نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 9:29 ق.ظ

این پوشش رنگین کمانی می تواند خانه شما را بدون تهویه مطبوع خنک کند

اندی کوربلی -4 آوریل 2023

چگونه می توانیم خانه ها را بدون استفاده از تهویه مطبوع خنک کنیم؟ اکنون دانشمندان کشف کرده اند که یکی از راه ها تبدیل سقف و دیوارها به پوسته سوسک مانند است.

این به این دلیل است که نانوساختارهای کوچک روی اسکلت بیرونی سوسک که از سلولز ساخته شده است، نور را جذب کرده و آن را به اطراف می فرستد و در عین حال آن را درطول موج های مختلف جدا می کند. به همین دلیل به نظر می رسد که آنها در سبز و بنفش می درخشند.اما مهمتر از آن، وقتی نانوساختارهای مشابه به بیرون خانه چسبانده می‌شوند، می‌توانند آن را در طول روز 7.2 درجه فارنهایت خنک‌تر و در طول شب 20 درجه فارنهایت خنک‌تر نگه دارند.

برخی از دانشمندان نگران هستند که انرژی بیش از حد برای تهویه مطبوع  استفاده شود و به همین دلیل زمان خود را صرف یافتن راه های کم انرژی برای خنک کردن خانه ها می کنند.

GNN قبلاً در مورد رنگ فوق‌العاده سفیدی که می‌تواند اشیا را خنک‌تر نگه دارد گزارش کرده است، و اکنون دانشمندان دانشگاه کمبریج به نانومواد سلولزی الهام‌گرفته از طبیعت روی آورده‌اند که خانه‌های رنگین‌آمیزی شده را ایجاد می‌کنند که خود خنک‌شونده هستند.

Qingchen Shen، محقق فوق دکتری در کمبریج به Fast Company گفت: “روش معمول برای تولید استفاده رنگ است، اما رنگ نور را جذب می کند و گرم می شود، و این اثر خنک کننده را خنثی می کند.”

انتظار مردم برای استفاده از رنگ فوق‌سفید غیرواقعی است زیرا به چشم همسایه‌ها آسیب می‌رساند و اگر همه افراد همسایه از آن استفاده کنند، مکان غیرقابل تحملی برای زندگی خواهد بود.

همان‌طور که شن توضیح می‌دهد، رنگ عموماً گرما را جذب می‌کند، نه اینکه آن را منعکس کند، اما اختراع آن‌ها از یک لایه نانوساختار نازک از سلولز در زیر یک لایه نازک سفید قادر به تولید بیش از 120 وات قدرت خنک‌کنندگی، به اندازه برخی از تهویه‌کننده‌ها بود.

شن افزود: “ما می خواستیم آن را ارزان کنیم.” به همین دلیل است که ما از مواد مبتنی بر سلولز استفاده کردیم. نانو کریستال های سلولزی را می توان از چوب یا پنبه استخراج کرد. سلولز فراوان ترین پلیمر در طبیعت است.هنگامی که این ماده روی دیوارها یا پشت بام ها چسبانده می شود، می تواند به طور معناداری به خنک کردن فضای داخلی خانه کمک کند و مصرف برق را تا حد زیادی کاهش دهد.

https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *