نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 6:36 ب.ظ

استفاده از کلیه خوک برای عملکرد اندام های حفظ کننده حیات در انسان

17 سپتامبر 2023-نوشته استیو وود / دانشگاه آلاباما

برای اولین بار، کلیه های خوک اصلاح شده ژنتیکی “عملکرد کلیه پایدار” را در طول یک مطالعه بالینی برنامه ریزی شده هفت روزه ارائه کردند – اولین گام در رسیدگی به بحران کمبود اهدا کننده کلیه در سراسر جهان.

مطالعه انسانی پیش بالینی دانشگاه آلاباما در بیرمنگام همچنین علم و نوید پیوند زنو را به عنوان درمانی برای درمان بالقوه بیماری کلیوی در مرحله نهایی – درست همانطور که پیوند انسان به انسان می تواند انجام دهد، ارتقا می دهد.

جیم لاک، . M.D.، مدیر مؤسسه جامع پیوند UAB و نویسنده اصلی مقاله جراح پیوند UAB، گفت: دیدن اولین تظاهرات بالینی مبنی بر اینکه کلیه‌های خوک اصلاح‌شده به‌طور مناسب می‌توانند عملکرد طبیعی و پایدار کلیه را در انسان به طور ایمن و با استفاده از یک رژیم سرکوب‌کننده ایمنی استاندارد به دست آورند، واقعاً خارق‌العاده بود.

او گفت: “کلیه ها در طول این مطالعه هفت روزه عملکرد قابل توجهی داشتند.” ما توانستیم اطلاعات ایمنی و علمی بیشتری را جمع‌آوری کنیم که برای تلاش‌هایمان برای تأیید مجوز FDA از یک آزمایش بالینی فاز اول در انسان‌های زنده حیاتی است و امیدواریم راه‌حلی جدید و به شدت مورد نیاز برای رسیدگی به بحران کمبود عضو که ده‌ها هزار مورد هر سال مرگ و میر قابل پیشگیری است اضافه کنیم..”

یافته‌های بررسی‌شده ماه گذشته در JAMA Surgery منتشر شد، تحقیقات پیشگامانه انسانی پیش‌بالینی بر روی گیرنده‌ای که دچار مرگ مغزی شده بود توسط تیم دانشکده پزشکی لاک و هیرسینک انجام شد. 19 ماه پس از مطالعه پیشگامانه سال گذشته پیوند زنوترانسپلنت UAB که در آن کلیه های اصلاح شده ژنتیکی خوک با موفقیت به گیرنده پس از مرگ مغزی پیوند زده شد، انجام شد.

مدل مرگ مغزی انسان پیش بالینی توسعه یافته در UAB می‌تواند ایمنی و امکان‌پذیری پیوند کلیه خوک به انسان یا پیوند را بدون خطر برای انسان زنده ارزیابی کند. این نام برای پیشگام پیوند، جیم پارسونز، اهداکننده عضوی است که خانواده‌اش سخاوتمندانه بدن او را برای پیشبرد تحقیقات پیوند خارجی کلیه، مانند آخرین بیمار، اهدا کردند.

بیماری کلیوی سالانه بیشتر از سرطان سینه یا پروستات جان افراد را می گیرد، در حالی که بیش از 90000 نفر در لیست انتظار پیوند هستند. بیش از 800000 آمریکایی با نارسایی کلیه زندگی می کنند و 240 آمریکایی دیالیز هر روز جان خود را از دست می دهند. انتظار برای یک کلیه اهداکننده متوفی می‌تواند بین 5 تا 10 سال باشد و تقریباً 5000 نفر در سال در انتظار پیوند کلیه می‌میرند.

فرد مورد مطالعه 52 ساله برای این تحقیق با فشار خون بالا و بیماری مزمن کلیوی مرحله 2 زندگی می کرد که بیش از یک نفر از هر هفت بزرگسال آمریکایی یا حدود 37 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان بخشی از این مطالعه، آزمودنی هر دو کلیه مادری خود را برداشته و دیالیز را متوقف کرد، به دنبال آن پیوند زنوترانس سازگار با دو 10 کلیه خوک اصلاح شده ژنی یا UKidney انجام شد.

کلیه های خوک پیوندی ظرف چهار دقیقه پس از پرفیوژن مجدد ادرار کردند و در 24 ساعت اول بیش از 37 لیتر ادرار تولید کردند. کلیه های خوک در تمام مدت مطالعه هفت روزه به عملکرد خود مانند یک انسان زنده ادامه دادند. همچنین، کلیه ها در زمان نتیجه گیری مطالعه هنوز زنده بودند.

دکتر لاک گفت: “در 24 ساعت اول این کلیه ها بیش از 37 لیتر ادرار تولید کردند.” “این واقعاً یک چیز قابل توجه برای دیدن بود.”

کلیه های خوک در طول دوره مطالعه به صورت سریال بیوپسی شدند. بیوپسی ها بافت شناسی طبیعی را با میکروسکوپ نوری بدون شواهدی مبنی بر تخریب گلبول های قرمز، پایین بودن پلاکت ها یا آسیب اندام به دلیل تشکیل لخته های خونی میکروسکوپی در مویرگ ها یا شریان های کوچک نشان دادند.

ویرایش ژن در خوک ها برای کاهش رد ایمنی، پیوند عضو از خوک ها به انسان را ممکن کرده است. طول عمر طبیعی خوک 30 سال است، آنها به راحتی پرورش می یابند و اندام هایی به اندازه انسان دارند. کلیه های خوک اصلاح شده ژنتیکی به طور گسترده بر روی پستانداران غیر انسانی آزمایش شده اند و افزودن مدل تحقیقاتی انسانی UAB – مدل پارسونز – اکنون اطلاعات مهمی در مورد ایمنی و کارایی کلیه ها در گیرندگان پیوند انسانی ارائه می دهد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *