نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 6:14 ب.ظ

اطلاع رسانی به مردم در مورد اثرات نامطلوب غذاهای فوق فرآوری شده

غذاهای فوق فرآوری شده

 گزارش 26 اکتبر 2023 – توسط جاستین جکسون، پزشکی Xpress-خلاصه ای از عوامل و مکانیسم های بالقوه مرتبط با مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده با پیامدهای قلبی متابولیک نامطلوب. اعتبار: BMJ (2023). DOI: 10.1136/bmj-2023-075294

تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه سوربن پاریس نورد و دانشگاه پاریس سیته، فرانسه، با چند پیشنهاد در مورد چگونگی پیشبرد این اطلاعات در درک ما از اثرات نامطلوب سلامتی مربوط به مواد غذایی فوق فرآوری شده خلاصه کرده اند.

نویسندگان در مقاله خود با عنوان “غذاهای فرآوری شده و سلامت قلبی متابولیک: سیاست های بهداشت عمومی برای کاهش مصرف نمی توانند منتظر بمانند” که در BMJ منتشر شده است، اشاره می کنند که اگرچه شواهد قانع کننده ای وجود دارد که غذاهای فرآوری شده خطرات نامطلوبی برای سلامتی دارند، تلاش هایی برای کاهش و تغییر وجود دارد. یا حذف این فرمول های غذایی فاقد حمایت کافی است.

شواهد فزاینده مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را با مسائل مختلف سلامتی مانند تغییر پروفایل لیپوپروتئین، چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی مرتبط می کند.

در حالی که بسیاری از مطالعات تأثیرات رژیم غذایی را بر سلامتی مرتبط کرده اند، محققان خاطرنشان می کنند که این اغلب از دیدگاه مواد مغذی است. این دیدگاه بر چربی کل، چربی اشباع شده، کلسترول رژیم غذایی، کالری، شکر، نمک، فیبر غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی تمرکز دارد.

مشکل این رویکرد این است که شدت پردازش فرمول‌های غذایی را مورد توجه قرار نمی‌دهد یا آن را متمایز نمی‌کند و اساساً خطر سلامت شناخته شده از جمع‌آوری داده‌ها را حذف می‌کند.

در مثالی که در مقاله ارائه شده است، ترکیب تغذیه ای انواع سوپ سبزیجات ممکن است در یک مطالعه تغذیه ای یکسان در نظر گرفته شود، صرف نظر از اینکه آیا این سوپ های خانگی در مقایسه با کنسروهای صنعتی یا خشک شده و فرآوری شده برای حاوی افزودنی های غذایی و طعم دهنده ها با مواد صنعتی هستند. معمولا در آشپزخانه های خانگی یافت نمی شود.

برای پزشکان و مصرف کنندگان به طور یکسان، سوپ سبزیجات در یک مطالعه سوپ سبزیجات است، و تمایز بین انتخاب های رژیم غذایی سالم و غذاهای ناسالم که به عنوان سالم ظاهر می شوند، به راحتی مشخص نمی شوند.

بیش از 70 مطالعه اپیدمیولوژیک آینده نگر درازمدت که در این مقاله ذکر شده است، به طور مداوم مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را با افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به بیماری های مختلف، به ویژه شرایط قلبی متابولیک مرتبط کرده اند.

همچنین پیشنهاد شده است که این غذاها با استفاده از همان استانداردهای تعیین شده برای محصولات تنباکو، معیارهایی را برای برچسب زدن به عنوان مواد اعتیادآور دارند. یک برچسب هشدار دهنده روی سوپ سبزیجات ممکن است به مصرف کنندگان کمک کند تا برای نیازهای غذایی خود انتخاب مناسبی داشته باشند.

نویسندگان توصیه می‌کنند که ترکیبی از سیاست‌ها و مقررات دولتی برای ارتقای تولید و در دسترس بودن غذاهای کم فرآوری‌شده، محدودیت‌های بازاریابی غذاهای فوق‌فرآوری‌شده، و آموزش مصرف‌کننده در مورد اثرات نامطلوب غذاهای فوق‌فرآوری‌شده، همگی برای رسیدگی به موضوع این مشکلات ضروری هستند.

آنها تاکید می‌کنند که تحقیقات، به‌ویژه تحقیقاتی که بودجه عمومی مستقل از صنایع غذایی تامین می‌شود، برای شناسایی فرآیندها و مواد خاصی که به اثرات نامطلوب کمک می‌کنند، مورد نیاز است.

برخی از سموم کاندید در حال حاضر وجود دارند، مانند فوران ها، آمین های هتروسیکلیک، هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای، آکرولئین، محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته، اسیدهای چرب ترانس صنعتی، و آکریل آمید.

غذاهای فوق فرآوری شده همچنین عمر مفید طولانی تری دارند که برای کاهش ضایعات مواد غذایی مثبت است. با این حال، این می تواند منجر به شستشوی آلاینده هایی مانند فتالات ها، بیسفنول ها، روغن های معدنی و میکروپلاستیک ها از بسته بندی یا پوشش داخلی قوطی ها شود. مطالعات نشان داده‌اند که این آلاینده‌ها به تنهایی ممکن است خواص سرطان‌زایی داشته باشند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 را افزایش دهند.

بسیاری از افزودنی های غذایی در غذاهای فوق فرآوری شده نیز ممکن است اثرات مضری داشته باشند. چندین مطالعه در مدل‌های حیوانی و انسان‌ها که در این مقاله ذکر شده‌اند، اثرات مضر سلامتی را برای برخی از تقریباً 330 افزودنی که در حال حاضر برای استفاده در اروپا تأیید شده‌اند، پیشنهاد کرده‌اند. مشاهدات مرتبطی از التهاب، آسیب DNA و ایجاد دیس بیوز میکروبیوم روده وجود دارد.

دیس بیوز میکروبیوم یک اختلال در اکوسیستم میکروبیوتای روده است که با از بین رفتن میکروبیوتای مفید یا رشد بیش از حد میکروبیوتای مضر مشخص می شود. این می تواند منجر به التهاب روده و یک سد روده به خطر بیافتد، که امکان تعاملات ناخواسته بین اجزای تشکیل دهنده روده و سیستم ایمنی را فراهم می کند.

نویسندگان پیشنهاد می کنند که زمان آن رسیده است که مصرف کنندگان را در مورد اثرات نامطلوب مواد غذایی فوق فرآوری شده آگاه کنیم. آن‌ها از دولت‌ها می‌خواهند که اقدامات بلندپروازانه و قاطعانه‌ای انجام دهند، با اقدامات فوری بهداشت عمومی برای کمک به شهروندان در شناسایی غذاهای فوق‌فرآوری‌شده و محدود کردن قرار گرفتن در معرض آنها. در جمله پایانی مقاله، نویسندگان فوریت اقدام را مستقیماً بیان می کنند: “سلامت همه در خطر است.”

https://medicalxpress.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *