نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 4:50 ب.ظ

بخش گردشگری آفریقای جنوبی برای مقابله با بحران برق این کشور باید سبز شود

گردشگری آفریقای جنوبی

10 نوامبر 2023 – نوشته گیجسبرت هوگندورن، ایرما بوینز و کریستی لانگرمن، مکالمه-اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

در 16 سال گذشته، مردم آفریقای جنوبی از قطعی برق که به تعبیر معروف “بارگیری” نامیده می شود، بیمناک بوده اند. اینها ناشی از زیرساخت‌های در حال فروپاشی شرکت برق دولتی اسکوم و اتکای بیش از حد آن به نیروگاه‌های قدیمی و ضعیف نگهداری شده با سوخت زغال‌سنگ است. بارگیری در سال 2023 بدتر شده است و برخی از مناطق با قطع برق تا 10 ساعت در روز مواجه می شوند.

این بحران بر همه جنبه های اقتصاد کشور از جمله بخش گردشگری پر جنب و جوش آن تأثیر می گذارد. گردشگری نقشی حیاتی در اقتصاد آفریقای جنوبی دارد. در سال 2019 این کشور پذیرای بیش از 10 میلیون بازدید کننده خارجی بود. این بخش تا 6.4 درصد از تولید ناخالص داخلی همراه با 1.5 میلیون شغل (9.3 درصد از کل مشاغل) را به خود اختصاص داده است.

این ارقام به دلیل همه‌گیری COVID-19 کاهش قابل توجهی داشته است. بازدیدکنندگان در حال بازگشت هستند. اما بهبود مالی و دوام این بخش، که عمدتاً از مشاغل کوچک تشکیل شده است، همچنان به دلیل بحران برق با مشکل مواجه است.

اگر کسب‌وکارهای گردشگری می‌خواهند به معنای واقعی و مجازی چراغ‌ها را روشن نگه دارند، باید به سمت تولید برق تجدیدپذیر بروند. برای این سه دلیل وجود دارد. اول، ارائه برق ثابت به مهمانان برای هر تجارت گردشگری ضروری است. دوم، انرژی های تجدیدپذیر نسبت به تولید مبتنی بر زغال سنگ و انتشار گازهای گلخانه ای آن کمتر به محیط زیست آسیب می رساند. در نهایت، مشتریان به طور فزاینده ای از نگرانی های زیست محیطی آگاه هستند. بسیاری خواستار محصولات گردشگری پایدارتر هستند و انتخاب های سفر خود را بر این اساس تنظیم می کنند.

ما تیمی از محققان بین رشته ای با علاقه مندی به گردشگری، پایداری و محیط زیست هستیم که اخیراً در یک مقاله تحقیقاتی که پتانسیل آفریقای جنوبی را برای جدا شدن از اشکال قدیمی تولید انرژی به سمت تولید برق کم کربن مورد مطالعه قرار داده است، همکاری کرده ایم. در حال حاضر اقدامات مثبتی در این راستا وجود دارد. اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود. این امر مستلزم آن است که صنعت گردشگری و سایر بخش های اقتصادی گام بردارند.

در حال حاضر برخی کارها برای تقویت پایداری زیست محیطی بخش گردشگری انجام شده است. برنامه اجرای محیط زیست گردشگری دولت که در سال 2021 منتشر شد، مشارکت بیشتر مؤسسات گردشگری را در تولید برق تجدیدپذیر و صرفه جویی تسهیل می کند.

یکی از ابتکارات گنجانده شده در این طرح، برنامه تشویقی گردشگری سبز اداره گردشگری است. با ارائه ممیزی رایگان انرژی و آب از مشاغل کوچک گردشگری حمایت می کند. اینها می تواند منجر به بهبود کارایی و معرفی سیستم های انرژی تجدیدپذیر یارانه ای شود. تاکنون 111 پروژه انرژی های تجدیدپذیر تامین اعتبار شده است. برنامه تشویقی گردشگری سبز تقریباً دو سوم سرمایه گذاری ها را پرداخت می کند. کسب و کارهای فردی یک سوم باقی مانده را تامین مالی می کنند.

در بخش خصوصی، گروه هتل سیتی لاج نشان می دهد که با نصب سیستم های انرژی تجدیدپذیر چه چیزی می توان به دست آورد. در سال 2020، پانل های خورشیدی کمی بیش از 10 درصد از برق مورد نیاز 59 هتل این گروه را تولید کردند.

گردشگری مبتنی بر طبیعت یکی از پایه های اصلی محصولات گردشگری آفریقای جنوبی است. پارک‌های ملی آفریقای جنوبی، سازمانی که پارک‌های ملی را مدیریت می‌کند، پانل‌های PV خورشیدی را در ۱۹ پارک از ۲۱ پارک خود نصب کرده است. همچنین در حال اجرای سایر استراتژی های کم کربن و همچنین برنامه های سازگاری با آب و هوا است.

اگرچه این مثال‌ها دلگرم‌کننده هستند، اما از نظر اندازه و دامنه محدود باقی می‌مانند. بیشتر نوآوری‌ها در آفریقای جنوبی برای تولید انرژی پایدار به عنوان یک استراتژی بقای کسب‌وکار برای مقابله با پیامدهای قطع برق تأمین مالی شده است. تغییر به سمت برق تجدیدپذیر، همراه با مزایای گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا، تصادفی خوشحال کننده است.

انتقال گسترده تر، به کمک دسترسی به منابع مالی با شرایطی که بتواند مسیر خود را هموار کند، برای ایجاد تغییر سیستم برای گردشگری ضروری است. این می تواند بخش را در مسیری قرار دهد که آن را از برق مبتنی بر زغال سنگ جدا می کند. همچنین تضمین می کند که کسب و کارهای کوچک می توانند از برق تجدیدپذیر استفاده کنند.

تغییر انرژی سبز در گردشگری در حال حاضر در اقتصادهای توسعه یافته در اروپا اتفاق افتاده است. ترکیه نمونه دلگرم کننده دیگری است. برنامه گردشگری پایدار را معرفی کرده است. پانل های خورشیدی PV به طور گسترده توسط مشاغل و خانواده ها استفاده می شود.

از طریق تغییر بخش گردشگری به سمت انرژی های تجدیدپذیر، گردشگری در آفریقای جنوبی نیز می تواند بخشی از گذار عادلانه باشد. این انتقال باید شامل بازیگران کوچک و جامعه محور گردشگری باشد. و در حالی که گردشگری باید نقش خود را ایفا کند، سایر بخش های اقتصادی نیز باید گام بردارند.

سیاست های حمایتی آفریقای جنوبی در ایجاد محیطی مناسب برای انتقال پایداری ضروری است. دولت و نهادهای آن باید مسئولیت و پاسخگویی بیشتری را برای پیشبرد پایداری اجتماعی سیاست‌های انرژی بر عهده بگیرند. یکی از راه هایی که ممکن است این اتفاق بیفتد، دسترسی بیشتر برنامه تشویقی گردشگری سبز به شرکت های گردشگری در سراسر کشور است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *