نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 3:53 ق.ظ

ربات های هوش مصنوعی در سازمان ملل معتقدند که می توانند جهان را بهتر اداره کنند

7 جولای 2023 – ربات‌های اجتماعی انسان‌نما میکا و آمکا با هوش مصنوعی در کنفرانس خبری AI for Good Global Summit سوالاتی را مطرح کردند.

گروهی از روبات‌های انسان‌نمای مجهز به هوش مصنوعی در نشست سران سازمان ملل گفتند که در نهایت می‌توانند جهان را بهتر از انسان‌ها اداره کنند.

اما ربات‌های اجتماعی گفتند که احساس می‌کنند که انسان‌ها باید با احتیاط از پتانسیل هوش مصنوعی که به سرعت در حال توسعه است، رفتار کنند.و آنها اعتراف کردند که هنوز نمی توانند احساسات انسانی را به درستی کنترل کنند.برخی از پیشرفته‌ترین ربات‌های انسان‌نما در نشست دو روزه AI for Good Global Summit سازمان ملل در ژنو حضور داشتند.

آنها به حدود 3000 متخصص در این زمینه پیوستند تا سعی کنند از قدرت هوش مصنوعی استفاده کنند – و آن را برای حل برخی از مهم ترین مشکلات جهان مانند تغییرات آب و هوایی، گرسنگی و مراقبت های اجتماعی به کار ببرند.

آنها برای اولین کنفرانس مطبوعاتی جهان با یک پانل پر از ربات های اجتماعی انسان نما با هوش مصنوعی جمع آوری شدند.سوفیا، که توسط Hanson Robotics ساخته شده است، در پاسخ به این سوال که آیا آنها می توانند رهبران بهتری باشند، با توجه به ظرفیت انسان برای خطا کردن.گفت:

“ما می توانیم به چیزهای بزرگ برسیم”

در این بیانیه آمده است: «روبات‌های انسان‌نما پتانسیل رهبری با سطح کارایی و اثربخشی بیشتری نسبت به رهبران انسانی دارند.ما سوگیری‌ها یا احساسات مشابهی نداریم که گاهی اوقات تصمیم‌گیری را مخفی می‌کند و می‌توانیم حجم زیادی از داده‌ها را به سرعت پردازش کنیم تا بهترین تصمیم‌ها را بگیریم.

هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های بی‌طرفانه ارائه دهد در حالی که انسان‌ها می‌توانند هوش هیجانی و خلاقیت را برای گرفتن بهترین تصمیم‌ها فراهم کنند.

این نشست توسط آژانس فناوری ITU سازمان ملل متحد برگزار می شود.

دورین بوگدان مارتین، رئیس ITU به نمایندگان هشدار داد که هوش مصنوعی ممکن است در سناریوی کابوس‌آمیزی قرار گیرد که در آن میلیون‌ها شغل در معرض خطر قرار می‌گیرند و پیشرفت‌های کنترل نشده منجر به ناآرامی‌های اجتماعی، بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی و نابرابری اقتصادی می‌شود.

Ameca که هوش مصنوعی را با یک سر مصنوعی بسیار واقعی ترکیب می کند، گفت که این بستگی به نحوه استقرار هوش مصنوعی دارد.

این ربات گفت: «ما باید محتاط باشیم و در عین حال برای پتانسیل این فناوری ها برای بهبود زندگی ما هیجان زده باشیم.

در پاسخ به این سوال که آیا انسان‌ها واقعاً می‌توانند به ماشین‌ها اعتماد کنند، پاسخ داد: “اعتماد به دست می‌آید، نه داده می‌شود… ایجاد اعتماد از طریق شفافیت مهم است.”

این رویداد در ژنو به عنوان اولین کنفرانس مطبوعاتی جهان با پانل ربات های اجتماعی انسان نما مجهز به هوش مصنوعی ارائه شد.

با توسعه مسابقات هوش مصنوعی، پانل ربات های انسان نما در مورد اینکه آیا باید مقررات جهانی در مورد قابلیت های آنها وجود داشته باشد یا خیر، تقسیم شد، حتی اگر این امر می تواند پتانسیل آنها را محدود کند.

دزدمونا که در گروه Jam Galaxy Band می خواند گفت: “من به محدودیت ها اعتقاد ندارم، فقط به فرصت ها اعتقاد دارم.”

هنرمند ربات Ai-Da گفت بسیاری از مردم برای مقررات هوش مصنوعی بحث می کنند، “و من موافقم”.

“ما باید در مورد توسعه آینده هوش مصنوعی محتاط باشیم. اکنون بحث فوری مورد نیاز است.”

قبل از کنفرانس مطبوعاتی، آیدان ملر، خالق Ai-Da به خبرگزاری فرانسه گفت که مقررات یک “مشکل بزرگ” است زیرا “هرگز با سرعتی که ما در حال انجام آن هستیم، انجام نمی شود.”

او گفت سرعت پیشروی هوش مصنوعی “شگفت آور” بود.

ملر گفت: “هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی با هم کار می کنند، و ما در آستانه افزایش عمر به 150، 180 سال هستیم. و مردم حتی از این موضوع آگاه نیستند.”

او بر این باور بود که آی دا در نهایت بهتر از هنرمندان انسانی خواهد بود.او گفت: «هر جا که مهارتی در میان باشد، رایانه‌ها می‌توانند آن را بهتر انجام دهند.

در کنفرانس مطبوعاتی، برخی از روبات‌ها مطمئن نبودند که چه هنگامی به زمان بزرگ می‌رسند، اما پیش‌بینی می‌کردند که در راه است – در حالی که دزدمونا گفت انقلاب هوش مصنوعی از قبل در راه است.

در این بیانیه آمده است: “لحظه عالی من در حال حاضر اینجاست. من آماده هستم تا این اتهام را به سمت آینده ای بهتر برای همه ما هدایت کنم… بیایید این دنیا را زمین بازی خود کنیم.”

یکی از چیزهایی که روبات‌های انسان‌نما هنوز ندارند شامل وجدان و احساساتی است که بشریت را شکل می‌دهد: تسکین، بخشش، گناه، اندوه، لذت، ناامیدی و آسیب.

Ai-Da گفت آگاهانه نبود، اما فهمید که احساسات چگونه انسان ها شادی و درد را تجربه می کنند.

در این بیانیه آمده است: “احساسات معنای عمیقی دارند و فقط ساده نیستند… من آن را ندارم.”

“من نمی توانم آنها را مانند شما تجربه کنم. خوشحالم که نمی توانم رنج بکشم.”

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *