نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 2:35 ب.ظ

پروژه خدمات داده محور با کیفیت بالا برای یک محیط ساخته شده دیجیتال

18 آگوست 2023-© shutterstock/Olivier Le Moal

پروژه DigiBUILD ابزارهای کلان داده و هوش مصنوعی را با هدف خنثی کردن کربن آب و هوای انبار ساختمان ها در  اتحادیه اروپا ترکیب می کند.

ممکن است برای بسیاری شوکه کننده به نظر برسد که بیش از 75 درصد ازساختمان های اتحادیه اروپا از نظر مصرف انرژی کارامد در نظر گرفته نمی شود. اکثریت قریب به اتفاق (75-90٪) از این ساختمان های انرژی بر که امروزه پابرجا هستند، همچنان در سال 2050 مورد استفاده قرار خواهند گرفت، با توجه به اینکه نرخ ساخت و ساز به طور کلی پایین است. نرخ پایین تخریب و نوسازی نیز منجر به پیر شدن غیرقابل پیش بینی ساختمان ها می شود که 75 درصد آن قبل از سال 1990 ساخته شده است. از آنجایی که بخش ساختمان تقریباً 40 درصد از کل مصرف انرژی در اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد، ما به سرعت حرکت خواهیم کرد.

در سطح سیاست، مقامات اتحادیه اروپا کاهش تراکم انرژی در بخش ساختمان را در دستور کار خود قرار داده اند. سیاست آب و هوای اتحادیه اروپا توسط تعدادی از دستورالعمل های اروپایی که اهداف سختگیرانه ای را برای کشورهای عضو برای ایجاد عملکرد انرژی در انبار تعیین می کند، پشتیبانی می شود. نوسازی ساختمان و همچنین در چندین ابتکار سیاست برجسته گنجانده شده است.

اتحادیه اروپا باید تعداد بازسازی های کلی (با صرفه جویی 60٪ یا بیشتر) را تسریع کند و نرخ مقاوم سازی (بیش از 2٪ در سال) را افزایش دهد تا عملکرد ساختمان را بهبود بخشد و در عین حال فشار را کاهش دهد. در شبکه های انرژی از این نظر، پشتیبانی تصمیم مبتنی بر شواهد برای برنامه ریزی صحیح در مقاوم سازی مورد نیاز است. این همان چیزی است که خدمات نوآورانه DigiBUILD به آن کمک خواهد کرد. پروژه DigiBUILD از جمله ابتکاراتی است که کمیسیون اروپا (EC) به منظور رسیدگی به این وضعیت چالش برانگیز تشویق می کند.

نقش حیاتی دیجیتالی شدن در انبار ساختمان

حرکت به سمت ساختمان‌های هوشمند مجهز به فناوری‌های دیجیتال کاملاً با اهمیت اقتصاد داده و اولویت‌بندی مطابق با استراتژی‌های «بازار واحد دیجیتال» و «اروپا متناسب با عصر دیجیتال» توسط EC تعیین شده است.

با توجه به پذیرش روزافزون فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات پیشرو (ICT)، مانند اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI)، فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)/بلاک چین و داده‌های بزرگ، داده‌های روزافزونی در حال افزایش است. در داخل ساختمان ها ایجاد می شود.

داده ها تقریباً به هر جنبه ای از محیط ساخته شده مربوط می شود، از نحوه استفاده افراد و کسب و کارها و تعامل با خواص گرفته تا نحوه ثبت و تجزیه و تحلیل مصرف انرژی ساختمان و جزئیات ساخت و ساز برای حمایت از تصمیم گیری های آگاهانه در مورد فرآیندهای ساخت و ساز و املاک. تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و ارتقای دیجیتال، مانند اقدامات صرفه‌جویی در مصرف انرژی، می‌تواند به افزایش کارایی عملیاتی با هزینه کم کمک کند. خدمات داده با کیفیت بالا موجود در جعبه ابزار DigiBUILD از فرآیند تصمیم گیری پشتیبانی می کند.

چشم انداز پروژه DigiBUILD چیست؟

برای تسریع و دستیابی به اهداف بلندپروازانه انرژی و محیطی برای یک انبار ساختمانی خنثی از آب و هوا، مشارکت تعداد زیادی از ذینفعان از چرخه عمر ساختمان بسیار مهم است: از مفهوم سازی و ساخت و ساز تا نوسازی و تخریب.

گنجاندن همه طرف‌های مرتبط تضمین می‌کند که گذار به سمت زندگی کم کربن و پایدار برای همه قابل قبول و امکان‌پذیر است. اما، چگونه می توان محیط ساخته شده را از محدودیت های تفکر فعلی رها کرد؟

رویکردهای سنتی، که در آن ذینفعان مختلف ساختمان فقط به داده های خود دسترسی دارند و آنها را مدیریت می کنند، می توانند با ساختمان های دیجیتال و هوشمند، ادغام منابع داده های ناهمگن، و قرار دادن همه ذینفعان در هسته این ساختمان ها در یک رویکرد یکپارچه و جامع جایگزین شوند.

مفهوم :DigiBUILD حرکت فراتر از رویکردهای سنتی

چشم انداز DigiBUILD: جعبه ابزار و خدمات مبتنی بر داده

چشم انداز کلی پروژه DigiBUILD این است که این تحول بسیار مورد نیاز را با استفاده از داده های با کیفیت بالا و خدمات ساختمان دیجیتال نسل بعدی برای اطمینان از اعتماد، شفافیت و فرآیندهای تصمیم گیری آگاهانه تر، تسریع کند.

توسعه خدمات داده محور

کنسرسیوم DigiBUILD خدمات مبتنی بر داده با کیفیت بالا را برای یک محیط ساخته شده دیجیتالی و پایدار ارائه خواهد کرد، و از استقرار چارچوب اتحادیه اروپا برای دفترچه ثبت اطلاعات ساختمان دیجیتال پشتیبانی می کند. DigiBUILD در حال ایجاد یک جعبه ابزار باز، قابل همکاری و مبتنی بر ابر است تا ساختمان‌های «سنتی» کنونی را بر اساس داده‌های ثابت و قابل اعتماد به امکانات دیجیتال، قابل همکاری و هوشمندتر تبدیل کند. هدف استراتژیک شامل طراحی، توسعه و استقرار یک چارچوب کل نگر مردم محور در 9 پایلوت مختلف است که به ده مورد استفاده متصل هستند. دومی ها بر اساس موضوع به سه گروه دسته بندی می شوند: «عملکرد ساختمان ها، «ساختمان ها در مقابل مدیران بهینه زیرساخت ها».

«سیاست ها و روشهای مالی». موارد استفاده در حال حاضر برای آزمایش سرویس های DigiBUILD آماده می شوند که عبارتند از:

  • خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی برای پروفایل و پیش‌بینی انرژی دقیق‌تر؛
  • خدمات داده محور برای مدیریت منابع انرژی؛
  • انرژی مبتنی بر داده و خدمات غیر انرژی برای افزایش راحتی و رفاه؛
  • خدمات مبتنی بر داده برای نقشه راه نوسازی و تامین مالی بهره وری انرژی؛ و
  • تصمیم گیری تحت ابزار عدم قطعیت برای ساختمان های کارآمد و مقاوم در برابر آب و هوا.

پروژه DigiBUILD توسط اتحادیه اروپا تحت برنامه چارچوب تحقیق و نوآوری “Horizon Europe” تامین می شود. کنسرسیوم پروژه، به رهبری Engineering Ingegneria Informatica، متشکل از 17 سازمان شریک با تخصص تکمیلی در حوزه تحقیقاتی و صنعتی از 11 کشور اروپایی است که کل زنجیره ارزش ساختمان و غیره را نمایندگی می کنند.

با این حال، نظرات بیان شده فقط متعلق به نویسنده(ها) است و لزوماً نظرات اتحادیه اروپا یا آژانس اجرایی اقلیم، زیرساخت و محیط زیست اروپا (CINEA) را منعکس نمی کند. نه اتحادیه اروپا و نه مرجع اعطا کننده را نمی توان در قبال آنها مسئول دانست.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *