نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 4:17 ب.ظ

آیا بلاک چین کاربردی فراتر از تجارت کریپتو پیدا کرده است؟

15 آگوست 2022 -توسط جوزف بویل

فناوری بلاک چین به عنوان یک نوآوری در حال تغییر جهان مورد استقبال قرار گرفته است، اما آیا فایده ای فراتر از ایجاد ابزارهای مالی سوداگرانه دارد؟

رونق بیت کوین باعث ایجاد میلیاردرهای جدید و ویدیوهایی از مهمانی های ساحلی و لامبورگینی شد. سقوط کریپتو ویرانی برای سرمایه گذاران کوچک و ورشکستگی برای بسیاری از شرکت ها به همراه داشت.

فناوری بلاک چین زیربنای ارزهای دیجیتال است و به عنوان یک نوآوری در حال تغییر جهان مورد استقبال قرار گرفته است، اما آیا فایده ای فراتر از ایجاد ابزارهای مالی سوداگرانه دارد؟

AFP از استفان دیهل، منتقد رمزارز، نویسنده کتاب اخیراً منتشر شده با عنوان Popping the Crypto Bubble درخواست کرد که بر روی برخی از محبوب‌ترین ادعاهای مطرح شده در مورد فناوری بلاک چین اظهار نظر کند.

رای گیری امن تر؟

در حالی که تنش و سردرگمی ایالات متحده را پس از انتخابات 2020 فرا گرفت، چانگ پنگ ژائو، موسس میلیاردر شرکت رمزنگاری بایننس، پیشنهادی داشت.او در توییتی نوشت: «برنامه رأی‌گیری تلفن همراه مبتنی بر بلاک چین» به این معنی است که «نیازی نیست منتظر نتایج باشیم یا در مورد اعتبار آن سؤالی داشته باشیم».

ویتالیک بوترین، میلیاردر ارزهای دیجیتال، پاسخ داد که «چالش‌های مهمی» وجود دارد، اما او فکر می‌کند که «از هر جهتی 100 درصد درست است».

تاکنون، آزمایش‌ها در مقیاس بسیار کوچک بوده‌اند.برای دیهل، بلاک چین به احتمال زیاد مشکلات را به وجود می آورد تا حل آنها.گفت: “از دیدگاه آمریکا، هر منطقه برنامه رای گیری خود را اجرا می کند.””این به عنوان یک ویژگی در نظر گرفته می شود زیرا برای فساد در هر انتخابات باید بسیاری از کارمندان دولت را فاسد کنید.

“متمرکز کردن سیستم رای گیری در یک مکان دیجیتال بسیار مخاطره آمیز خواهد بود – پس تنها کاری که باید انجام دهید این است که بلاک چین را فاسد کنید و می توانید دموکراسی را فاسد کنید.”

خرید خانه خودکار؟

بلاک چین در قلب یک دفتر کل است، راهی برای ذخیره تراکنش ها که – به گفته طرفداران – ایمن، شفاف و دائمی است.این ویژگی ها باعث شده است که علاقه مندان بی شماری پیشنهاد کنند که این فناوری می تواند در واقع جایگزین قراردادهای کاغذی برای چیزهایی مانند خرید خانه شود.

دیهل می‌گوید که «بیهوده» است که بلاک چین «به چیزهایی برمی‌گردد که هزاره پیش برای توجیه وجود خود ایجاد شده‌اند».

او گفت: “این سیستمی است که ما از قرون وسطی داشته ایم — شما یک ثبت دولتی زمین، یک عنوان و سندی دارید که با تغییر مالکیت منتقل می شود.””بلاک چین در اینجا چیزی را حل نمی کند.”

پرداخت بدون بانک؟

بلاک چین از یک کاغذ سفید در سال 2008 در مورد بیت کوین پدید آمد که به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات در نظر گرفته شد.در سطر آغازین آمده است: «نسخه‌ی صرفاً همتا به همتای پول نقد الکترونیکی به این امکان را می‌دهد که پرداخت‌های آنلاین مستقیماً از یک طرف به طرف دیگر بدون انجام یک مؤسسه مالی ارسال شود».

بیت کوین اولین ارز دیجیتال بود. در حال حاضر بیش از 10000 نفر دیگر روی بسیاری از بلاک چین های مختلف کار می کنند.شرکت‌های بزرگ به دنبال یافتن راه‌هایی برای پذیرش پرداخت‌های ارز دیجیتال هستند.

دیهل خاطرنشان کرد که دارایی های رمزنگاری شده ابزارهای سفته بازی هستند که برای پرداخت مناسب نیستند.

او پرسید: آخرین باری که پول قهوه خود را با سهام اپل پرداخت کردید کی بود؟

“این اتفاق نمی افتد. شما چیزی می خواهید که پایدار باشد تا قیمت قهوه شما قیمت آن در هفته آینده باشد.”

ردیابی زنجیره تامین؟

می خواهید بدانید انبه شما از کجا آمده است؟ برخی از سوپرمارکت ها بر این باورند که بهترین راه برای شما دسترسی به یک سیستم مبتنی بر بلاک چین است که می تواند میوه ها را از مناطق استوایی آمریکای مرکزی تا فروشگاه شما ردیابی کند.والمارت و کارفور از جمله شرکت هایی هستند که سیستم های بلاک چین را در بوق و کرنا می کنند.

Carrefour در اوایل سال جاری به AFP گفت که خریداران می توانند یک کد QR را اسکن کنند و منشأ مجموعه ای از محصولات را کشف کنند.فروشگاه ها امیدوارند که بلاک چین امنیت، اطمینان و شفافیت را فراهم کند.

دیهل خاطرنشان کرد که مدیریت زنجیره تامین دیجیتال سالهاست که وجود داشته است و بدون بلاک چین کاملاً کافی است.او گفت: بلاک چین هیچ فساد ناپذیری به سیستم اضافه نمی کند.اگر یک کارتن سیب داشته باشم و گزارش کنم که 100 درصد آن را روی کامیون گذاشته ام، اما 50 درصد را برای خودم کم کنم، بلاک چین مانع از آن نمی شود.»

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *