نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 4:51 ب.ظ

تا سال 2040 تمام کارخانه های زغال سنگ را ببندید تا از “آشوب آب و هوا” جلوگیری شود.

شارلوت التون – 06/04/2023

بر اساس یک گزارش جدید، جهان باید پنج برابر سریعتر از آنچه در حال حاضر است، زغال سنگ را حذف کند تا از “آشوب آب و هوا” جلوگیری کند.در سراسر جهان، بیش از 2400 نیروگاه زغال سنگی هنوز فعال هستند.

گزارش جدید سازمان غیردولتی ایالات متحده Global Energy Monitor می گوید که همه اینها باید تا سال 2040 تعطیل شوند و اگر کشورها بخواهند به اهداف آب و هوایی خود در توافقنامه پاریس برسند، هیچ کارخانه جدیدی نمی تواند افتتاح شود.

فلورا شامپنویس، نویسنده اصلی گزارش و مدیر پروژه ردیاب کارخانه زغال سنگ جهانی Global Energy Monitor هشدار می دهد که جهان در حال حاضر در مسیر رسیدن به این اهداف نیست.

او می گوید: «با این سرعت، زغال سنگ موجود و جدید انتقال به اندازه کافی سریع اتفاق نمی افتد تا از هرج و مرج آب و هوایی جلوگیری شود.

هرچه پروژه‌های جدید زغال‌سنگ آنلاین شوند، کاهش‌ها و تعهدات در آینده باید تندتر باشد.»

کدام کشورها نیروگاه های زغال سنگ بیشتری می سازند؟

احتراق زغال سنگ در سال 2021 14.98 میلیارد تن دی اکسید کربن تولید کرد که معادل انتشار سالانه 3.3 میلیارد خودرو است. این دو برابر تعداد خودروهایی است که در حال حاضر وجود دارد و سوخت فسیلی را به یک محرک اصلی گرمایش جهانی تبدیل می کند.

در COP26، الوک شارما، رئیس اجلاس سران، از نمایندگان خواست که «زغال سنگ را به تاریخ بسپارند».

برخی کشورها دست به کار شده اند. ایالات متحده سال گذشته 13.5 گیگاوات ظرفیت انرژی زغال سنگ را تعطیل کرد.

یک گیگاوات یک میلیارد وات یا هزار مگاوات است. یک نیروگاه زغال سنگ معمولی ظرفیت انرژی حدود 600 مگاوات دارد.اتحادیه اروپا در سال گذشته 2.2 گیگاوات ظرفیت زغال سنگ را تعطیل کرد – در مقایسه با 14.6 گیگاوات سال قبل. این کاهش رشد زمانی اتفاق می‌افتد که این بلوک پس از تهاجم روسیه به اوکراین تلاش می‌کرد تا قیمت انرژی را پایین نگه دارد.

به طور کلی، میزان نیروگاه‌های زغال‌سنگ فعال و برنامه‌ریزی‌شده در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به استثنای چین در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت.

نیروگاه های زغال سنگ نقش مهمی در انتشار گازهای گلخانه ای جهانی دارند.اما چین ناوگان زغال سنگ خود را به شدت افزایش داد.

در این گزارش آمده است: «در سطح جهانی، ناوگان زغال سنگ در حال فعالیت 19.5 گیگاوات یا کمتر از 1 درصد در سال 2022 رشد کرده است.

بیش از نیمی (59 درصد) از 45.5 گیگاوات ظرفیت تازه راه اندازی شده در چین بود.به طور کلی، کشورها 26 گیگاوات ظرفیت برق زغال سنگ را در سال 2022 بستند. با این حال، افزایش در چین این تعطیلی ها را “بسیار جبران” کرد – که منجر به افزایش یک درصدی شد.

چقدر سریع باید زغال سنگ را حذف کنیم؟

این گزارش هشدار می دهد که حذف تدریجی انرژی زغال سنگ تا سال 2040 به طور متوسط به 117 گیگاوات بازنشستگی در سال نیاز دارد.نویسندگان می نویسند: “[این] چهار و نیم برابر ظرفیت بازنشسته شده در سال گذشته است.”

در کشورهای OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) هر سال به طور متوسط 60 گیگاوات باید آفلاین شود تا مهلت خروج زغال سنگ در سال 2030 را برآورده کنند، و برای کشورهای غیر OECD، 91 گیگاوات در هر سال برای مهلت 2040.

محاسبه نیروگاه‌های زغال‌سنگ در حال ساخت و در نظر گرفتن (537 گیگاوات) حتی به کاهش‌های تندتری نیاز دارد.»

این گزارش همچنین خواستار تسریع سرمایه گذاری در انرژی پاک برای مقابله با خروج زغال سنگ شد.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *