نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 11:07 ب.ظ

نخستین کارخانه نوآوری دارویی کشور در تبریز افتتاح شد

14-5-1402

به گزارش ایرنا، این کارخانه نوآوری در محل یک کارخانه متروکه تولید شربت‌های دارویی در مساحت چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع به بهره برداری رسیده است.

چند شرکت بزرگ دارویی کشور با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری و دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دفاتر توسعه فناوری خود را در این کارخانه نوآوری مستقر کرده اند تا از مسیر توسعه فناوری توسط هسته‌های نوآور و فناور، به مسایل این صنعت پاسخ بگویند.

در قالب این کارخانه نوآوری، ۱۶ اَبَرپروژه به ارزش تقریبی حدود ۱۸ میلیارد تومان تعریف شده که پنج پروژه به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

معاون رئیس جمهور: حمایت از شرکت های دانش بنیان به شکل گسترده انجام می شود

به گزارش ایرنا، معاون عملی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور روز شنبه در مراسم افتتاح نخستین کارخانه نوآوری دارویی کشور در تبریز گفت: حمایت از شرکت های دانش بنیان به شکل گسترده ای انجام می شود تا زمینه برای تحقیق و توسعه آنها فراهم شود.

دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی اظهار کرد: تلاش خیلی ارزشمندی انجام شده و ساختمان و مجموعه ای که استفاده مناسبی از آن نمی شد با مولدسازی واقعی به یک کارخانه نوآوری تبدیل شده است.

وی افزود: این کارخانه زمینه را برای جوانان کشور فراهم کرده تا شرکت های دانش بنیان محصول در آن عرصه کنند و این بسیار ارزشمند است.

دهقانی فیروز آبادی ادامه داد: مشابه این اتفاق در چند نقطه کشور روی داده اما اینکه متمرکز در حوزه دارویی باشد واقعا یک نوآوری و یک اتفاق خوبی است.

وی به ظرفیت های و توانایی آذربایجان شرقی و تبریز در حوزه صنعت ماشین سازی و داروسازی اشاره کرد و گفت: ترکیب این دو باهم می تواند اتفاق بزرگی را رقم بزند.

وی ادامه داد: همچنین با کمک شرکت های خوب دارویی که در تبریز فعالند یک اعتبار مالیاتی تضمین شده را در نظر می گیریم تا برای تحقیق و توسعه هزینه کرده و در مسیر پیشرفت گام بردارند.

کارخانه نواوری دارویی نیازهای دارویی و درمانی کشور را احصا می کند

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در حاشیه این افتتاح در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کارخانه نوآوری دارویی که برای نخستین بار در کشور طراحی شده و با حضور معاون علمی رئیس جمهور افتتاح شد، تمام نیازهای کارخانه های دارویی و درمانی کشور را احصا می کند.

نوآوری که در این مرکز وجود دارد این است که محصول و نیاز از بازار وارد دانشگاه می شود نه اینکه در دانشگاه محصولی تولید و بازاریابی و فروخته شود و این بار برعکس شده است که مسیر صحیح هم همین است از بازار نیاز وارد دانشگاه شده بررسی و تولید می شود و در اختیار شرکت و کارخانه دارویی قرار می گیرد.

پرویز شهابی افزود: برای این مشکلات و نیازها، هسته های فناور تشکیل می شود و این هسته ها که به طور عمده از اساتید دانشگاه، دانشجویان و کارخانه های دارویی تشکیل شده اند برای آنها پروپوزال نوشته شده و در مدت ۹ ماه این پروژه به یک طرح تبدیل می شود که اگر تبدیل به محصول شود یا در کارخانه داوریی تولید می شود یا در شرکت دانش بنیان به دارو تبدیل خواهد شد.

وی در مورد حمایت های مادی از شرکت های دانش بنیان افزود: اگر طرح در این مرکز تصویب شود از سوی کارخانه های دارویی و کارگزاری که در مرکز حضور دارند حمایت ۱۰۰ درصدی می شوند و علاوه بر آن به دانشجویان آموزش های لازم داده می شود که چگونه مسیر فناوری را طی کنند.

شهابی گفت: دانشجویان از صفر تا صد در طرح ها حضور می یابند و می بینند که محصول چگونه تولید و ایده ها چگونه وارد هسته های فناور می شود.

وی ادامه داد: نوآوری که در این مرکز وجود دارد این است که محصول و نیاز از بازار وارد دانشگاه می شود نه اینکه در دانشگاه محصولی تولید و بازاریابی و فروخته شود و این بار برعکس شده است که مسیر صحیح هم همین است از بازار نیاز وارد دانشگاه شده بررسی و تولید می شود و در اختیار شرکت و کارخانه دارویی قرار می گیرد.

توان صادرات یک میلیون دلار دارو را داریم

مدیرعامل شرکت داروسازی زهراوی نیز به ایرنا گفت: این شرکت تولید کننده بزرگ داروهای پیوندی در کشور است و همین طور داروی های ام اس از محصولات این شرکت می باشد که در سال ۱۳۹۸ از بابت تولید محصولی که برای بیماران پیوندی استفاده می شد دانش بنیان شده است.

فرهاد کیافر گفت: این محصول نوعی کپسول نرم است که اثر سریع و عارضه جانبی کمی دارد و این شرکت از بابت تولید این محصول که با استفاده از فناوری نانو تولید شده است در لیست شرکت های دانش بنیان قرار گرفت.

وی ادامه داد: نخستین شرکت پس از انقلاب هستیم که تحت لیسانس یک شرکت معتبر سوئیسی محصول تولید کرده ایم و ۲۰ سال است که همکاری داریم و ۲ محصول بیماران پیوندی و سرطانی تحت لیسانس این شرکت تولید می کنیم.

کیافر گفت: در زمینه تولید آمپول های پری فیلد (از پیش پرشده) نیز جزو اولین ها هستیم و در حوزه های نانوفناوری و بیوتکنولوژی پیشتاز بوده ایم و سایت بایو تکنولوژی ( زیست فناوری ) راه اندازی کرده ایم.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان نیز اقدامات خوبی انجام شده و به سوریه صادرات داشتیم اما چون مجوز صادرات از سوی معاونت غذا و دارو صادر می شود و اولویت آنها تامین نیازهای داخل است از این رو تمرکزمان بر روی رفع نیازهای داخلی است .

وی با اشاره به اینکه کشورهای زیادی در صف خرید از این محصول هستند، اعلام کرد: اگر مجوز داده شود توان صادرات یک میلیون دلار داروی پیوندی را داریم.

در کارخانه نوآوری دارویی تبریز، چهار شرکت بزرگ دارویی زهراوی، قاضی، مفید دارو دانا واحدهای توسعه فناوری خود را مستقر کرده اند تا به کمک تیم‌های فناور و نوآور، به مسائل خود پاسخ بگویند.

از تولیدات فناورانه واحدهای نوآور مستقر در این کارخانه نوآوری می‌توان به تولید ظروف کشت سلول و بافت میز تشریح و آناتومی مجازی، خنک‌سازها، اسفنج‌های همواستات قابل جذب جهت بندآوری سریع خون اشاره کرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *