نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 4:53 ق.ظ

دانشمندان آهنربایی در چین ساختند که یک میلیون برابر قوی تر از هسته مغناطیسی زمین است

ن

کریس یانگ – 15 اوت 2022 -تاسیسات میدان مغناطیسی بالا ثابت (SHMFF)

گزارشی از ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) نشان می‌دهد که چین قوی‌ترین آهنربای جهان را برای تحقیقات علمی در آزمایشگاهی در شهر هفی در جنوب شرقی استان آنهویی راه اندازی کرده است.

گفته می شود که آهنربا تقریباً به اندازه یک سکه است و قطر آن 33 میلی متر است. علیرغم اندازه متوسط ​​آن، میدان مغناطیسی پایداری به اندازه 45.22 تسلا ایجاد می کند که بیش از یک میلیون بار قوی تر از میدان مغناطیسی زمین است.

بر اساس این گزارش، دانشمندان آزمایشگاه میدان مغناطیسی آکادمی علوم چین پس از دستیابی به یک “پیشرفت فناوری بزرگ” به این هدف دست یافتند.

آهنرباهای رکورددار جهانی

دانشمندان آزمایشگاه ملی میدان مغناطیسی در ایالات متحده یک میدان 45.5 تسلا را در سال 2019 تولید کردند.این آزمایشگاه در بیانیه ای که توسط SCMP ترجمه شده است، توضیح داد  که تاسیسات Hefei به بالاترین میدان مغناطیسی حالت پایدار تبدیل شده است که می تواند از تحقیقات علمی در جهان پشتیبانی کند. در ادامه بیانیه آمده است: “رکورد جهانی اولیه توسط آزمایشگاه ملی میدان مغناطیسی بالا در ایالات متحده در سال 1999 ایجاد شد. آهنربای هیبریدی آن 450000 گاوس [45 تسلا] تولید کرد و این رکورد برای 23 سال حفظ شده است.”

تولید چنین میدان‌های مغناطیسی قدرتمندی به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد، هرچند که  دستاورد ‌ها نیز می‌توانند جهان را تغییر دهند. محققان در سرتاسر جهان در حال توسعه آهنرباهای فوق العاده قدرتمند هستند – به اندازه کافی قوی برای بلند کردن ناوهای هواپیمابر – در تلاشی برای استفاده از پتانسیل بزرگ انرژی همجوشی هسته ای، که می تواند اتکای جهان به سوخت های فسیلی را کاهش دهد.

در تاسیسات هیفی، تیمی از فیزیکدانان در سال 2016 از یک آهنربای قدرتمند برای انجام آزمایش‌هایی استفاده کردند که منجر به مشاهده یک پدیده فیزیکی جدید در نانولوله‌های کربنی شد. کشف آنها کاربردهای بالقوه ای در صنعت نیمه هادی دارد، زیرا محققان در تلاشند تا سیلیکون را با کربن موجود در تراشه ها جایگزین کنند تا کامپیوترهای فوق سریع کم مصرف تولید کنند.

باز کردن گداخت هسته ای و سایر نوآوری ها

پروفسور کوانگ گوانگلی، دانشمند اصلی پروژه میدان مغناطیسی، به آنهوی نیوز گفت که این تیم با موفقیت قوی ترین آهنربا را برای تحقیقات علمی در جهان ساخته است. وی در این گزارش گفت: «اگرچه آزمایشگاه میدان مغناطیسی قوی کشور ما نسبتاً دیر شروع به کار کرد، اما تنها حدود 10 سال طول کشید تا جهش بزرگی از هیچ کس به یک رهبر ایجاد شود و «سرعت چین» برای توسعه فناوری مغناطیسی قوی ایجاد شود. که همچنین بیان می‌کند که دانشمندان یک “پیشرفت فناوری بزرگ” نامشخصی انجام دادند که به آنها اجازه داد آهنربای خود را توسعه دهند.

ماه گذشته، آزمایشگاه فیزیک پلاسمای پرینستون (PPPL) وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) اعلام کرد که راهی برای ساخت آهنرباهای قدرتمند بسیار کوچکتر از قبل پیدا کرده است. در حالی که این آهنرباها قدرت رکوردشکنی جهانی را از خود نشان ندادند، به طور بالقوه اجازه خواهند داد که راکتورهای توکاماک همجوشی به روش های جدید و کارآمدتر ساخته شوند. این نوآوری‌ها در قدرت و اندازه آهنربا این پتانسیل را دارند که همجوشی هسته‌ای را آزاد کنند و صنعت انرژی را برای همیشه متحول کنند.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *