نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 8:02 ب.ظ

مارپیچ های طبیعت در گیاهان 400 میلیون سال پیش تا کهکشانها

اندی کوربلی -29 ژوئن 2023

این معروف ترین دنباله ریاضی در زیست شناسی است – توصیف یک مارپیچ با نسبت خاصی که در تکامل گیاهان به میلیون ها سال قبل یافت می شود و امروزه در ساکولنت هایی مانند آلوئه ورا و همچنین در آناناس، آفتابگردان و کاج دیده می شود .

دنباله فیبوناچی یا مارپیچ فیبوناچی به نام ریاضیدان ایتالیایی که آن را کشف کرد، به عنوان رمز مخفی طبیعت نیز شناخته می شود، زیرا مارپیچ پوسته های بی مهرگان مانند آمونیت ها و حلزون ها را نیز پیش بینی می کند.

با این حال، اکنون دانشمندان به تازگی کشف کرده اند که مارپیچ آن به کجا ختم می شود و باید به 407 میلیون سال قبل برگردیم.دوره دونین اولیه گیاهی به نام موسس تولید کرد که برگ های خود را به صورت مارپیچی چیده بود، اما از دنباله فیبوناچی پیروی نمی کرد.

الکساندر هترینگتون و همکاران دیرینه شناس دانشگاه ادینبورگ در مقاله خود در تشریح این کشف نوشتند: “مارپیچ ها در گیاهان رایج هستند و مارپیچ های فیبوناچی بیش از 90 درصد مارپیچ ها را تشکیل می دهند.”

“بر اساس توزیع گسترده آنها، مدتهاست که فرض می شد که مارپیچ های فیبوناچی یک ویژگی باستانی هستند که در اولین گیاهان زمینی تکامل یافته و در گیاهان به شدت حفظ شده اند.”

آنها مارپیچ فیبوناچی را در آرایش اندام هایشان در اطراف ساقه هایشان مشخص می کنند. در بیشتر گونه‌های گیاهی موجود، اندام‌ها در 137.5 درجه از اندام قبلی بیرون می‌آیند. این منجر به مارپیچ های پیوسته از اندام ها می شود، با تعداد مارپیچ ها در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت که اعداد متوالی را در یک دنباله فیبوناچی تشکیل می دهند.

دنباله فیبوناچی در کهکشان های مارپیچی و طوفان های بزرگ نیز یافت شده است. طرفداران گروه Tool احتمالا می دانند که رهبر گروه مینارد جیمز کینان آهنگی با اشعار و امضای زمان تنظیم شده در اعداد دنباله فیبوناچی نوشته است.

Asteroxylon mackiei یک خزه چاقو بود که در میان قدیمی ترین گیاهان برگدار جهان قرار داشت. فسیل فوق‌العاده‌ای که برای این مطالعه در معرض تصویربرداری سه‌بعدی قرار گرفته بود، در سایت فسیلی معروف Rhynie chert در نزدیکی روستای Aberdeenshire در Rhynie در اسکاتلند یافت شد.

هالی آن ترنر، نویسنده اول این مطالعه، می‌گوید: «موسس Asteroxylon mackiei یکی از اولین نمونه‌های گیاهی با برگ در فسیل‌ها است. با استفاده از این بازسازی‌ها، توانستیم مارپیچ‌های منفرد برگ‌ها را در اطراف ساقه‌های این گیاهان فسیلی 407 میلیون ساله ردیابی کنیم. تجزیه و تحلیل ما از آرایش برگ در Asteroxylon نشان می‌دهد که خزه‌های بسیار اولیه، الگوهای مارپیچی غیرفیبوناچی ایجاد کردند.

محققان گفتند: “این درک ما را از مارپیچ های فیبوناچی در گیاهان خشکی تغییر می دهد.” این نشان می‌دهد که مارپیچ‌های غیرفیبوناچی در خزه‌های کلاب باستانی رایج بوده و تکامل مارپیچ‌های برگ به دو مسیر جداگانه منحرف شده است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *