نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 9:16 ق.ظ

هوش مصنوعی می تواند خلاقیت انسان را به دو روش کلیدی تکرار کند

1 ژوئن 2023-نوشته کلویی پریس و حافظ چلیک، گفتگو

پرتره ادموند د بلامی توسط یک شبکه مولد تولید شد که با مجموعه داده‌ای از 15000 پرتره در شش قرن تغذیه می‌شد. اعتبار: کریستیز/پیکریل، مالکیت عمومی

آیا خلاقیت محاسباتی امکان پذیر است؟ تبلیغات اخیر در مورد ابزارهای هوش مصنوعی مولد (AI) مانند ChatGPT، Midjourney، Dall-E و بسیاری دیگر، سؤالات جدیدی را در مورد اینکه آیا خلاقیت یک مهارت منحصر به فرد انسانی است ایجاد می کند. برخی از نقاط عطف اخیر و قابل توجه هوش مصنوعی مولد این سوال را تقویت می کند:

     یک اثر هنری با هوش مصنوعی، پرتره ادموند دی بلامی، توسط خانه حراج کریستی در سال 2018 به قیمت 432500 دلار فروخته شد که تقریباً 45 برابر برآورد شده بود.

     تهیه کنندگان موسیقی مانند نامزد جایزه گرمی، الکس دا کید، با هوش مصنوعی در این مورد واتسون از IBM همکاری کرده اند تا موفق شوند و روند خلاقیت خود را آگاه کنند.

در موارد بالا، یک انسان همچنان در راس کار است و خروجی هوش مصنوعی را مطابق با دید خود تنظیم می کند و در نتیجه نویسندگی قطعه را حفظ می کند. با این حال، برای مثال، تولید کننده تصویر با هوش مصنوعی Dall-E، می‌تواند در عرض چند ثانیه خروجی جدیدی را روی هر موضوعی که بخواهید تولید کند. از طریق انتشار، که به موجب آن مجموعه داده‌های عظیمی برای آموزش هوش مصنوعی به هم متصل می‌شوند، ابزارهای مولد هوش مصنوعی اکنون می‌توانند عبارات نوشته شده را به تصاویر جدید منتقل کنند یا موسیقی را به سبک هر آهنگساز بداهه‌سازی کنند و محتوای جدیدی را ابداع کنند که شبیه داده‌های آموزشی است اما یکسان نیست. نویسندگی در این مورد شاید پیچیده تر باشد.

 آیا این الگوریتم است؟ هزاران هنرمندی که کارشان برای تولید تصویر پردازش شده است؟ درخواست کننده ای که با موفقیت سبک، مرجع، موضوع، نور، نقطه نظر و حتی احساسات برانگیخته شده را توصیف می کند؟ برای پاسخ به این سوالات باید به یک سوال قدیمی بازگردیم.

خلاقیت چیست؟

به گفته مارگارت بودن، سه نوع خلاقیت وجود دارد: خلاقیت ترکیبی، اکتشافی و خلاقیت تحول آفرین. خلاقیت ترکیبی ایده های آشنا را با هم ترکیب می کند. خلاقیت اکتشافی با کاوش در «فضاهای مفهومی ساختاریافته»، یعنی اصلاح یک سبک پذیرفته شده از تفکر با کاوش در محتواها، مرزها و پتانسیل آن، ایده های جدیدی تولید می کند. هر دوی این نوع خلاقیت از تولید الگوریتمی هنر هوش مصنوعی مولد فاصله زیادی ندارند. ایجاد آثار بدیع به همان سبکی که میلیون ها اثر دیگر در داده های آموزشی، یک «خلاقیت ترکیبی» است. با این حال، خلاقیت تحول آفرین به معنای ایجاد ایده هایی فراتر از ساختارها و سبک های موجود برای ایجاد چیزی کاملاً اصیل است. این در قلب بحث‌های کنونی در مورد هوش مصنوعی از نظر استفاده منصفانه و حق چاپ است – موارد قانونی بسیار ناشناخته، بنابراین باید منتظر باشیم و ببینیم دادگاه‌ها چه تصمیمی خواهند گرفت.

ویژگی کلیدی فرآیندهای خلاقانه هوش مصنوعی این است که خلاقیت محاسباتی فعلی سیستماتیک است، نه تکانشی، همانطور که همتای انسانی آن اغلب می تواند باشد. این برنامه طوری برنامه ریزی شده است که اطلاعات را به روشی خاص پردازش کند تا به نتایج خاصی به طور قابل پیش بینی دست یابد، البته به روش های اغلب غیرمنتظره. در واقع، این شاید مهم ترین تفاوت بین هنرمندان و هوش مصنوعی باشد: در حالی که هنرمندان محصول محور هستند، هوش مصنوعی بسیار مصرف کننده محور و بازار محور است – ما فقط هنری را که درخواست می کنیم به دست می آوریم، که شاید اینطور نباشد. ، آنچه ما نیاز داریم.

تا اینجای کار، به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی مولد با شرکای انسانی بهترین کار را انجام می‌دهد و شاید پس از آن، خلاقیت مصنوعی هوش مصنوعی کاتالیزوری برای تقویت خلاقیت انسانی ما باشد و به جای تولید آن، خلاقیت انسان را تقویت کند. همانطور که اغلب اتفاق می افتد، تبلیغات پیرامون این ابزارها به عنوان نیروهای مخرب از واقعیت پیشی می گیرد. در واقع، تاریخ هنر به ما نشان می‌دهد که فناوری به ندرت مستقیماً انسان‌ها را از کاری که می‌خواستند انجام دهند، جابجا کرده است. به عنوان مثال، دوربینی را در نظر بگیرید که به دلیل قدرتی که در از کار انداختن نقاشان پرتره داشت، ترس از آن وجود داشت. پس پیامدهای تجاری برای استفاده از خلاقیت مصنوعی توسط هوش مصنوعی چیست؟

هنر مصنوعی برای تجارت

خلاقیت مصنوعی بر حسب تقاضا، همانطور که در حال حاضر توسط هوش مصنوعی ایجاد می‌شود، مطمئناً یک موهبت برای تجارت و بازاریابی است. نمونه های اخیر عبارتند از:

     تبلیغات تقویت‌شده با هوش مصنوعی: Ogilvy Paris از Dall-E برای ساختن نسخه هوش مصنوعی The Milkmaid از Vermeer برای ماست‌های Nestle استفاده کرد.

     مبلمان طراحی شده با هوش مصنوعی: Kartell، Philippe Starck و Autodesk با هوش مصنوعی برای ایجاد اولین صندلی طراحی شده با استفاده از هوش مصنوعی برای تولید پایدار همکاری کردند.

     استایل مد تقویت‌شده با هوش مصنوعی: Stitch Fix از هوش مصنوعی برای ثبت تصاویر شخصی‌سازی شده از لباس‌ها بر اساس ترجیحات مشتری درخواستی مانند رنگ، پارچه و سبک استفاده می‌کند.

سناریوهای استفاده بالقوه بی پایان هستند و چیزی که نیاز دارند شکل دیگری از خلاقیت است: سرپرستی. هوش مصنوعی به عنوان «توهم» شناخته شده است – یک اصطلاح صنعتی برای پرتاب مزخرفات – و مهارت انسانی به طور قطعی مورد نیاز در ایجاد حس است، یعنی بیان مفاهیم،آسانی و حقایق، نه صرفاً چیزی که برای حواس خوشایند باشد. Curationبنابراین برای انتخاب و چارچوب بندی، یا قالب بندی مجدد، یک چشم انداز یکپارچه و قانع کننده مورد نیاز است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *