نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 12:53 ق.ظ

یک شرکت فرانسوی ذخایر عظیمی از گاز هیدروژن پاک را کشف کرد

هیدروژن پاک

اندی کوربلی -31 اکتبر 2023-یک گودال معدن در حوضه لورن – اخبار سوخت هیدروژن

میلیون‌ها تن هیدروژن خالص در زیر زمین در شمال فرانسه یافت شده است که باعث علاقه‌مندی به نادرترین نوع طوفان طلای انرژی‌های تجدیدپذیر شده است.

با وجود اینکه هیدروژن فراوان ترین عنصر در جهان است، تقریباً همیشه به چیز دیگری (مثلاً اکسیژن) متصل است. در اعماق زمین، نیروهای زمین‌شناسی می‌توانند گاهی اوقات محفظه‌های عظیمی از گاز هیدروژن ایجاد کنند که اگر مانند گاز شیل استخراج شوند، می‌توانند برای نیرو دادن به هواپیماها، قطارها، ماشین‌آلات سنگین و تولید فولاد سوزانده شوند، و تنها انتشار مستقیم آن آب است.

داستانی که اکنون سرفصل‌های انرژی بین‌المللی را فراگرفته از زمانی آغاز شد که ژاک پیرونون و فیلیپ دوناتو، مدیران تحقیقات مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، در حال ارزیابی ذخایر متان با استفاده از یک کاوشگر پیشرفته در حوضه لورن فرانسه بودند.

زمانی که کاوشگر 20 درصد هیدروژن را در ارتفاع 3300 فوتی (1100 متری) نشان داد، آنها متوجه شدند که  به یک ذخیره گاز هیدروژن ناشناخته رسیده‌اند که بسیار بالاتر از آن چیزی است که در شرایط عادی تصور می‌کردند.

هیدروژن قهوه‌ای از عملیات زغال‌سنگ تولید می‌شود که در آنجا ارزش چندانی برای آب و هوا ندارد. هیدروژن “سبز” از طریق الکترولیز یا تقسیم آب ساخته می شود و با انرژی تجدید پذیر انرژی می گیرد، اما این نوع تولید زمان کمی و گران است.

با این حال، در حال حاضر هیدروژن خالص بهترین راه حل فرضی برای ماشین آلات سنگین است که برای حمل و نقل در مسافت های طولانی به سوخت با اکتان بالا نیاز دارند.

به همین دلیل است که علاقه به هیدروژن زمین‌شناسی مانند هیدروژنی که در فرانسه یافت می‌شود، که هم به عنوان هیدروژن «سفید» و هم «طلا» شناخته می‌شود، می‌تواند به شدت مورد توجه باشد.

سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که در سال 1987، در روستای Bourakébougou، یک حفاری پس از انفجار ناگهانی یک چاه آب در حالی که در حال شخصیدر حال کشیدن سیگار به لبه آن خم شده بود، دچار سوختگی شد. این چاه تا سال 2012 بسته بود تا اینکه یک کارآفرین روستایی Chapman Petroleum را استخدام کرد تا بیاید و گاز عجیبی را که در روز با رنگ آبی مانند آب درخشان اقیانوس و در شب مانند غبار طلایی می درخشید، بررسی کند.

امروزه، Bourakebougou به طور کامل از هیدروژن موجود در این ذخیره انرژی می گیرد که دارای خلوص 98٪ است که بالاترین میزانی است که تاکنون ثبت شده است.

جفری الیس، ژئوشیمیدان سازمان زمین شناسی ایالات متحده، از زمان کشف در Bourakebougou، ذخایر هیدروژن را مطالعه کرده است، اما متقاعد شده است که یافتن ذخایر قابل استخراج در خشکی و به اندازه کافی کم عمق برای رسیدن به آن تقریبا غیرممکن است.

به دنبال مقاله ای که در سایت Bourakébougou در سال 2018 منتشر شد، دانشمندان و کارآفرینان برای یافتن ذخایر و اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تشکیل و بهترین مکان برای جستجوی آنها عجله کردند.

الیس بر اساس تخمین ها معتقد است که ده ها میلیارد تن هیدروژن سفید در آنجا وجود دارد.

او به سی‌ان‌ان گفت: «بیشتر اینها تقریباً مطمئناً در انباشته‌های بسیار کوچک یا در دوردست‌ها، یا خیلی عمیق‌تر از آن هستند که تولیدشان اقتصادی باشد.» اما اگر فقط 1 درصد بتوان آن را یافت و تولید کرد، 500 میلیون تن هیدروژن برای 200 سال تامین می شود.

در حوضه لورن فرانسه، که زمانی کانون استخراج زغال سنگ اروپا بود، De Donato و Pironon در حال آماده شدن برای حفاری تا عمق 3000 متری یا بیش از 2 مایلی زیر زمین هستند و پتانسیل استخراج هیدروژن سفید را ارزیابی می کنند، به ویژه برای اینکه بفهمند چقدر وجود دارد. . آنها قبلاً تخمین می زدند که خلوص در آن عمق می تواند به اندازه چاه های مالی باشد.

این دو در کنار شرکت انرژی La Française de l’Énergie (FDE) کار می کنند که دارای چاه ها، تجهیزات و مجوزهای عملیاتی در سطح وسیعی از زمین در منطقه Grand-Est حوزه Lorraine Basin است. این شرکت قبلاً درخواستی برای حقوق انحصاری استفاده از چاه‌های گاز شیل خود برای استخراج هیدروژن سفید ارائه کرده است، به این معنی که ممکن است نیازی به حفر چاه‌های معدنی جدید نباشد.

https://www.goodnewsnetwork.org/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *