نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 5:19 ب.ظ

رویکرد آفریقا برای جلوگیری از گرمایش و تقویت اقتصاد به انرژی های تجدید پذیر

4 آوریل 2022 -توسط وانجوهی کابوکورو- اعتبار: CC0 دامنه عمومی

از مزارع بادی در سراسر خط ساحلی آفریقا تا پروژه های زمین گرمایی در دره شکاف شرق آفریقا، گزارش جدید آب و هوایی سازمان ملل متحد پتانسیل عظیم انرژی پاک این قاره را در کانون توجه قرار داد. در این گزارش آمده است که در صورت تحقق، این پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر می‌توانند شدیدترین اثرات گرمایش جهانی را خنثی کنند، به توسعه اقتصادی پیش‌بینی‌شده قاره کمک کرده و میلیون‌ها نفر را از فقر نجات دهند.

گزارش هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد برای تغییرات آب و هوایی در زمانی ارائه می شود که تجارت انرژی های تجدیدپذیر آفریقا در حال رونق است. بسیاری از کشورهای آفریقایی در حال تشدید تلاش‌ها برای پذیرش مسیرهای جایگزین انرژی‌های تجدیدپذیر و دور شدن از وابستگی به سوخت‌های فسیلی هستند و کشورهایی مانند کنیا، تانزانیا، مراکش، مصر، اتیوپی و آفریقای جنوبی در پذیرش انرژی پاک در مقیاس بزرگ پیشگام هستند.

با این حال، آفریقا در دو دهه گذشته تنها 2٪ – 60 میلیارد دلار – از 2.8 تریلیون دلار سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر در سراسر جهان را جذب کرده است و تنها 3٪ از ظرفیت فعلی انرژی های تجدیدپذیر جهان را تشکیل می دهد. بر اساس گزارش سازمان ملل، محدود کردن گرمایش به 1.5 درجه سانتیگراد (2.7 درجه فارنهایت) یا 2 درجه سانتیگراد (3.6 فارنهایت)، مطابق با توافقنامه آب و هوایی پاریس در سال 2016، مستلزم دگرگونی بیشتر سیستم انرژی است.

این بدان معناست که ابتکارات انرژی تجدیدپذیر بیشتری مانند نیروگاه بادی دریاچه تورکانا کنیا، که در سال 2019 در حدود 600 کیلومتری (372 مایلی) شمال غرب نایروبی پایتخت راه اندازی شد و 18 درصد از تولید انرژی کشور را تشکیل می دهد، مورد نیاز است. مدیر عامل آن، فیلیپ لفرینک، گفت که پروژه های بزرگی مانند این را می توان تکرار کرد، اما از نظر لجستیکی چالش برانگیز است.

لفرینک گفت: “شرایط باد در شمال کنیا در این قاره منحصربه‌فرد است. شما برای یافتن مکان دیگری در آفریقا با رژیم باد مشابه با مشکل مواجه خواهید بود.” “(این) به این معنی نیست که هیچ پتانسیلی برای سایر پروژه های بادی در آفریقا وجود ندارد، قطعا وجود دارد. به خصوص خط ساحلی آفریقا، از جیبوتی تا جنوب آفریقای جنوبی و دوباره از شمال تا کامرون، باد خوبی دارد. بالقوه و مطمئناً ابتکاراتی را در این زمینه تضمین می کند.”

این پروژه در حال حاضر خوب است و انرژی خورشیدی خارج از شبکه نیز به تولید انرژی کشور کمک می کند. جیمز کاریوکی یک شهروند در شهرستان ناکورو، در 167 کیلومتری شمال غربی نایروبی، برای برق خورشیدی M-Kopa ثبت نام کرد.

کاریوکی گفت: «وقتی برق خورشیدی را در خانه‌ام نصب کردم، در جایگزینی استفاده از لامپ با نفت سفید برای روشنایی و زغال چوب در خانه‌ام صرفه‌جویی قابل‌توجهی کردم. از آن زمان هزینه های بیمارستان برای خانواده من کاهش یافته است و ما اکنون اینترنت داریم و در خانه من ورزش های بین المللی را تماشا می کنیم.

از سال 2012، M-Kopa بیش از 225000 خانه در کنیا، اوگاندا و تانزانیا را با انرژی خورشیدی خارج از شبکه برق رسانی کرده است. کنیا همچنین چندین سال است که ظرفیت زمین گرمایی و انرژی زیستی خود را افزایش داده است.

به گفته یامینا صاحب نویسنده گزارش و کارشناس انرژی، این ابتکارات گامی محکم در جهت درست است.

صاحب به آسوشیتدپرس گفت: «منابع انرژی تجدیدپذیر قطعاً یک استراتژی کاهش مهم برای آفریقا است که با توسعه زیرساخت‌ها و ساختمان‌هایی که به راه‌حل‌های فشرده کربن نیاز ندارند، استانداردهای زندگی مناسبی را به شهروندانش ارائه می‌دهد. کل قاره می‌تواند از انرژی خورشیدی استفاده کند، از جمله فتوولتائیک و خورشیدی حرارتی و برخی از کشورها نیز می‌توانند از انرژی بادی استفاده کنند.

ابتکارات انرژی خورشیدی مانند مجتمع نور اورزازات در مراکش، پارک خورشیدی بنبان در مصر و پارک خورشیدی Redstone آفریقای جنوبی در سرتاسر این قاره شکل گرفته است. این چهار کشور 75 درصد از کل جریان سرمایه گذاری انرژی های تجدیدپذیر در منطقه را جذب کردند.

در این گزارش آمده است که آفریقا با پتانسیل فتوولتائیک خورشیدی تا 7900 گیگاوات، دارای ظرفیت پیشرو در جهان برای ابتکارات بیشتر انرژی خورشیدی است. همچنین طرح هایی برای کشف پتانسیل انرژی زمین گرمایی در سیستم دره شکافی شرق آفریقا در حال انجام است و کشورهایی که در سراسر این قاره پراکنده هستند مانند آنگولا، سودان و زامبیا در حال سرمایه گذاری در انرژی بادی و آبی هستند.

در گزارش IPCC آمده است: گذار به انرژی پاک در برخی شرایط از نظر اقتصادی جذاب است. سازمان ملل تخمین می زند که ادامه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در آفریقا منجر به ایجاد بیش از 12 میلیون شغل جدید خواهد شد. چین همچنان بزرگترین وام دهنده سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر آفریقا است و پس از آن بانک توسعه آفریقا، بانک جهانی و صندوق آب و هوای سبز قرار دارند.

مکس بانکول جارت، کارشناس انرژی و مدیر سابق منطقه آفریقا در این باره می گوید: «این آخرین گزارش گروه کاری IPCC در مورد کاهش، نشانگر روشنی است که آفریقا باید از فرصت های عظیم انرژی های تجدیدپذیر موجود در این قاره برای تقویت رشد اقتصادی و ایجاد زیرساخت های انعطاف پذیر استفاده کند. آژانس بین المللی انرژی منابع عظیم انرژی تجدیدپذیر آفریقا نه تنها برای این قاره بلکه برای مسابقات جهانی نیز باید در اولویت باشد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *