشرح زیر می باشند :

     مخاطب خود را بشناسید

     به علایق مشتریان خود نگاه کنید.

     از دانش مشتری خود استفاده کنید

     ذهن خود را باز نگه دارید.

     به طور مداوم همکاری کنید.

تفاوت بین نوآوری باز و ایجاد مشترک

Co-Creation و Open Innovation دو رویکرد متفاوت برای نوآوری هستند که شامل #همکاری با شرکای خارجی است. در حالی که بین این دو مفهوم همپوشانی وجود دارد:

هم آفرینی چیست:

ایجاد مشترک یک فرآیند مشارکتی است که در آن چندین طرف برای ایجاد یک محصول، خدمات یا راه حل جدید با یکدیگر همکاری می کنند.

نوآوری باز چیست:

از سوی دیگر، یک رویکرد استراتژیک است که شامل باز کردن فرآیند نوآوری برای شرکای خارجی، مانند مشتریان، تامین کنندگان و سایر ذینفعان، به منظور بهره گیری از ایده ها و تخصص آنها است.

این هر دو به ساختارهای شبکه به عنوان منبعی برای خلق ارزش مشترک و نوآوری باز از طریق دسترسی به مهارت‌ها، دانش، بازارها و فن‌آوری‌های جدید با اشتراک ریسک و ادغام شایستگی‌های مکمل نگاه می‌کنند. این تلاش مشترک ثابت کرده است که می تواند سازگاری و انعطاف پذیری سیستم های ارزش آفرین CNO و VCC را به منظور واکنش در پاسخ به محرک های خارجی مانند فرصت های مشارکتی (تجاری) افزایش دهد.

اگرچه هم آفرینی و نوآوری باز با یکدیگر تفاوتهایی دارند اما در انتها هر دو روش یک معنا یعنی ایجاد و خلق ارزشهای جدید از طریق مشارکت را دنبال می نمایند .

نتیجه گیری :

شبکه‌های استراتژیک مانند سازمان‌های شبکه‌ای مشارکتی (CNO) و جوامع مشتری مجازی (VCC) پتانسیل بالایی را به عنوان محرک‌های ایجاد ارزش مشترک و نوآوری مشارکتی در عصر شبکه‌سازی امروزی نشان می‌دهند.که این امر بصورت تکاملی و مرحله ای از مشارکتهای کوچک و محدود شروع و تا مشارکتهای بین المللی ادامه می یابد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *