نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 6:10 ق.ظ

ناسا جهانی اقیانوسی در کهکشان ما با  داشتن جو را پیدا کرده است

اندی کوربلی -14 سپتامبر 2023-تصاویر اعتباری ناسا، CSA، ESA، J. Olmsted (STScI)، Science N. Madusudhan دانشگاه کمبریج

در اوایل این ماه، اپراتورهای وب سیاره‌ای را شناسایی کردند که ممکن است دارای جوی محافظ و سطحی باشد که کاملاً از اقیانوس‌ها پوشیده شده است – همچنین به عنوان دنیای Hycean شناخته می‌شود.

یکی از کارکردهای اصلی تلسکوپ فضایی جیمز وب، پیشبرد جستجوی حیات در کیهان با توانایی مطالعه سیارات فراخورشیدی است که هیچ رصدخانه دیگری قادر به مطالعه آن نیست و دانشمندان با استفاده از طیف نگارهای وب، توانستند تعیین کنند که این دنیای هیسینی مکانی برای جستجو و عالی است.

K2-18b در فاصله 120 سال نوری از زمین در صورت فلکی شیر قرار دارد، جایی که به دور منطقه قابل سکونت یک ستاره کوتوله قرمز به نام K2-18 می چرخد. که تصور می شود 8.6 برابر بزرگتر از زمین است، فراوانی متان و دی اکسید کربن و کمبود آمونیاک کشف شده در این سیاره، از این فرضیه پشتیبانی می کند که ممکن است اقیانوس آبی در زیر اتمسفر غنی از هیدروژن وجود داشته باشد.

زندگی در چنین شرایطی روی زمین پدیدار شد، و یافتن آنها در جای دیگر بهترین شرط ما برای تعیین اینکه آیا ما در کهکشان تنها نیستیم یا خیر.

این مشاهدات اولیه Webb همچنین امکان تشخیص مولکولی به نام دی متیل سولفید (DMS) را فراهم کرد. در زمین، این فقط توسط حیات تولید می شود. بخش عمده ای از DMS در جو زمین از فیتوپلانکتون در محیط های دریایی ساطع می شود.

محققان می‌گویند که یافته‌های DMS باید بیشتر تایید شود و اضافه می‌کنند که به دلیل نور و درخشش ستاره میزبان، دریافت مشاهدات دقیق از یک سیاره فراخورشیدی بسیار دشوار است.

روش مورد استفاده شامل صبر کردن تا زمانی است که مدار سیاره به دور ستاره آن را بین ستاره و تلسکوپ ببرد. کسوف مربوطه نشان می‌دهد که سیاره در آنجا دیده می‌شود، و زمانی که هست، وب می‌تواند از ابزارهای NIRISS (تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌نگار بدون شکاف) و NIRSpec (طیف‌نگار نزدیک به فروسرخ) برای تصویربرداری از سیاره و تعیین طول موج‌های آن استفاده کند. نور و رنگ کدام مولکول ها در این سیاره وجود دارد.

با این حال، با چنین فرصت کوتاهی، حتی قدرت استثنایی وب نیز محدود است.نیکو مادوسودان، ستاره‌شناس دانشگاه کمبریج و نویسنده اصلی مقاله، می‌گوید: «این نتیجه تنها به دلیل گستره طول موج گسترده و حساسیت بی‌سابقه Webb امکان‌پذیر بود، که تشخیص قوی ویژگی‌های طیفی را تنها با دو گذر امکان‌پذیر کرد».

برای مقایسه، یک رصد ترانزیت با وب دقت قابل مقایسه ای را با هشت رصد با هابل که طی چند سال و در یک محدوده طول موج نسبتاً باریک انجام شد، ارائه داد.

این سیاره به عنوان “زیر نپتون” طبقه بندی می شود، به این معنی که ویژگی های مشترک خود را دارد اما کوچکتر از همسایه ما است. در برخی دایره ها چنین سیاراتی رایج ترین نوع سیاره فراخورشیدی سنگی هستند.

با این حال، تحلیل‌های سایر زیرنپتون‌ها نشان داده‌اند که آنها اغلب از امکان میزبانی حیات جلوگیری می‌کنند، حداقل آن‌طور که ما می‌دانیم. گوشته آنها از یخ پرفشار و اتمسفر نازک تقریباً همیشه منجر به گرم شدن اقیانوس یا اقیانوسی از بخار آب شده است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *