نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 2:04 ب.ظ

مخازن باطری ( ذخیره ) آبی 20 میلیون کیلووات ساعتی سوئیس در حال بهره برداری است

خیره

آمیا پالجا -04 ژوئیه 2022-نمایی از مخازن که  Nant de Drance/Youtube می سازند

به گزارش یورونیوز، یک «باتری آب» 900 مگاواتی که دو میلیارد یورو برای سوئیس هزینه داشت و به مدت 14 سال در دست ساخت بود، اکنون عملیاتی شده است. این باتری نزدیک به 2000 فوت (600 متر) زیر زمین در کوه های آلپ سوئیس قرار دارد.

با توجه به تمرکز جهان بر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، نیاز به ذخیره این انرژی نیز وجود دارد که بسته به شرایط آب و هوایی و زمان روز به طور متناوب تولید می شود. در حالی که بسته های باتری متراکم راه حلی برای این مشکل هستند، این دستگاه های ذخیره سازی همچنین به مواد معدنی مانند نیکل، کبالت و لیتیوم نیاز دارند که باید استخراج شوند و سازگار با محیط زیست نیستند.

دانشمندان در سراسر جهان با ایده‌های ذخیره‌سازی انرژی دیگری مانند استفاده از دی‌اکسید کربن یا حتی بهره‌برداری از ظرفیت حمل آسانسور در ارتفاعات در مناطق شهری برای اتلاف سریع انرژی در زمان اوج‌گیری تقاضا، آزمایش کرده‌اند. در حالی که اینها تا حد زیادی هنوز آزمایشی هستند، باتری آب چیزی است که به خوبی کار می کند.

باتری آب چگونه کار می کند؟

باتری آب شامل دو حوضچه بزرگ آب است که در ارتفاعات مختلف قرار دارند. هنگامی که تولید برق زیاد باشد، برای انتقال آب از استخر پایین به استخر در ارتفاع بالاتر، از توان بیش از حد استفاده می شود که شبیه به شارژ باتری معمولی است.

هنگامی که تقاضای برق افزایش می یابد، آب در سطح بالاتر می تواند آزاد شود و همانطور که به سمت استخر پایین تر می رود، از توربین هایی عبور می کند که برق تولید می کند و می تواند برای تغذیه شبکه استفاده شود.

این مفهوم ممکن است جدید به نظر برسد اما برای قرن ها در سوئیس مورد استفاده قرار گرفته است. ایالات متحده نیز نزدیک به یک قرن است که از این روش استفاده می کند، در حالی که چین اخیرا تصمیم گرفت تا سال 2025 ظرفیت ذخیره سازی 270 گیگاواتی ایجاد کند.

باتری آبی که اخیراً در سوئیس به بهره برداری رسیده است دارای ظرفیت ذخیره سازی 20 میلیون کیلووات ساعت، معادل 400000 خودروی الکتریکی است و هدف آن کمک به تثبیت شبکه انرژی در سوئیس و دیگر شبکه های متصل در اروپا است. یورونیوز فاش کرد که این نیروگاه دارای شش توربین است که می توانند 900 مگاوات برق تولید کنند.

چرا ساخت سوئیس ۱۴ سال طول کشید؟

باتری بین مخازن Emosson و Vieux Emosson در Valais، کانتونی در بخش جنوب غربی سوئیس ساخته شده است. نزدیک به 2000 فوت (600 متر) زیر زمین واقع شده است، موتورخانه وسیع این کارخانه حدود 650 فوت (200 متر) طول و بیش از 100 فوت (32 متر) عرض دارد.

برای انتقال مصالح ساختمانی به محل، مهندسان ابتدا باید تونل هایی را در میان کوه های آلپ حفر می کردند. طول تونل های حفر شده برای این پروژه به حدود 11 مایل (18 کیلومتر) می رسد. هنگامی که این تونل ها درمسیر کاری قرار گرفتند، مصالح ساختمانی و ساختمان های پیش ساخته را می توان به کوه منتقل کرد، فرآیندی که 14 سال طول کشید.

برای افزایش ظرفیت ذخیره انرژی باتری، ارتفاع سد Vieux Emosson نیز 65 فوت (20 متر) افزایش یافت. پس از این همه کار سخت، باتری اکنون کار می کند و در اوج خود قادر به تامین انرژی 900000 خانه در یک زمان است.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *