نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 12:30 ق.ظ

اوپک و پیش بینی اوج تقاضای جهانی نفت

9 اکتبر 2023 -توسط ناتالی آلونسو-اوپک شاهد دو دهه دیگر رشد تقاضای جهانی نفت است.

با وجود تلاش‌های فزاینده برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی، کارتل نفت اوپک  اعلام کرد که انتظار دارد تقاضا برای نفت خام تا دو دهه آینده به رشد خود ادامه دهد.سازمان کشورهای صادرکننده نفت در گزارش سالانه خود در سال 2023 پیش‌بینی کرده است که تقاضا برای نفت خام تا سال 2045 به 116 میلیون بشکه در روز بر اساس سناریوی اصلی خود برسد که 16.5 درصد نسبت به 99.4 میلیون بشکه در روز در سال 2022 افزایش داشته است.این افزایش 6 میلیون بشکه در روز نسبت به برآورد آن در سال گذشته است.

هیثم الغیس، رئیس اوپک، گفت: تقاضای نفت “پتانسیل افزایش حتی بالاتر” را دارد.

او در پیش‌نویس گزارش که تنها هشت هفته قبل از کنفرانس آب و هوای سازمان ملل متحد، COP28، در دبی برگزار می‌شود، تأکید کرد: «آنچه واضح است این است که جهان در دهه‌های آینده به انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت.در این کنفرانس ده ها کشور تلاش خواهند کرد تا تصویب هدف پایان دادن به استفاده از سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ را تحمیل کنند.

به گفته اوپک که 13 کشور عضو آن شامل عربستان سعودی، کشورهای خلیج فارس و ونزوئلا هستند، تقاضای نفت توسط کشورهای نوظهور و در حال توسعه هدایت خواهد شد و هند در موقعیت قطبی قرار دارد.

در همین حال، تقاضای نفت در باشگاه اقتصادهای پیشرفته OECD از سال 2025 کاهش می یابد.

برای برآوردن این تقاضا، اوپک می گوید سرمایه گذاری بیشتری در تولید سوخت فسیلی مورد نیاز است که این رقم را تا سال 2045 به 14 تریلیون دلار یا تقریباً 610 میلیارد دلار در سال می رساند.

الغیس، یکی از مدیران نفتی کویت، گفت: «ساخت این موارد حیاتی است؛ هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف کنندگان مفید است.او در انتقاد از آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد: درخواست‌ها برای توقف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید نفتی نادرست است و می‌تواند منجر به هرج و مرج انرژی و اقتصادی شود.

در سال 2021، آژانس بین‌المللی انرژی جهان را شگفت‌زده کرد و کشورهای صادرکننده نفت را با درخواست توقف سرمایه‌گذاری جدید در تولید سوخت‌های فسیلی برای دستیابی به بی‌طرفی کربن تا سال 2050 شوکه کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی، که بخشی از OECD است، اخیرا تأیید کرد که هیچ پروژه جدید سوخت فسیلی را در بلندمدت ضروری نمی‌داند.ماه گذشته، برای اولین بار پیش بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت، گاز و زغال سنگ در این دهه به اوج خود خواهد رسید و تا سال 2050 به دلیل رشد چشمگیر فناوری های انرژی پاک تر و خودروهای الکتریکی، 24 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

در همین حال، اوپک می گوید که در سناریوی اصلی پیش بینی خود “رویکردی واقع بینانه” دارد.

در این بیانیه آمده است: «آنچه واضح است این است که انرژی پایدار و آینده اقتصادی برای همه نیازمند همه منابع انرژی، همه فناوری‌های مرتبط، سرمایه‌گذاری و همکاری بی‌سابقه است و امنیت انرژی، توسعه اقتصادی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دست به دست هم داده است.»

وی افزود: «هیچ راه حل واحدی برای رفع نیازهای رو به رشد جهانی انرژی وجود ندارد».

دیدگاه اوپک با دیدگاه رئیس مذاکرات اقلیمی آتی COP28، سلطان الجابر از کشور عضو اوپک، امارات متحده عربی همخوانی دارد.

او گفت: «ما نمی‌توانیم سیستم انرژی امروز را قبل از ساختن سیستم جدید فردا از برق بکشیم.

الجابر معتقد است که جهان باید با سه برابر شدن تولید انرژی های تجدیدپذیر قبل از شروع انتقال از سوخت های فسیلی شروع کند.

اوپک در عین حال خاطرنشان کرد که در حالی که کشورهای پیشرفته برای دستیابی به اهداف امنیت انرژی و پایداری خود اهدافی را برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر و هسته ای تعیین کرده اند، “این اهداف جاه طلبانه به طور فزاینده ای در تضاد با واقعیت های موجود است.”

این سازمان گفت که سرمایه گذاری های مورد نیاز برای دستیابی به این اهداف “به طور قابل توجهی عقب مانده است”.

اوپک دو سناریوی پیش‌بینی دیگر را تشریح کرد.

یکی گسترش سریع انرژی های تجدیدپذیر را فرض می کند که پیش از شروع کاهش آهسته تقاضای جهانی نفت تقریباً در سطح فعلی خود برای دهه آینده تثبیت می شود.

از سوی دیگر کشورهایی که رشد اقتصادی را در اولویت قرار می دهند، منجر به افزایش تقاضای جهانی نفت به میزان 6.3 میلیون بشکه در بالای سناریوی مرجع می شود.

اوپک همچنین از توسعه راه حل های فناورانه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مانند جذب و ذخیره کربن حمایت کرد. در حالی که امکان حذف کربن از انتشار گازهای گلخانه ای برای صنعت جذاب است، این فناوری تا بلوغ فاصله زیادی دارد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *