نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 10:13 ق.ظ

یک ابزار جدید ، طراحی هوشمند خورشیدی را توسعه می دهد.

طراحی هوشمند خورشیدی

9 اکتبر 2023 -توسط دانشگاه RMIT-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

به لطف نرم افزار توسعه یافته در دانشگاه RMIT، طراحی ساختمان هایی با استفاده از انرژی خورشیدی که هوشمندانه در طراحی گنجانده شده است، آسان تر شده است.فتوولتائیک های یکپارچه ساختمان یا BIPV، ویژگی های ساختمانی مانند کاشی های سقف، روکش و پنجره هایی هستند که به عنوان پانل های خورشیدی عمل می کنند.

بسته به محل سکونت، BIPV ها می توانند مساحت بیشتری از ساختمان را پوشش دهند و انرژی خورشیدی را از زوایای مختلف تولید کنند. آنها همچنین هوشمند به نظر می رسند و می توان آنها را سفارشی کرد.

علیرغم پتانسیل BIPV ها، پانل های معمولی روی سقف به دلیل پیچیدگی بیشتر در پیش بینی عملکرد و تامین منابع فناوری BIPV، همچنان سهم شیر از تاسیسات جدید در استرالیا را تشکیل می دهند.

اکنون تیمی در RMIT نرم‌افزاری ایجاد کرده‌اند تا به معماران و مهندسان کمک کند تا BIPV را در مرحله طراحی مفهومی ساختمان، منبع و هزینه کنند.این نرم افزار اولین نرم افزار در نوع خود است که با استفاده از داده های استرالیا طراحی شده است.

پروفسور ربکا یانگ، سرپرست پروژه، از گروه کاربرد انرژی خورشیدی RMIT، گفت که امیدوار است ابزاری که BIPV Enabler نام دارد، به سبزتر شدن ساختمان ها کمک کند.

یانگ که مدیر موسسه PV استرالیا و هدایت کننده اتحاد BIPV است، گفت: “این راه حل عالی برای طراحان و توسعه دهندگان ساختمان است که به دنبال انتخاب گزینه خورشیدی مناسب متناسب با طراحی خود هستند.”

ما در حال تبدیل یکپارچه خورشیدی به گزینه ای جذاب تر برای توسعه دهندگان هستیم و زمان لازم برای تحقیق و پیاده سازی دستگاه های خورشیدی ناشناس را کاهش می دهیم.

“این فقط برای ساختمان‌های جدید نیست. کسانی که به دنبال تطبیق یکپارچه خورشیدی با ساختمان‌های موجود هستند نیز از این کار سود خواهند برد.”

این ابزار داده‌های محصول، مقررات، فنی، اقتصادی و ساخت و ساز را برای ایجاد مدل‌های سه بعدی و شبیه‌سازی‌های دقیق چرخه زندگی متناسب با مکان برنامه‌ریزی شده هر ساختمان یکپارچه می‌کند.

این در حالی است که ساخت اولین برج اداری استرالیا با پوشش کامل پنل های خورشیدی در سال گذشته اعلام شد.

برای معمارانی مانند Nic Bao، BIPV Enabler قرار است به پر کردن شکاف بین فناوری BIPV و طراحی معماری کمک کند.

بائو، مدرس معماری در RMIT، گفت که داشتن ابزاری برای ترکیب بی دردسر عواملی مانند آب و هوا، کد ساختمانی و مصالح، طراحی هوشمندانه خورشیدی را آسان‌تر می‌کند.

او گفت: “عوامل فنی زیادی برای ادغام BIPV در یک طراحی وجود دارد که انتخاب محبوبی نبوده است، که فرصتی از دست رفته بود. در دسترس‌تر کردن طراحی BIPV، توسعه پایدار ساختمان‌های کم مصرف را ارتقا می‌دهد، در حالی که فرصت‌هایی را برای معماری کم کربن فراهم می‌کند.”

چالش دیگری که طراحان و توسعه دهندگان با استفاده از خورشیدی یکپارچه با آن مواجه هستند، انتخاب و تامین منابع است.

BIPV Enabler با داشتن اولین پایگاه داده محصولات فتوولتائیک استرالیا که در آن تامین کنندگان استرالیایی به راحتی قابل شناسایی هستند به هر دو کمک می کند.

از جمله ویژگی های این ابزار می توان به نقشه ها، کتابخانه شکل سه بعدی، تجسم های خورشیدی، داده های ساعتی آب و هوا و اطلاعات قیمت مواد و تعرفه های خوراک اشاره کرد.

یانگ گفت که BIPV Enabler همچنین با برنامه‌های طراحی به کمک رایانه کار می‌کرد و می‌توان آن را مقیاس‌بندی و سفارشی کرد تا مجموعه‌های داده منبع باز دیگر را متناسب با نیازهای در حال تغییر ترکیب کند.

یانگ گفت: “ما امیدواریم ساختمان های بیشتری را ببینیم که قادر به تولید برق خورشیدی هستند، در حالی که استانداردهای طراحی خوب را حفظ می کنند – یک پیروزی برای سیاره و زیبایی شناسی.”

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *