نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 9:31 ق.ظ

5 راه برای افزایش درآمد از طریق بازاریابی دهان به دهان

03 ژوئیه 2023-نویسنده: پاول شینکارنکو

بازاریابی دهان به دهان یکی از مؤثرترین راه‌ها برای تولید سرنخ‌های جدید است. سال گذشته، 45.2٪ از سرنخ های ما که از طریق توصیه یک مشتری B2C به ما رسید، در نهایت به مشتریان پرداختی تبدیل شدند و 48٪ از کل درآمد ما را ایجاد کردند. این نشان دهنده بالاترین نرخ تبدیل در بین همه کانال های بازاریابی ما است. در مقایسه، تنها 20 درصد از مشتریانی که از طریق تبلیغات هدفمند به دست می‌آمدند، به مشتریان پولی تبدیل می‌شدند.

بازاریابی دهان به دهان یک فرآیند کنترل شده است. در اینجا پنج مرحله برای اجرای موفقیت آمیز این استراتژی بازاریابی در کسب و کار شما آورده شده است.

چگونه کسب و کارهای کوچک می توانند با موفقیت از بازاریابی دهان به دهان استفاده کنند

1. قبل از صحبت کردن، کمی اقتدار به دست آورید

بحث های موضوعی را در رسانه های اجتماعی و دیگر پلتفرم های آنلاین مانند Reddit، Quora و Telegram که به صنعت شما مرتبط هستند، دنبال کنید. به خاطر داشته باشید که هر چه سرویس ناشناس تر باشد، نظرات  ، تاثیرگذاری و اعتبار کمتری دارند. برای یافتن مکالمات موضوعی می توانید از ابزارهایی مانند Mention، Syften یا YouScan استفاده کنید. این خدمات نه تنها به شما کمک می کنند تا حضور آنلاین خود را نظارت کنید، بلکه نظرات را بر اساس عواملی مانند کیفیت محصول، سطح خدمات و راحتی دسته بندی می کنند.

پس از پیوستن به هر انجمنی، زمانی را برای مطالعه قوانین اختصاص دهید، و قبل از ورود به آن بحث را به مدت یک تا دو هفته دنبال کنید. در پیام‌های دیگر لایک بگذارید، در گفتگوها شرکت کنید و تا حد امکان افراد را تگ کنید.

اگر به فردی در جامعه کمک کرده اید، حتما تجربه خود را به اشتراک بگذارید. اگر بحثی در مورد مشکلی با شرکت شما وجود دارد، با مدیر تماس بگیرید و اجازه بخواهید تا بینش خود را به اشتراک بگذارید. وانمود نکنید که به شرکت وابسته نیستید. اگر کمک های شما مفید باشد، از شما استقبال می شود.

به یاد داشته باشید که این یک بازی طولانی مدت است که نیاز به مشارکت مداوم دارد. گذاشتن یک پیام برای رسیدن به نتایج مطلوب کافی نیست.

2. مشارکت کارکنان در رسانه های اجتماعی را افزایش دهید

کارمندان خود را تشویق کنید حداقل دو بار در هفته در لینکدین و توییتر در حساب های شخصی خود در رسانه های اجتماعی پست بگذارند. پست‌ها نباید مرتبط با کار باشند، بلکه باید محتوای جالب و جذابی باشند که افراد را به نمایه آنها بکشاند و همچنین نشان دهد که کجا کار می‌کنند. شخصی را در شرکت برای کمک به ارائه محتوا تعیین کنید. شرکت لیمیت از هر پنج پست بیش از یک مورد را ذکر می کند.

3. سفیران برند را پیدا کنید

مشتریان با عملکرد برتر را شناسایی کنید تا به سفیران برند برای شرکت خود تبدیل شوید. این افراد می توانند با توصیه خدمات شما به شبکه خود به تولید دهان به دهان کمک کنند.

به خاطر داشته باشید که سفیران برند نباید مشتری باشند. جستجوی خود را به جلسات و رویدادهای مرتبط با صنعت خود گسترش دهید و فعال ترین شرکت کنندگان را شناسایی کرده و با آنها درگیر شوید. به این افراد اجازه دسترسی انحصاری به محصولات یا خدمات جدید بدهید و از آنها حمایت روابط عمومی کنید، مانند نام بردن از آنها در مقالات خود یا نمایش آنها در کانال های رسانه های اجتماعی خود.

4. خارج از چارچوب فکر کنید

از مشتریان خود بخواهید نام محصول یا خدمات شما را به عنوان یک مورد خاص که در عملیات تجاری خود استفاده می کنند ذکر کنند. به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت حقوق و دستمزد یا مدیریت وظایف هستید، می‌توانید از کسب‌وکارها بخواهید مشخص کنند که پرداخت‌ها از طریق سرویس شما انجام می‌شود یا اینکه مهارت در استفاده از نرم‌افزار شما لازم است. هدف شما این است که محصول خود را به عنوان یک استاندارد صنعتی معرفی کنید.

5. با کلاهبرداران مقابله نکنید

اطلاعات نادرست می تواند به سرعت در گروه ها و چت های آنلاین پخش شود. و ممکن است نزدیک به 40 تجربه مثبت طول بکشد تا آسیب یک بررسی یا تجربه بد با نام تجاری شما برطرف شود. مراقب کلاهبرداران و رقبایی باشید که ممکن است هویت برند شما را جعل کنند یا اطلاعات نادرست را منتشر کنند.

اگر با اطلاعات نادرست مواجه شدید، فاش نکنید که نماینده شرکت هستید. در عوض، در مورد اطلاعات نادرست منتشر شده سؤال بپرسید. اگر فرد دروغ می گوید، ممکن است در شکایت او ناهماهنگی وجود داشته باشد و فریب او برای جامعه آشکار شود. برخی افراد دوست دارند اطلاعات نادرست در مورد شرکت ها منتشر کنند. بررسی کنید که آیا این شخص اطلاعات نادرستی درباره شرکت های دیگر نوشته است یا خیر.

اگر شخص به اندازه کافی به سوالات شما پاسخ دهد و الگوی ارسال اطلاعات نادرست را نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که در واقع مشتری ناراضی باشد. در این صورت در بحث کلی از حساب شرکت پیامی بنویسید که مشتری از طریق پیام شخصی با شما تماس بگیرد. تمایل خود را برای کمک نشان دهید. اگر مشتری واقعی باشد، با شما تماس خواهد گرفت و شما می توانید برای حل مشکل تلاش کنید. حتی ممکن است مشتری به جامعه بازگردد و تصدیق کند که سوء تفاهم وجود داشته و مشکل حل شده است.

اگر مشتری با شما تماس نگرفت، پیامی را در انجمن ارسال کنید که چرا مشتری با شما تماس نگرفته است. این می تواند توجه را جلب کند.به این واقعیت که شکایت نادرست است و هدف کاربر به جای حل یک مشکل، انتشار اطلاعات نادرست بود.

سوالات متداول در مورد بازاریابی دهان به دهان

در زیر مهم ترین پرسش ها و پاسخ ها در این زمینه را خلاصه کرده ایم.

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

فرآیند انتشار اطلاعات در مورد یک برند یا محصول از طریق مشتریان یا سایر افراد آشنا با آن است. آنها ممکن است در مورد آن با دیگران صحبت کنند، توصیه هایی ارائه دهند یا افکار خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. می تواند آگاهی از برند را افزایش دهد و مشتریان بالقوه را جذب کند.

آیا بازاریابی دهان به دهان موثر است؟

مردم تمایل دارند به توصیه های شخصی اعتماد کنند، بنابراین وقتی کسی در مورد یک محصول از شخصی که می شناسد می شنود، احتمالاً باور می کند که اطلاعاتی که دریافت می کند صادقانه و واقعی است. اگر نظر مثبت باشد، توصیه می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

نقطه ضعف بازاریابی دهان به دهان چیست؟

ممکن است کنترل آن دشوار باشد. شما نمی توانید پیام یا لحن را تحت تاثیر قرار دهید و تجربیات منفی را نیز می توان به اشتراک گذاشت. چالش دیگر این است که با تخصیص منابع مالی و تلاش برای بازاریابی دهان به دهان، تعیین بازگشت سرمایه (ROI) دشوار است.

درباره نویسنده

ارسال شده توسط: پاول شینکارنکو

پاول شینکارنکو یک کارآفرین با بیش از 20 سال تجربه در زمینه فناوری های مالی، منابع انسانی و حقوقی است. پاول سفر کارآفرینی خود را در اوکراین آغاز کرد و از آن زمان تاکنون سه تجارت موفق را تاسیس کرده است.

https://www.allbusiness.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *