نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

21 اردیبهشت 1403 3:17 ب.ظ

دستنوشته های نابغه عجیب  فرانسوی رونمایی شد

29 سپتامبر 2023 -توسط ژولیت کولن

الکساندر گروتندیک،  آدم عجیب و غریب فرانسوی، یکی از بزرگترین ریاضیدانان قرن بیستم به شمار می رود.

ده‌ها هزار صفحه دست‌نویس یکی از بزرگترین ریاضی‌دانان قرن بیستم، الکساندر گروتندیک، که بسیاری از آن‌ها را نابغه عجیب و غریب هنگام زندگی به عنوان یک گوشه‌نشین نوشته است،  در فرانسه رونمایی شد.

به گفته کارشناسان کتابخانه پاریس که به آن اهدا شد، دست‌نوشته‌های منتشر نشده، که از ریاضی به متافیزیک، زندگی‌نامه و حتی تامل‌های طولانی درباره شیطان تغییر می‌کنند، بینشی منحصربه‌فرد از ذهن مرموز این ریاضیدان فرانسوی ارائه می‌کنند.

گروتندیک، که در سال 2014 در سن 86 سالگی درگذشت، به عقیده برخی، انقلابی در زمینه ریاضیات ایجاد کرد، همانطور که اینشتین برای فیزیک انجام داد.کار او بر روی هندسه جبری، مدال فیلدز را در سال 1966 به ارمغان آورد که به عنوان جایزه نوبل جهان ریاضی شناخته می شود.

در آن زمان گروتندیک قبلاً یک محیط بان رادیکال و صلح طلب بود. اما او تقریباً در اوایل دهه 1990 تقریباً به طور کامل از جهان کناره‌گیری کرد، تا حدی برای تمرکز بر آنچه که او از آن به عنوان «خط‌نویسی» یاد می‌کرد.

هنگامی که به عنوان یک گوشه نشین در دهکده لاسر در جنوب فرانسه زندگی می کرد، دیوانه وار نوشت «تأملی در زندگی و کیهان»، یکی از دو اثر اصلی که  به مجموعه کتابخانه ملی فرانسه (BnF) اضافه شد.

این کتاب عظیم شامل 30000 صفحه در 41 جلد مختلف است که علم، فلسفه و روانشناسی را پوشش می‌دهد – همه با قلم فواره‌ای به صورت متراکم خط‌نوشته شده‌اند.

اثر دوم «کلید رویاها یا گفت و گو با پروردگار خوب» دست نوشته ای است تایپ شده که در آن به بررسی تعبیر خواب می پردازد.این صفحات که قبلاً به صورت آنلاین منتشر شده بودند، بین سالهای 1987-1988 نوشته شده اند.

“قطع کامل روابط”

در آن زمان، گروتندیک استاد دانشگاه مونپلیه بود، اما تا حد زیادی از جامعه ریاضی کناره گیری کرده بود.

او زمانی که به لاسر نقل مکان کرد به یک گوشه نشین تبدیل شد.

یوهانا گروتندیک، دخترش به خبرگزاری فرانسه گفت: «او کاملاً با خانواده‌اش قطع رابطه کرد، ما دیگر نتوانستیم با او ارتباط برقرار کنیم.یوهانا، هنرمند 64 ساله سرامیک که برای شرکت در مراسم در کتابخانه از جنوب غربی فرانسه سفر کرده است، می گوید: «وقتی نامه ای برای او فرستادیم، به فرستنده بازگردانده شد.

او افزود: نویسندگی فعالیت اصلی او بود.

در اواخر عمر گروتندیک، همسایه ای به خانواده اش گفت که وضعیت سلامتی او رو به وخامت است.

یوهانا و یکی از برادرانش بالاخره توانستند پدرشان را ملاقات کنند. پس از آن بود که آنها “بازتابی در مورد زندگی و کیهان” را کشف کردند که به دقت در کتابخانه او فهرست بندی شده بود.

گروتندیک در وصیت نامه خود در سال 1997 بخش های اولیه کتاب را به BnF واگذار کرد. حالا فرزندانش بقیه را اهدا کرده اند.

یوهانا گروتندیک گفت: “این کار از نظر او بسیار مهم بود. او حتی می خواست بنیادی برای مراقبت از آن ایجاد کند.”

جوسلین مونچمپ، متصدی BnF، گفت که این دست نوشته ها منحصر به فرد بودند زیرا موضوعات بسیاری را همزمان پوشش می دادند و در عین حال مجموعه ای را با “کیفیت های ادبی انکارناپذیر” تشکیل می دادند.

او گفت که این مورد به ویژه در مورد جلد زندگینامه ای “درو و کاشت” که نویسنده را “در یک عقب نشینی متافیزیکی” نشان می دهد، صادق است.

Monchamp یک ماه را صرف بررسی نوشته‌ها کرده و سعی کرده است متن متراکم قلم فواره ای را رمزگشایی کند.

او گفت: “من به آن عادت کردم”، و افزود که حداقل گروتندیک به طور روشمند اعداد و تاریخ ها را در همه صفحات می نوشت.

در یکی از بخش‌های «ساختارهای روان»، نمودارهای معمایی روان‌شناسی را به زبان جبر ترجمه می‌کنند.

گروتندیک در دیگری به نام «مشکل شر» بیش از 15000 صفحه را در مورد متافیزیک و شیطان به تصویر می کشد.

یوهانا گروتندیک گفت: آدمی احساس می‌کند که «ارواح گذشته‌اش بر او غلبه کرده‌اند».

پدر ریاضیدان در طول جنگ جهانی دوم از آلمان گریخت، اما توسط دولت ویشی فرانسه به نازی ها تحویل داده شد و در اردوگاه کار اجباری آشویتس درگذشت.کارشناسان انتظار دارند که درک کامل نوشته گروتندیک مدتی طول بکشد.

این مجموعه به بخش نسخه‌های خطی BnF پیوست، جایی که فقط برای محققان در دسترس خواهد بود.

در طی مراسم اهدا، یکی از جلدها در یک جعبه شیشه ای در کنار دست نوشته ای از ریاضیدان یونان باستان اقلیدس، که پدر هندسه به شمار می رود، قرار داده شد.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *