نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 4:23 ق.ظ

بازیافت فلزات گرانبها از زباله های الکترونیکی با دی اکسید کربن جذب شده

توسط منبع نور کانادا

6 جولای 2023 – چکیده گرافیکی اعتبار: شیمی معدنی (2023). DOI:

ژیزل عظیمی با استفاده از دی اکسید کربن جذب شده برای برداشت فلزات گرانبها که برای فناوری های سبز استفاده می شود، بازیافت باتری را به سطح جدیدی می رساند. عظیمی، استاد دانشگاه تورنتو و کرسی تحقیقات کانادا برای نوآوری‌های معدن شهری، روشی را برای جداسازی فلزات حیاتی از زباله‌های الکترونیکی مانند باتری‌ها و مواد توربین‌های بادی ابداع کرده است.

عظیمی می گوید: “اینها موادی هستند که برای انتقال جامعه ما به عصر بدون کربن مورد نیاز هستند. اما منابع محدودی برای این مواد وجود دارد.”

بازیافت زباله های الکترونیکی یک راه کارآمد برای به دست آوردن این منابع حیاتی فراهم می کند، جایی که آنها به میزان 20 تا 38 درصد یافت می شوند. سنگ معدن های استخراج شده معمولی عمدتا تنها حاوی 1 تا 2 درصد غلظت فلزات کمیاب هستند. سرمایه گذاری بین المللی در بازیافت در حال رشد است، زیرا ظرفیت و فناوری های بازیافت الکترونیک بهبود می یابد.

او می‌گوید: «کشورهایی هستند و کانادا یکی از رهبران این کشور است که واقعاً به این موضوع نگاه می‌کنند و اهمیت فعال کردن بازیافت را برای جامعه ما درک می‌کنند.

تکنیک بازیافتی که تیم او به کار گرفته است شامل گرم کردن و فشار دادن CO2 و تبدیل آن به یک سیال فوق بحرانی است. در این حالت می توان از آن برای حل کردن و استخراج فلزات حیاتی از محیط اطراف استفاده کرد. مزیت بزرگ CO2 این است که برای شروع این تبدیل نیازی نیست که آن را خیلی داغ کنید – فقط تا حدود 30 درجه سانتیگراد.

برای اصلاح و درک بهتر این فرآیند بازیافت سیال فوق بحرانی، عظیمی به سینکروترون منبع نور کانادا (CLS) در دانشگاه ساسکاچوان نزدیک شد. نتایج این تحقیق اخیراً در مجله Inorganic Chemistry منتشر شده است.

عظیمی و همکارانش که در حال حاضر قادر به استخراج فلزات از باتری‌های خودرو، آهن‌رباهای توربین بادی، لامپ‌های فلورسنت و بسیاری چیزهای دیگر هستند، همچنان مرزهای روش و بازیافت کربن منفی خود را پیش می‌برند. آنها در حال کار با شرکای صنعتی برای اجرای آزمایشی این تکنیک و بهبود سودآوری هستند و هدف خود را برای بازیابی طلا و مس از بردهای مدارها قرار داده اند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *