نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 1:08 ق.ظ

آیا گرما و رطوبت زیاد می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد؟

توسط Rosie Frost – 07/02/2023-کشنده های ریکشا در یک صف منتظر مسافران در داکا، بنگلادش هستند

بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده ، رویدادهای مرتبط با آب و هوا تأثیر منفی بر سلامت روان دارند.این مطالعه به بررسی تأثیر گرما، رطوبت و سیل بر میزان افسردگی و اضطراب در بنگلادش – هفتمین کشور آسیب‌پذیر جهان در برابر تغییرات آب و هوایی پرداخت.

تخمین زده می شود که 4.4 درصد از مردم در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند. در بنگلادش، این رقم به طور قابل توجهی بالاتر بود و 16.3 درصد بود.سطح اضطراب در این کشور نیز بالاتر (6 درصد) در مقایسه با سایر نقاط جهان (3.6 درصد) بود.محققان می گویند که یافته های این مطالعه می تواند برای محدود کردن تأثیر گسترده تر تغییرات آب و هوا بر سلامت روان مورد استفاده قرار گیرد.

سید شباب وحید، سرپرست تیم تحقیق بخش بهداشت جهانی در دانشکده بهداشت دانشگاه جورج تاون ، می گوید: «با بدتر شدن تغییرات اقلیمی، دما و رطوبت همچنان افزایش می یابد، بلایای طبیعی مانند سیل شدید، که تأثیر بدتر بر سلامت روان جمعی ما را در سطح جهانی نشان می دهد..

این مطالعه متغیرهای آب و هوایی را در 43 ایستگاه هواشناسی در بنگلادش برای تغییرات فصلی دما و رطوبت اندازه‌گیری کرد و همچنین اشاره کرد که مردم در کجا در معرض سیل قرار دارند.سپس دو نظرسنجی در مناطق روستایی و شهری برای ارزیابی افسردگی و اضطراب در بزرگسالان انجام شد.این نشان داد که گرما، رطوبت و رویدادهای مرتبط با آب و هوا تأثیر هشداردهنده ای بر سلامت روان پاسخ دهندگان داشته است.

افرادی که دمای یک درجه سانتیگراد بالاتر را تجربه می کنند، 21 درصد بیشتر در معرض ابتلا به اختلال اضطراب هستند. آنها همچنین 24 درصد بیشتر احتمال داشت که هم افسردگی و هم اضطراب را با هم داشته باشند.این مطالعه همچنین نشان داد که بین افزایش رطوبت هوا و احتمال افزایش افسردگی و اضطراب شرکت کنندگان ارتباط وجود دارد.

قرار گرفتن در معرض بدتر شدن سیل مرتبط با تغییرات آب و هوایی، احتمال سلامت روانی ضعیف را افزایش می دهد. افسردگی 31 درصد، اضطراب 69 درصد و وجود هر دو وضعیت 87 درصد افزایش یافته است.

محققان می گویند این مطالعه برای مشاهده تأثیر تغییرات عمده آب و هوا کافی نیست، اما نشان می دهد که چگونه حتی تغییرات کوچک در آب و هوا مرتبط با تغییرات آب و هوایی می تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

وحید می‌گوید که اکنون قصد دارند تحقیقات بیشتری را در بنگلادش و در سطح جهانی انجام دهند تا «علل و تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت روان را محدود کنند».

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می‌کنند که این یافته‌ها به‌ویژه برای کشورهایی که مردم از طریق کار یا فعالیت‌های روزانه در معرض گرما هستند، نگران‌کننده است. زنان، جمعیت های مسن و افراد دارای معلولیت به ویژه در برابر تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت روان آسیب پذیر بودند.

وحید توضیح می‌دهد: «ما اکنون نشانه‌ای از آب بالا ایجاد کرده‌ایم که افسوس که به زودی می‌تواند به دلیل تأثیر آب و هوا بر سلامت روان در یک کشور بسیار آسیب‌پذیر تحت‌الشعاع قرار گیرد.

این باید به عنوان یک هشدار برای کشورهای دیگر باشد.

https://www.euronews.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *