کارشناسان می گویند یافتن راه حل هایی برای بحران آب و هوا نیازمند همکاری است

28 ژوئیه 2023-© shutterstock/Piyaset

پس از اینکه سیاره ما گرم ترین روز خود را تجربه کرد، کارشناسان گفتند که یافتن راه حل هایی برای بحران آب و هوا مستلزم همکاری بین دانشمندان علوم طبیعی و اجتماعی است.

محققان استدلال کردند که برای حفظ دمای جهانی زیر 2 درجه سانتیگراد، یافتن راه حل هایی برای تغییرات آب و هوایی باید از طریق دانش یکپارچه انجام شود. همکاری بین دانشمندان علوم اجتماعی و علوم طبیعی در مورد سیاست‌ها و شیوه‌های موثر آب و هوا اطلاع‌رسانی می‌کند.

مقاله تحقیقاتی آنها که در مجله People and Nature منتشر شده است، استدلال می کند که مفهوم نقاط اوج می تواند به عنوان پلی بین این زمینه های مطالعاتی عمل کند و درک جامع از فرآیندها و اثرات تغییرات آب و هوا را تسهیل کند.

نقش دانشمندان علوم طبیعی در یافتن راه حل هایی برای تغییر اقلیم

به طور سنتی، دانشمندان علوم طبیعی بر مستندسازی و تجزیه و تحلیل تغییرات در محیط طبیعی متمرکز شده اند. اینها شامل افزایش دمای کره زمین، تغییر الگوی بارندگی و رویدادهای شدید آب و هوایی است.

اخیراً، آنها شروع به این سؤال کرده اند که آیا یافتن راه حل هایی برای تغییر آب و هوا امکان پذیر است و آیا می توان تغییراتی که ما شاهد آن هستیم معکوس شوند.

دانشمندان نگران این هستند که ممکن است نقطه عطفی وجود داشته باشد که در آن تغییرات محیطی دائمی باشد، مهم نیست چقدر تلاش می کنیم انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهیم.

با این حال، تیم تحقیقاتی استدلال می‌کند که نگرانی‌ها در مورد یافتن راه‌حل‌هایی برای تغییرات اقلیمی باید با کاوش در پویایی‌های اجتماعی همراه باشد. آنها همچنین باید رفتارهای فردی، جمعی و اجتماعی را در بر گیرند.برای اطمینان از آینده ای پایدار، درک تعامل بین تغییرات محیطی و اجتماعی بسیار مهم است.

ارتباط بین رویدادهای شدید آب و هوایی و تغییرات اجتماعی

محققان برای تقویت استدلال خود در مورد یافتن راه حل هایی برای تغییرات آب و هوایی، سؤالات مهمی در مورد ارتباط بین آب و هوای شدید و تغییرات اجتماعی مطرح کردند. این شامل:

• چه کسی از مسیر کنونی بیشتر سود می برد و به آن کمک می کند؟
  • چه سناریوهای بدیل و مطلوبی وجود دارد و چگونه می‌توانیم در جهت آنها کار کنیم؟
  • آیا نقاط اوج اجتماعی وجود دارد که می تواند به ما کمک کند تا به سرعت رویه ها، هنجارها و نهادهای خود را نسبت به این سناریوها تغییر دهیم؟

برای نشان دادن ارزش مطالعه نقاط عطف اجتماعی و اقلیمی، کارشناسان بر کاهش سرعت جریان های اقیانوس اطلس ناشی از تغییرات آب و هوایی تمرکز کردند. این رویداد شدید منجر به سیل ویرانگر در دره Ahr در آلمان شد.

از طریق این مثال، آنها نشان دادند که چگونه جوامع محلی راه حل هایی برای تغییرات آب و هوایی پیدا می کنند. در نتیجه این رویدادهای شدید آب و هوایی، جوامع شیوه زندگی خود را برای مقابله با رویدادهای شدید آینده تطبیق دادند.

تجزیه و تحلیل یکپارچه تغییرات محیطی و اجتماعی امکان درک تعامل پیچیده بین تغییرات آب و هوا و جامعه را فراهم می کند. این ارزیابی را امکان پذیر می کند که آیا پاسخ های ما برای همه مفید است یا فقط تعداد کمی.علاوه بر این، امکان ارزیابی پیامدهای واکنش‌های انسانی در مقیاس‌های مختلف، خواه محلی، ملی یا بین‌المللی را فراهم می‌کند.محققان به این نتیجه رسیدند که با تقویت همکاری بین دانشمندان علوم طبیعی و اجتماعی، ظرفیت یافتن راه حل برای تغییرات آب و هوا افزایش می یابد.

کار آنها همچنین بر نیاز حیاتی به یک رویکرد چند رشته‌ای تأکید می‌کند که دانش هر دو زمینه را برای توسعه راه‌حل‌های جامع و شکل‌دهی سیاست‌های پایدار برای آینده‌ای بهتر ترکیب می‌کند.