نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 1:53 ب.ظ

اولین داروی “رشد مجدد دندان” در جهان به سمت آزمایشات بالینی در ژاپن حرکت می کند

اندی کوربلی -7 ژوئیه 2023

دارویی که در آزمایش‌های حیوانی امیدوارکننده است، می‌تواند اولین روش در جهان را برای رشد مجدد دندان‌های انسان یا ایجاد رشد طبیعی دندان در کودکان مبتلا به آنودنتی مادرزادی فراهم کند.

این پیشرفت از شناسایی یک تعامل ژن-پروتئین در موش ها حاصل شد که منجر به رشد دندان های کمتری شد. یک داروی آنتی‌بادی که توانایی عملکرد پروتئین را مهار می‌کرد، باعث رشد دندان‌ها در موش‌ها و موش‌هایی شد که با شکل‌گیری نامناسب دندان به دنیا آمده بودند.

این پیشرفت توسط کاتسو تاکاهاشی انجام شد که در دانشگاه کیوتو به عنوان بخشی از تحصیلات تکمیلی خود، و علاوه بر این در ایالات متحده، در رشته دندانپزشکی پیشرفته تحصیل کرد.

آقای تاکاهاشی گفت ایده رشد دندان های جدید رویای هر دندانپزشکی است. من از زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد بودم روی این موضوع کار می کردم. من مطمئن بودم که می‌توانم آن را محقق کنم.».

آنودنتیا یک بیماری مادرزادی است که در حدود 1 درصد از افراد جامعه وجود دارد و مانع از رشد دندان ها می شود. حدود 10 درصد از این بیماران دارای الیگودنشیا هستند که در آن 6 دندان طبیعی یا بیشتر ندارند.

در حدود سال 2005، و پس از بازگشت تاکاهاشی به ژاپن، ادبیاتی منتشر شد که ژن‌های خاصی را در موش‌ها مشخص می‌کرد که حذف آنها باعث رشد دندان‌های کمتر یا بیشتر می‌شد.

در موش‌های فاقد USAG-1، آنتاگونیست BMP، دندان‌های ثنایای شیری باقی می‌مانند و به صورت دندان‌های اضافی بیرون می‌آیند (کاتسو تاکاهاشی دانشگاه کیوتو)

تاکاهاشی با بررسی دومی متوجه شد که این ژن پروتئین خود به نام USAG-1 را سنتز می‌کند و زمانی که آن را با یک آنتی‌بادی خنثی‌کننده هدف قرار داد، دندان‌های موش مانند عادی رشد کردند.

فرت ها حیواناتی هستند که دارای الگوهای دندانی مشابه انسان هستند. تاکاهاشی به مطبوعات دانشگاه کیوتو گفت: برنامه بعدی ما آزمایش آنتی بادی ها روی حیوانات دیگر مانند خوک و سگ است.

او اکنون در راه آماده سازی دارو برای استفاده در انسان پیشرو است.

گونه‌های ما، بر خلاف بسیاری از گونه‌های دیگر زمین، نمی‌توانند دائماً دندان‌های خود را رشد دهند و رویش مجدد یک دندان سوم با از دست دادن دندان‌های بالغ ما، دندان‌پزشکی را متحول می‌کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *