نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 12:14 ق.ظ

سلول های خورشیدی منعطف چاپ شده نسل بعدی به فضا پرتاب شدند

سلول های خورشیدی منعطف چاپ شده نسل بعدی به فضا پرتاب شدند

5 مارس 2024 -توسط CSIRO

پیشرفته ترین فناوری سلول های خورشیدی انعطاف پذیر چاپ شده که توسط آژانس ملی علوم استرالیا، CSIRO توسعه یافته است، با موفقیت در بزرگترین ماهواره خصوصی استرالیا، Optimus-1، در مأموریت Transporter-10 Space X به فضا پرتاب شد.

CSIRO در حال بررسی پتانسیل سلول های خورشیدی قابل انعطاف چاپی به عنوان یک منبع انرژی قابل اعتماد برای تلاش های فضایی آینده با همکاری ارائه دهنده حمل و نقل فضایی استرالیا، شرکت ماشین های فضایی است.

دکتر کیمبرلی کلیفیلد، مدیر برنامه فضایی CSIRO گفت که یک چالش بزرگ در توسعه فضاپیماها، سیستم های قدرت کم جرم و با راندمان بالا است.

دکتر کلایفیلد گفت: سلول های خورشیدی قابل انعطاف چاپ شده CSIRO می توانند یک راه حل انرژی قابل اعتماد و سبک برای عملیات و اکتشافات فضایی آینده ارائه دهند.اگر آزمایش پرواز فضایی عملکرد مشابهی را که ما در آزمایشگاه نشان داده‌ایم نشان دهد، این فناوری مزایای قابل توجهی را نسبت به خورشیدی سنتی مبتنی بر سیلیکون ارائه می‌کند.نمونه دیگری از تخصص زمینی CSIRO که برای حل چالش ها در حوزه فضایی به کار می رود.”

دکتر آنتونی چسمن، رهبر گروه سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر CSIRO گفت: هشت مینی ماژول از سلول‌های خورشیدی قابل انعطاف چاپی استرالیایی CSIRO به سطح ماهواره Optimus-1 شرکت Space Machine متصل شده‌اند.

دکتر چسمن گفت: «محققان CSIRO سال‌ها برای بهبود عملکرد سلول‌های خورشیدی ما با استفاده از پروسکایت – ماده پیشرفته‌ای که در تبدیل نور خورشید به انرژی بسیار کارآمد است، کار کرده‌اند.

سلول‌های پروسکایت ما به نتایج باورنکردنی روی زمین دست یافته‌اند و ما هیجان‌زده هستیم که به زودی پتانسیل خود را در فضا به نمایش خواهند گذاشت.»

Rajat Kulshrestha، مدیر عامل شرکت Space Machines، گفت که تکمیل Optimus نقطه عطفی بزرگ برای شرکت است.از طریق پشتکار و کار تیمی، مهندسان و دانشمندان ما، در کنار شرکای مانند CSIRO، چیزی واقعاً نوآورانه خلق کرده‌اند.

سلول‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر نوآورانه CSIRO سیستم‌های قدرت فضاپیما را متحول کرده و امکانات جدیدی را برای ماموریت‌های فضایی آینده فراهم می‌کند.

“ما از ادغام این فناوری پیشگامانه در Optimus بسیار هیجان زده هستیم. این تازه شروع کار است و من هیجان زده هستم که ببینم با ادامه نوآوری در آینده چه خواهد شد.”

دکتر چسمن گفت که آزمایش درجا اطلاعاتی را در مورد عملکرد سلول های پروسکایت در حین چرخش آنها به دور سیاره تضمین می کند.ما اطلاعاتی در مورد چگونگی مقاومت پانل ها در شرایط شدید فضا و داده هایی در مورد کارایی آنها به دست خواهیم آورد.”

چسمن گفت که این تیم تحقیقاتی پیشگام در مورد عملکرد احتمالی سلول ها در یک محیط فضایی انجام داده است.”بر اساس تحقیقات ما، انتظار داریم سلول های خورشیدی قابل انعطاف چاپی ما در برابر اثرات الکترون کیهانی و تشعشعات گاما که می تواند عملکرد و یکپارچگی سلول های خورشیدی سنتی را به خطر بیندازد، مقاومت کند.ما همچنین مطمئن هستیم که این سلول‌ها در مواردی که نور خورشید در زوایای غیربهینه به آنها برخورد می‌کند بهتر از سلول‌های سنتی عمل خواهند کرد.بازخوردی که از ماهواره دریافت می‌کنیم، بینش‌های ارزشمندی را در مورد کاربرد عملی فناوری ما ارائه می‌کند و به توسعه فناوری آینده اطلاع می‌دهد.»

چسمن فرصت منحصر به فردی را که فناوری خورشیدی می تواند برای تولید استرالیا ایجاد کند برجسته کرد.

او گفت: “این یک فرصت عالی برای فناوری استرالیا برای کمک به اکتشافات فضایی جهانی است. ما مشتاق هستیم تا با شرکای بالقوه برای کشف بیشتر این موضوع همکاری کنیم.”

تحقیقات CSIRO برای بررسی پتانسیل سلول های خورشیدی قابل انعطاف چاپی در فضا در مقاله اخیر منتشر شده در ACS Applied Energy Materials موجود است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *