نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 12:48 ق.ظ

داروی گیاهی روانگردان آفریقایی الهام بخش دو داروی جدید برای درمان اعتیاد و افسردگی.

اندی کوربلی -5 مه 2023-Tabernanthe iboga – Giorgio Samorini CC 2.0

یک داروی گیاهی روانگردان سنتی آفریقایی باعث ارایه  دو داروی جدید را برای درمان اعتیاد و افسردگی الهام گرفته شده است.

ایبوگائین هزاران سال است که در طی مراسم شمنیستی به عنوان یک ماده توهم زا، برای سرکوب گرسنگی و خستگی و حتی به عنوان یک داروی تقویت کننده جنسی استفاده می شده است.

اما ایبوگائین، ماده اصلی فعال Tabernanthe iboga، یک درختچه در غرب آفریقا که در کنگو و آنگولا رشد می کند، می تواند کشنده باشد و حتی در دوزهای کمتر می تواند باعث مشکلات قلبی شود.

اکنون دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، (UCSF) دو داروی نامزد جدید برای درمان احتمالی اعتیاد و افسردگی، با الگوبرداری از فارماکولوژی ایبوگائین، توسعه داده‌اند.

بخش “اعتیاد” بسیار جالب است. نرخ اعتیاد به داروهای ضد درد مخدر در ایالات متحده بسیار بالا است. فروش این داروها از دهه 1990 سه برابر شده است، در کنار افزایش متناسب مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد.

در ایالات متحده علاقه جدی به مطالعه ایبوگائین به عنوان راهی برای معکوس کردن علائم ترک مواد افیونی وجود دارد، زیرا یک مطالعه مشاهده ای نشان داد که “با اثرات اساسی بر علائم ترک مواد افیونی و مصرف مواد مخدر در افرادی که سایر درمان ها برای آنها ناموفق بوده است، مرتبط است.”

تیم UCSF از تأثیر ایبوگائین بر ناقل سروتونین (SERT) الهام گرفت تا بیش از 200 میلیون ترکیب شیمیایی را که همان تأثیر ایبوگائین را روی SERT دارند، بررسی کند.

دکتر برایان شویچ، نویسنده اصلی این مقاله گفت: «ترکیبات ما تنها یکی از بسیاری از اثرات دارویی ایبوگائین را تقلید می‌کند و همچنان مطلوب‌ترین اثرات آن را بر رفتار، حداقل در موش‌ها، تکرار می‌کند.

در قرن‌های 19 و 20، پزشکان در اروپا و آمریکا استفاده از ایبوگائین را در درمان انواع بیماری‌ها آزمایش کردند، اما این دارو هرگز مورد استقبال گسترده قرار نگرفت و در نهایت در بسیاری از کشورها غیرقانونی شد.

دکتر شویچ توضیح داد که بخشی از مشکل این است که ایبوگائین با بسیاری از جنبه های زیست شناسی انسان تداخل می کند، اما کاهش 200 برابری دوز می تواند برای بیماران مفید باشد.

شویچ ساختار هر دو مولکول جدید را به سیگما آلدریچ، شرکت تولید کننده مواد شیمیایی، ارائه کرده است، با این هدف که آنها را برای آزمایش های بیشتر توسط دانشمندان دیگر در دسترس قرار دهد، در حالی که او همچنان به دنبال مولکول های دقیق تر است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *