نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 2:36 ب.ظ

وقتی از هوش مصنوعی در مدیریت دولتی استفاده می شود چه اتفاقی می افتد؟

1 آگوست 2023 -توسط لیزا رویتر، دانشگاه علم و صنعت نروژ-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، هوش مصنوعی در دستور کار عمومی نروژ قرار گرفته است.با ChatGPT در مدرسه چه اتفاقی می افتد؟ چه کسی مسئول تنظیم این فناوری است؟ آیا واقعا ماشین ها می توانند فکر کنند؟

اما حتی اگر هوش مصنوعی اکنون موضوع مورد علاقه ستون نویسان در سراسر کشور است، این علاقه به هوش مصنوعی یک شبه به وجود نیامد.

در ارتباط با کار دکتری خود، من چهار سال را صرف بررسی این موضوع کرده‌ام که چگونه و چرا بخش دولتی نروژ فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی را پذیرفته یا پیش‌بینی می‌کند که این فناوری‌ها چگونه در زمینه بزرگ‌تر تغییرات تکنولوژیکی و اجتماعی قرار می‌گیرند.

فراتر از مصرف داده قبلی

داده ها همیشه بخش مرکزی دولت مدرن بوده اند. تصمیم گیری خوب و ساختن یک دولت رفاه به اطلاعات دقیق و به روز در مورد شهروندان آن بستگی دارد.اما چیزی در شرف وقوع است که بسیار فراتر از استفاده از داده ها برای مقاصد آماری، مدیریت اطلاعات و بایگانی است.داده‌محور کردن بخش عمومی بر داده‌های بیشتر، متفاوت یا جدید متکی است و از داده‌ها با استفاده از فناوری‌هایی مانند پلتفرم‌های داده یا یادگیری ماشینی استفاده می‌کند.

محور این تغییر در دستگاه اداری این ایده است که داده ها باید به منبع مرکزی برای همه اشکال تولید دانش در بخش عمومی تبدیل شوند. این همیشه در مورد اتوماسیون، داده های بزرگ یا هوش مصنوعی نیست، بلکه تعاملی از شیوه های جدید داده در بخش عمومی است.

بخش دولتی را کارآمدتر خواهد کرد

بنابراین هوش مصنوعی بخشی از یک تغییر عمده در مدیریت دولتی است که هدف آن کارآمدتر کردن بخش عمومی با کمک داده است. یا همانطور که در کنفرانس دیجیتالی سازی 2019 گفته شد: “کشور با داده ها ساخته خواهد شد.”

اغلب به نظر می رسد که هوش مصنوعی راه حلی برای تمام چالش های پیش روی بخش عمومی است، اما تحقق این فرض در واقعیت دشوار است. دلیل این امر هم چالش‌های عملی استفاده و اجرای فناوری و هم پیامدهایی است که این تغییرات برای رابطه شهروند و دولت دارد.

تعدادی از محققین در زمینه جدید و میان رشته ای مطالعات الگوریتم انتقادی و داده ها، مدیریت دولتی مبتنی بر داده را یک تغییر پارادایم می دانند. اما تغییر پارادایم تعدادی سوال و چالش جدید را به همراه دارد.

زمانی که ما به دولت این فرصت را می‌دهیم که مقادیر جدید، بزرگ‌تر یا داده‌های متفاوت را جمع‌آوری کند، این توانایی بخش عمومی را برای دیدن، پیش‌بینی، کنترل و مدیریت رفتار شهروندان افزایش می‌دهد. توازن قدرت بین شهروند و دولت را تغییر می دهد.این لزوما یک پیشرفت بد نیست، اما سزاوار نگاه انتقادی بیش از فن‌آوران و حقوقدانان است.

رابطه بین شهروندان و دولت را تغییر می دهد

استفاده از داده های بیشتر، متفاوت و جدید چگونه رابطه شهروند و دولت را تغییر می دهد؟ چه کسی مجاز است تصمیم بگیرد که یک مدیریت مبتنی بر داده چگونه باید باشد؟ این تغییر پارادایم بر چه مفروضاتی استوار است؟ ارزش های بنیادی در مدل رفاه نروژی چه نقشی در تغییرات تکنولوژیکی دارند؟

اینها سوالات بزرگ و چالش برانگیزی هستند که در بیشتر موارد پاسخ به آنها به چیزی بیش از یک پاورپوینت یا مقاله روزنامه نیاز دارد.

بخش دولتی با بخش خصوصی متفاوت است

در تحقیق پایان نامه ام، به عنوان مثال، متوجه شدم که بخش دولتی نروژ اغلب با تعدادی چالش مواجه می شود که هوش مصنوعی در عمل توسعه یا پیاده سازی شود.

توسعه فناوری در بخش عمومی با توسعه فناوری در شرکت هایی مانند گوگل یا توییتر تفاوت اساسی دارد، زیرا بخش عمومی برای جلوگیری از تغییرات عمده در قدرت بین شهروندان و دولت و حفظ حقوق و ارزش های اساسی در مدل رفاهی نروژ راه اندازی شده است.

این را می‌توان برای فن‌آوران بسیار ناامیدکننده تجربه کرد، اما شاید این چالش‌ها می‌توانند چیزهای بیشتری را در مورد اینکه چگونه تغییر پارادایم مبتنی بر داده‌ها پایه‌های دولت رفاه را تغییر می‌دهد به ما بگوید.

اکثر سوالات بی پاسخ می مانند

بیشتر سؤالات در مورد اینکه چگونه باید به چالش هایی که هوش مصنوعی برای بخش عمومی ایجاد می کند پرداخته شود، در حال حاضر بی پاسخ مانده است. اما بسیاری از محققان به این واقعیت اشاره می کنند که مشارکت و مشارکت بیشتر عمومی در اینجا کاملاً حیاتی است.

اگرچه راهبردها و پیام‌های پارلمانی وعده می‌دهند که کاربر را در مرکز قرار دهد، اما صدای شهروندان اغلب در هنگام تدوین این اسناد یا در بحث عمومی پیرامون موضوع وجود ندارد.

توسعه فناوری به عنوان چیزی غیرسیاسی و یک “توسعه طبیعی” در زمینه نروژی دیده می شود.اما بسیاری حجم زیادی از داده های نگهداری شده در سوابق و انبارهای داده را به عنوان یک معدن طلا می دانند.

در عین حال، رسوایی‌هایی در سراسر اروپا، مرتبط با هوش مصنوعی در مدیریت دولتی، قبلاً نشان داده است که ایده مدیریت دولتی مبتنی بر داده‌ها نیز در مورد پویایی، دموکراسی و تغییرات اجتماعی است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *