نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 12:10 ق.ظ

چرا ایلان ماسک توییتر را می خواهد؟ پاسخ ممکن است مربوط به کارهایی باشد که او می تواند با داده های شما انجام دهد

توسط پاسکال دیویس 2022/04/26- کپی رایت Canva

گروه های حقوق بشر در مورد توانایی ایلان ماسک برای استفاده از داده های کاربران توییتر هشدار داده اند.

یکی دیگر از غول‌های رسانه‌های اجتماعی تحت کنترل یک میلیاردر قرار می‌گیرد و دولت‌ها، محققان و گروه‌های حقوقی را نگران می‌کند که نگران میزان داده‌هایی هستند که ایلان ماسک از طریق توییتر به او می‌دهد و آزادی بیانی که وعده داده تا کجا پیش خواهد رفت.

ماسک در بیانیه‌ای هنگام اعلام این توافق گفت: «آزادی بیان بستر یک دموکراسی کارآمد است و توییتر میدان شهر دیجیتالی است که در آن موضوعات حیاتی برای آینده بشریت مورد بحث قرار می‌گیرد».

آزادی بیان در اصل ایده خوبی است، اما در رسانه های اجتماعی، کاملاً یکسان عمل نمی کند.

توییتر و دیگر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی در چند سال گذشته انتشار اطلاعات نادرست و فراخوان برای خشونت را جدی‌تر گرفته‌اند.

به عنوان مثال، توییتر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را به دلیل انتشار اطلاعات نادرست که عامل تحریک شورش ژانویه 2021 در کاپیتول هیل است، برای همیشه از این پلت فرم محروم کرد. اکنون بیم آن می رود که ماسک بتواند ترامپ را دوباره در توییتر بازگرداند.

دیگو نارانجو، رئیس سیاست در انجمن حقوق دیجیتال اروپا به یورو نیوز گفته که  :

ما به طور کلی نگران هستیم که یک خودخوانده “مطلق آزادی بیان” با سابقه شکست اتحادیه ها، یکی از پلتفرم هایی را که مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان برای پیگیری اهداف خود به طور گسترده از آن استفاده می کنند، در اختیار بگیرد.” “تمرکز ثروت پول و قدرت در دستان معدودی از افراد همیشه دشمن دموکراسی است و این واقعیت که یکی از ثروتمندترین افراد روی کره زمین مدیریت توییتر را در دست می گیرد باید همه را آگاه کند و جایگزینی برای کسب و کارهای بزرگ فناوری فعلی مانند توییتر را تسریع کند.

سود بردن از داده های کاربران توییتر

ماسک علاوه بر اینکه می‌خواهد چشم‌انداز خود را برای تبدیل شدن به یک پلتفرم آزادی بیان، پیاده‌سازی کند، ممکن است  از توییتر نیز بخواهد که به بازار سایر شرکت‌هایش کمک کند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی تحت تأثیر الگوریتم‌هایی هستند که داده‌های مربوط به کاربران را استخراج می‌کنند و سپس از اطلاعات استفاده می‌کنند تا آنها را تا زمانی که ممکن است در سایت نگه دارند و از طریق تبلیغات درآمد بیشتری را برای سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به دست ‌آورند.

  پتروس ایوسیفیدیس -استاد دانشگاه  سیتی می گوید :   ماسک در حال ورود به بازاری است که از نظر الگوریتم‌هایی که می‌تواند از داده‌ها استفاده کند و می‌خواهد بر بازار شرکت‌هایش تسلا و اسپیس ایکس تأثیر بگذارد، قدرت بالایی دارد. این پلت فرم یک “ابزار بازاریابی عالی” برای سایر شرکت های او خواهد بود.

نارانجو، که خواستار ممنوعیت این مدل تجاری است و از شرکت‌ها می‌خواهد برای یافتن راه دیگری برای کسب سود، تحت فشار قرار گیرند، گفت: «ما باید به الگوریتم‌هایی دسترسی داشته باشیم که پلتفرم‌ها از آن استفاده می‌کنند تا بتوانیم نحوه عملکرد پلتفرم‌ها را درک کنیم. امکان نظارت 24 ساعته و هفت روزه از افراد متصل به اینترنت چیز کمی نیست.

ماسک، مدیر عامل تسلا، اسپیس ایکس و Neuralink، شرکتی که در حال توسعه رابط‌های قابل کاشت مغز و ماشین است، می‌تواند از داده‌های الگوریتم‌های توییتر برای بازاریابی شرکت‌های خود استفاده کند.

ایوسیفیدیس گفت: “هر شرکت فردی مانند متا این قدرت را دارد که از طریق الگوریتم ها داده های افراد را جمع آوری کند. نه تنها در جایی که شما زندگی می کنید، بلکه همچنین آنچه انجام می دهید و خرید می کنید.”

“تبلیغات هدفمند می تواند چیزی باشد که او می تواند بیشتر از آن بهره برداری کند. ورود او به بازار رسانه ها کمی ترسناک است.”

“هنوز باید هوشیار باشیم”

با این حال، به دلیل قوانین حفاظت از داده ها در سراسر جهان، داده های شخصی که در توییتر وارد می شود، نمی توانند از نظر قانونی برای مقاصد دیگر مانند سایر شرکت های مورد استفاده توسط ماسک یا هر کس دیگری استفاده شوند.

تیری برتون، کمیسر اتحادیه اروپا برای بازار داخلی در توییتر نوشت: «چه خودروها و چه رسانه‌های اجتماعی، هر شرکتی که در اروپا فعالیت می‌کند باید قوانین ما را رعایت کند – صرف نظر از سهام آن‌ها».

او با اشاره به پیشنهاد مقررات اتحادیه اروپا که قصد دارد با جلوگیری از سوء استفاده شرکت های بزرگ، رقابت شرکت ها را در این بلوک تقویت کند، افزود: “آقای ماسک این را به خوبی می داند. او با قوانین اروپایی در مورد خودرو آشنا است و به سرعت با قانون خدمات دیجیتال سازگار خواهد شد.”

نارانجو گفت: “در اروپا و در سایر نقاط جهان، قوانین قوی حفاظت از داده ها وجود دارد، بنابراین ما به خوبی محافظت می شویم.”

با این حال، ما هنوز باید هوشیار باشیم

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *