نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 3:42 ب.ظ

جذابیت سرمایه گذاری در جنوب شرقی آسیا و توسعه نوآوری

Manish Singh

– 15 ژوُن 2023-پیوند دریایی Bandra Worli در پس زمینه افق بمبئی

اعتبار تصویر: Getty Images

Bejul Somaia، شریک موسس Lightspeed India، با قاطعیت از جذابیت چشم‌انداز سرمایه‌گذاری جنوب آسیا، حتی در پی جنبش‌های نگران‌کننده مانند تصمیم Sequoia برای جداسازی سرمایه‌گذاری هندی خود، دفاع کرد.

سومایا در مقاله‌ای در توییتر نوشت: «مدل استارت‌آپ و سرمایه‌گذاری مبتنی بر یادگیری و تطبیق سریع، حرکت به سمت بالا و درک این موضوع است که شرکت‌های معدودی که واقعاً موفق می‌شوند، اقتصاد و بشریت را به جلو می‌برند و ارزش عظیمی ایجاد می‌کنند».

و آنهایی که موفق نمی شوند به چرخه ای از تخریب خلاق کمک می کنند که برای توسعه اقتصاد نوآوری ضروری است. پتانسیل هند به‌طور باورنکردنی قانع‌کننده است: بازاری قابل توجه، بنیان‌گذاران با کیفیت بالا و پذیرش یک طرفه فناوری. سوال این نیست که آیا پتانسیل وجود دارد یا خیر، بلکه این است که چگونه می توان از این پتانسیل به بهترین شکل استفاده کرد.

اظهارات سومایا در پی انتقاد فزاینده ای از سوی برخی از چهره های صنعتی است که آشکارا در مورد تصمیم سکویا برای قطع بازوی شرکت در هند و آسیای جنوب شرقی تردید داشتند. این شرکت مخاطره‌آمیز در اوایل این ماه گفت که قصد دارد فعالیت‌های هند و چین خود را از کشتی مادر ایالات متحده جدا کند، اقدامی که بحث‌های داغی را در این صنعت برانگیخته است.

Chamath Palihapitiya، موسس میلیاردر Social Capital، گفت که از تصمیم Sequoia برای تقسیم تجارت هند متحیر شده است. او هفته گذشته در پادکست All-In خود گفت: “من تعجب کردم که چرا آنها به هند اجازه خروج دادند.” هند کشوری است که سالانه 6 درصد رشد می کند. به معنای واقعی کلمه شبیه چین در سال 2008-2009 است. فکر می‌کنم می‌خواهید آن‌ها را به خودتان بچسبانید زیرا باعث می‌شود تجارت ایالات متحده بهتر به نظر برسد.»

Palihapitiya گفت که او این ایده را نمی‌پذیرد – توجیهی که توسط شرکت سرمایه‌گذاری ارائه شده است – مبنی بر اینکه سکویا به دلیل نگرانی‌های تضاد پرتفوی، کسب‌وکار خود را تقسیم می‌کند.

رک و پوست کنده بگویم که سکویا چین در 15-20 سال گذشته به خوبی یا احتمالاً بهتر از سکویا ایالات متحده سکویا هند است، فکر نمی‌کنم چیز زیادی در مورد آن صحبت کنم و شاید چیزی که رولوف (بوتا، شریک مدیریت سکویا کپیتال) تصمیم گرفت این بود که این تیم خیلی خوب نیست، بنابراین ممکن است آن را قطع کنیم و بعداً دوباره بررسی کنیم.”

Sequoia India و SEA، پرکارترین سرمایه گذار در منطقه، 9.2 میلیارد دلار از 13 صندوق در یک دهه و نیم گذشته جمع آوری کردند و از بیش از 400 استارتاپ حمایت کردند. این شرکت که اکنون با نام Peak XV Partners شناخته می شود، 4.5 میلیارد دلار خروجی واقعی ارائه کرده است.

سومایا گفت که لایت اسپید هند، که بیش از یک دهه پیش سرمایه گذاری در هند را نیز آغاز کرده است، تا به امروز 1.6 میلیارد دلار جذب کرده و حدود 1 میلیارد دلار به شرکای محدود خود بازگردانده است و ارزش دارایی فعلی آن 3.4 میلیارد دلار است.

هند جایی برای افراد ضعیف نیست. هند سخت است. اما هند ارزشش را دارد.

هند به‌تدریج به‌عنوان یک بازار کلیدی در خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز و سرمایه‌گذاران سهام خصوصی، که در دو دهه گذشته جهان را برای بازارهای رشد قابل توجه جستجو می‌کنند، به میدان آمده است. با این حال، حتی اگر استارت آپ های هندی بیش از 75 میلیارد دلار سرمایه در 15 سال گذشته جذب کرده اند، فرصت های خروج معنی دار برای سرمایه گذاران بسیار اندک بوده است.

شریک تایگر گلوبال، اسکات شلیفر، اوایل سال جاری احساسات مشابهی را تکرار کرد. او گفت که هند احتمالاً در آینده بالاترین بازده سهام را در سطح جهان خواهد داشت، اما اعتراف کرد که دومین بازار اینترنتی بزرگ جهان از لحاظ تاریخی بازدهی کمتر از متوسط را برای این غول سرمایه‌گذار به ارمغان آورده است و اکوسیستم استارت‌آپ محلی با چالش‌های حاکمیتی و اقتصادی واحد دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بازده سرمایه در هند از نظر تاریخی ناخوشایند بوده است. اگر به شرکت‌های اینترنتی پیشرو در بازار نگاه کنید، خواه گوگل، فیسبوک، علی‌بابا یا تنسنت، درآمد آن‌ها از بیش از یک دهه قبل بیشتر شده است. شما میراث بزرگی از 17-18 سال گذشته از شرکت های اینترنتی سودآور داشتید. بنابراین بازده سهام در اینترنت بسیار بالا بوده و بازده سرمایه گذاران واقعاً بالا بوده است. اما این اتفاق در هند رخ نداد.

https://techcrunch.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *