نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 6:11 ق.ظ

نقش دانشگاه در شکل گیری روند صحیح هوش مصنوعی مولد

نقش دانشگاه

مباحث تند و تیزی در ارتباط با هوش مصنوعی در سطح بین المللی در جریان است . از اروپا گرفته تا آمریکا و چین. در این میان کشور چین بسیار پرسرعت و با توجهی کمتر به این موارد و نگرانی ها کارخود را در همه جنبه های صنعتی و فناوری های اجتماعی به پیش می برد .

در این میان دانشگاهها بعنوان مراکز علمی از جنبه های مسُولیتی بیشتری شاید با موضوع درگیر هستند. برای مثال در اتحادیه اروپایی ، دانشگاه ها آماده پذیرش هوش مصنوعی مولد هستند، اما می گویند دستورالعمل هایی لازم است. و از آنجایی که هوش مصنوعی به عامل کمک روزمره به مدیران تحقیقاتی تبدیل می شود، موسسات نیازمند دستورالعمل های اتحادیه اروپا و یادگیری از یکدیگر هستند.

ما هم در کشورمان باید با دیدگاههای دانشگاهها در این خصوص کار را دنبال کنیم . در کشورهای پیشرو فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی ، دانشگاه ها به آهستگی هوش مصنوعی مولد را در کار خود داخل می کنند، اما دستورالعملهای صریح و روشنی هنوز برای بسیاری از مؤسسات وجود ندارد . دانشگاهها نباید منتظر باشند و بعنوان صاحبان فکر نظرات خود را بطور رسمی باید ارایه نمایند . این یک موضوع جدی برای آینده جوامع است.

انقلاب آینده هوش مصنوعی در علم و آموزش در حال شکل گیری در سراسر جهان است و اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می تواند تحقیقات پیشگامانه را فعال کند اما برای جلوگیری از عواقب غیرقابل پیش‌بینی، ابتدا باید به مصرف آن فکر کرد.

از آنجا که ابزارهای هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در علم متداول می‌شوند،دانشگاهیان، محققان و دانشجویان بعنوان اتاق فکر جامعه بایستی به این موضوع در ابعاد مختلفش توجه نمایند زیرا هیچ مرجع دیگری دانش و آگاهی و اعتبار آنها را در این ارتباط ندارد.

علی اکبر سعیدی کیا

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *