نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 8:41 ق.ظ

پنج مثال از همکاری برندها که الهام بخش بازاریابی خواهد بود

07 اوت 2023-توسط الوک چاکرابورتی

همکاری برند، گرد هم آمدن متقابل برندها برای یک کمپین، تبلیغات خاص است که هدف آن ترویج یک محصول یا خدمت است که به نفع همه نهادهای شرکت کننده است. هنگامی که به دقت برنامه ریزی می شود، استراتژی های همکاری برند می تواند جایگاه برندها را مستحکم کند، یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد را به مصرف کنندگان ارائه دهد، و بالاتر از همه، فرصتی منحصر به فرد برای برندها فراهم کند تا تلاقی بین گروه های مخاطب را تجربه کنند.

هدف تعیین کننده هر گونه همکاری، دستیابی به مخاطبان وسیع تری به غیر از مخاطبان خاص یا معمولی یک شرکت، و ایجاد یک اثر ماندگار در ذهن مصرف کنندگان است.علاوه بر این، یک همکاری برند مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهد که اشکال سنتی بازاریابی معمولاً ندارند، مانند:

  • تلاقی بین مخاطبان برندهای شرکت کننده را تسهیل می کند. مخاطبان معمولاً به برندهایی که با آن راحت هستند پایبند هستند. اما وقتی برندها با هم همکاری می کنند، مخاطبان به طور ناخواسته در معرض برندهای جدید قرار می گیرند.
  • می تواند یک پیشنهاد فروش منحصر به فرد را ایجاد کند زیرا قابلیت استفاده محصول یا خدمات را افزایش می دهد. با شراکت با یک برند دیگر، می‌توانید راه‌هایی برای معرفی و جایگاه برند خود بیابید که قبلاً به آن فکر نمی‌کردید.
  • راه اندازی یک خط محصول خاص یا فروش فصلی در صورت همراه شدن با یک نام تجاری مکمل، تأثیر کلی کمپین بازاریابی را بر مصرف کنندگان افزایش می دهد. بسیاری از برندها با موفقیت از این استراتژی برای راه اندازی و عرضه محصولات استفاده کرده اند.

یادگیری از همکاری های موفق برند

صرف نظر از اندازه یا نوع کسب و کار شما، احتمالاً می توانید روشی برای همکاری برند بیابید که به نفع شرکت شما و همچنین همکار شما باشد. برای یافتن شراکت مناسب، باید با برخی از رایج ترین انواع همکاری با برند آشنا شوید.

1. کمپین بازاریابی مشترک: مک دونالد و کوکاکولا

روش: یک همبرگر مک دونالد و سیب زمینی سرخ کرده را بدون کوکائو تصور کنید. غیر قابل تصور است، درست است؟ در یک کمپین بازاریابی مشترک، دو برند با هم جفت می شوند تا قابلیت استفاده محصولات خود را افزایش دهند یا تکمیل کنند.

همکاری برند مک دونالد و کوکاکولا که قدمت آن به سال 1955 برمی گردد، یکی از بهترین همکاری ها در تاریخ بازاریابی محسوب می شود. امروزه مک‌دونالد بزرگترین مشتری رستوران کوکاکولا است و طی سال‌ها این دو شرکت در تبلیغات محصول، گسترش بازار و توسعه محصول با یکدیگر همکاری کرده‌اند، از جمله زمانی که کوکا به مک‌دونالد کمک کرد تا خط تولید اسموتی‌ها را توسعه دهد.

نتیجه: کوکاکولا پیشروترین شرکت نوشابه گازدار در ایالات متحده با سهم بازار 46.3٪ است. سال گذشته مک دونالد با ارزش تخمینی 196.5 میلیارد دلار “با ارزش ترین برند فست فود در جهان” بود. دیک استارمن، مدیر اجرایی سابق مک‌دونالد، گفت: «این دو شرکت به یکدیگر کمک کردند تا در سراسر جهان رشد کنند و گسترش پیدا کنند. هیچ کدام بدون دیگری آن چیزی که امروز هستند نخواهد بود.»

2. کمپین اینفلوئنسر: مایکل جردن و نایک

رویکرد: کمپین‌ها و همکاری‌های اینفلوئنسر معمولاً در بین مارک‌های مد و ورزشی مبتنی بر استفاده از حضور اجتماعی و دنبال کردن طرفداران یک اینفلوئنسر یا سلبریتی ستاره‌ای است. سلبریتی ها به دلیل هواداران بزرگشان، مخاطبان زیادی را تامین می کنند – و برندها به سادگی این را دوست دارند. گرد هم آمدن مایکل جردن و نایک به راحتی به عنوان بهترین کمپین تأثیرگذار و همکاری در تاریخ ورزش و مد در نظر گرفته می شود.

با این حال، این همکاری با یک ریسک بزرگ همراه بود. در سال 1984، زمانی که جردن قراردادی 2.5 میلیون دلاری با نایک در طول پنج سال امضا کرد، او یک بسکتبالیست نسبتاً ناشناخته بود و نام آشنا نبود. سال بعد، نایک کفش معروف Air Jordan را روانه بازار کرد. این کفش ها به عنوان نمادی از ورزش و استایل اردن به بازار عرضه شد و به سرعت تبدیل به یک هیجان شد و در سال اول بیش از 100 میلیون دلار به ارمغان آورد و نایک را به عنوان یک بازیگر اصلی در بازار کفش بسکتبال معرفی کرد. موفقیت جردن در دادگاه و شخصیت مغناطیسی باعث افزایش محبوبیت این برند شد.

نتیجه: برند جردن که در ابتدا بر تولید کفش و پوشاک بسکتبال متمرکز بود، به ورزش های دیگر و همچنین پوشاک و کفش سبک زندگی گسترش یافت و میلیاردها دلار درآمد برای نایک و جردن ایجاد کرد. جردن و نایک همچنین در ابتکارات بشردوستانه با هم کار کرده اند. در سال 2020، آنها متعهد شدند که 100 میلیون دلار در طول 10 سال به سازمان‌هایی که «به تضمین برابری نژادی، عدالت اجتماعی و دسترسی بیشتر به آموزش اختصاص دارند» کمک کنند.

توجه به این نکته مهم است که کمپین های اینفلوئنسر با افراد مشهور می تواند یک امر پرهزینه باشد و ارزش کل بودجه بازاریابی سالانه یک شرکت را داشته باشد. با این حال، ظهور میکرو اینفلوئنسرها جایگزین خوبی برای مشاغل کوچک است.

3. مشارکت در رویداد: ردبول و ورزش های شدید

رویکرد: رویداد

مشارکت ها بر ترویج یک رویداد خاص تکیه می کنند که در آن یک برند به عنوان حامی اصلی عمل می کند. همکاری ردبول با ورزش های سخت، بخش مهمی از استراتژی بازاریابی این نوشیدنی انرژی زا از اوایل دهه 2000 بوده است. شرکت نوشیدنی اتریشی حامی مالی و ایجاد رویدادها در طیف وسیعی از ورزش‌ها، از مسابقات اتومبیل رانی گرفته تا موج‌سواری، اسنوبرد، اسکیت‌برد و غیره است. تعهد این شرکت به جلو بردن محدودیت های عملکرد انسانی و ایجاد تجربیات منحصر به فرد مصرف کننده، بخش مرکزی هویت برند آن است.

نتیجه: امروز ردبول صاحب چندین تیم فوتبال در سراسر جهان و همچنین دو تیم مسابقه فرمول یک است. در پایان سال 2022، این شرکت نزدیک به 16000 کارمند در 175 کشور داشت. درآمد نزدیک به 11 میلیارد دلار آمریکا بود.

4. ایجاد مشارکت و نام تجاری مشترک: آدیداس و پارلی برای اقیانوس ها

رویکرد: ایجاد مشارکت یا نام تجاری مشترک شکلی از همکاری برند است که در آن برندهای همکار گرد هم می آیند تا یک محصول یا خدمات ایجاد کنند و هر کدام USP یا ویژگی خود را در کالای نهایی سهیم می کنند. آدیداس و پارلی برای اقیانوس ها یک همکاری مشترک برند نمادین است.

آدیداس یک برند جهانی پوشاک ورزشی است که به دلیل پوشاک، کفش و لوازم جانبی خود شناخته شده است. Parley یک سازمان محیط زیست غیرانتفاعی است که بر حفاظت از اقیانوس ها متمرکز است. در فرآیند تولید مشترک، پارلی زباله های پلاستیکی را از اقیانوس جمع آوری می کند و آدیداس پلاستیک را به کفش و پوشاک تبدیل می کند. خط تولید حاصل، آدیداس پارلی، دوستدار محیط زیست، مسئولیت اجتماعی است و آگاهی را در مورد موضوع زباله های پلاستیکی اقیانوس ها افزایش داده است.

نتیجه: جدای از ایجاد یک روایت مثبت از برند، این همکاری روشی مبتکرانه برای استفاده از پلاستیک های بازیافتی اقیانوس ارائه کرده است، راه حلی ملموس که اقتصاد دایره ای را ترویج می کند. موفقیت همکاری آدیداس و پارلی نشان داده است که وقتی شرکت‌ها با سازمان‌های غیرانتفاعی همکاری می‌کنند، می‌تواند به راه‌حل‌های نوآورانه و پایدار منجر شود که هم برای محیط‌زیست و هم برای کسب‌وکار مفید است.

5. مجوز و ثبت اختراع: دیزنی و جنگ ستارگان

رویکرد: همکاری در صدور مجوز، مشارکتی بین دو یا چند شرکت است که به یک شرکت (دارنده مجوز) اجازه می‌دهد از مالکیت معنوی، علائم تجاری یا سایر دارایی‌های یک شرکت دیگر (اجازه‌دهنده) در ازای پرداخت هزینه یا حق امتیاز استفاده کند.

همکاری بین دیزنی و جنگ ستارگان یک همکاری در زمینه صدور مجوز است که در سال 2012 زمانی که دیزنی لوکاس فیلم را خریداری کرد، شرکتی که فرنچایز جنگ ستارگان را ایجاد کرد، آغاز شد. از آن زمان، دیزنی مجوز برند و شخصیت های جنگ ستارگان را برای گسترش محتوا و محصولات دیزنی و همچنین ارائه تجربیات جدید صادر کرده است، در حالی که جنگ ستارگان همچنان به رشد طرفداران خود ادامه می دهد.

نتیجه: دیزنی چندین فیلم و برنامه تلویزیونی جدید از جنگ ستارگان تولید کرده است که جهان جنگ ستارگان را گسترش داده است. دیزنی مجوز نام تجاری جنگ ستارگان را برای ایجاد طیف گسترده ای از کالاها، از جمله اسباب بازی، لباس، کتاب، و بازی های ویدئویی صادر کرده است که در فروشگاه های دیزنی و سایر خرده فروشان در سراسر جهان به فروش می رسد. دیزنی همچنین جاذبه هایی با موضوع جنگ ستارگان را در پارک های موضوعی خود اضافه کرده است. به طور کلی، همکاری بین دیزنی و جنگ ستارگان موفقیت آمیز بوده است و هر دو شرکت از این همکاری سود می برند.

اشاره ویژه: جنگ کولا – یک همکاری ناخواسته

نبرد طولانی مدت بازاریابی و تبلیغات بین کوکاکولا و پپسی که در آن این دو برند برای تسلط بر بازار مبارزه می کنند را می توان یک “همکاری ناخواسته” نامید. جنگ کولا در دهه 1970 با راه اندازی کمپین چالش پپسی توسط شرکت پپسی آغاز شد و ادعا کرد که مصرف کنندگان پپسی را به کوکاکولا ترجیح می دهند. و به این ترتیب رفت و آمد بی پایان بین این برندها برای فراخوانی یکدیگر – گاهی اوقات به شدت – برای تبلیغات، قرار دادن محصول و استراتژی قیمت گذاری آغاز شد. این یک جنگ لفظی را تضمین کرد که حتی امروز نیز ادامه دارد.

اما نکته مثبت این جنگ این است که هر دو برند برخی از درخشان ترین لحظات بازاریابی و تبلیغات را در تاریخ ایجاد کردند. و در حالی که دشوار است بگوییم که آیا این به دلیل ماهیت رقابتی آن به عنوان یک همکاری با برند واجد شرایط است یا خیر، این نبرد بین برندها یکی از بزرگترین موفقیت های بازاریابی است.

اگر قصد همکاری با برند را دارید. . .

همکاری با برند می تواند یک استراتژی بازاریابی هوشمند برای یک کسب و کار کوچک باشد. با این حال، هنگام بررسی یک همکاری، باید اطمینان حاصل کنید که مشارکت به نفع برند شما خواهد بود و هیچ تضاد منافعی با همکار وجود ندارد.

همچنین، در حین همکاری، اطمینان حاصل کنید که ماهیت خود را به عنوان یک برند از دست ندهید و تحت سلطه قرار نگیرید. ارزش‌های خود را با شریک هماهنگ کنید، احترام متقابل را تقویت کنید و در مورد اهداف خود برای همکاری شفاف باشید.

https://www.allbusiness.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *