نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 2:07 ب.ظ

استفاده پلت فرم مدیریت انرژی ساختمان از هوش مصنوعی و روش های آماری برای بهینه سازی عملیات

استفاده پلت فرم مدیریت انرژی ساختمان از هوش مصنوعی و روش های آماری برای بهینه سازی عملیات

26 مارس 2024 -توسط شورای ملی تحقیقات علم و فناوری

تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر جونگ هاک گئون در بخش تحقیقات انرژی ICT موسسه تحقیقات انرژی کره (KIER) یک فناوری پلت فرم مدیریت انرژی ساختمان را توسعه داده اند که ساختمان ها را از مصرف کنندگان اصلی انرژی به موجودیت هایی که تولید می کنند، تبدیل می کند. مدیریت و صرفه جویی در انرژی

ساختمان‌ها بسته به کاربری، موقعیت مکانی و ویژگی‌های کاربرانشان سطوح مختلفی از مصرف انرژی را حتی تا طبقات و مناطق مختلف در یک ساختمان نشان می‌دهند،

با توجه به ابتکاراتی مانند طرح کاهش کربن و RE100، بسیاری از ساختمان‌ها اکنون راه‌حل‌های انرژی تجدیدپذیر مانند پانل‌های خورشیدی، سلول‌های سوختی و سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی را اجرا می‌کنند. علاوه بر این، از آنجایی که استفاده از وسایل برقی پیشرفته همچنان در حال رشد است، مدیریت انرژی ساختمان برای مصرف کارآمد بسیار مهم شده است.

فن آوری های موجود سیستم مدیریت انرژی ساختمان (BEMS) در درجه اول بر نظارت ساده بر مصرف انرژی و تجربه مدیران ساختمان برای راه اندازی سیستم متکی است. این رویکرد مدیریت کارآمد منابع توزیع شده با تنوع فزاینده در ساختمان ها و انواع مختلف مصرف برق را دشوار می کند. علاوه بر این، تشخیص وضعیت بلادرنگ منابع توزیع شده را برای رسیدگی به نقص ها محدود می کند.

برای غلبه بر این محدودیت‌ها، تیم تحقیقاتی یک فناوری پلت فرمی را توسعه دادند که از هوش مصنوعی و روش‌های احتمالی/آماری برای مدیریت خرابی‌ها و وضعیت عملکرد منابع توزیع شده مانند تولید برق خورشیدی، سیستم‌های ذخیره انرژی، سیستم‌های HVAC، اینورترها، و غیره در داخل ساختمان ها استفاده می کند .

این فناوری تجزیه و تحلیل شرایط عملیاتی و تشخیص خطا و همچنین بهینه سازی عملیات منابع را در زمان واقعی خودکار می کند و در نتیجه کارایی را افزایش می دهد و هزینه های انرژی را کاهش می دهد.

تیم تحقیقاتی انواع مختلفی از داده‌های خطا و داده‌های محیطی را جمع‌آوری کردند که سپس مدل‌سازی و تحلیل شدند. با استفاده از هوش مصنوعی و روش‌های احتمالی/آماری آموخته‌شده از این فرآیند، آنها به دقت تشخیص خطا بیش از 98 درصد برای منابع توزیع شده دست یافتند. نه تنها این، بلکه این پلتفرم همچنین از فناوری‌های ارتباطی امن نسل بعدی با استفاده از رمزنگاری کوانتومی و رمزنگاری مقاوم در برابر کوانتومی استفاده می‌کند و آن را قادر می‌سازد تا در برابر حملات سایبری با استحکام در سطح امنیت 5 مقاومت کند.

فناوری عملیات مستقل نیز برای پاسخگویی و بازیابی خطاهای مختلفی که می تواند در منابع توزیع شده رخ دهد، به کار گرفته شده است. محققان فناوری عملیات مستقل را با یک الگوریتم بهینه‌سازی غیرخطی توسعه داده‌اند. این الگوریتم عملیات بین منابع توزیع شده را در زمان واقعی بهینه می کند، و این امکان را فراهم می کند که بلافاصله برنامه استفاده بهینه برای منابع توزیع شده را در صورت بروز خطا استخراج و اجرا کند.

تیم تحقیقاتی پس از یک سال تأیید در یک بستر آزمایشی که دقیقاً یک محیط واقعی ساختمان را شبیه‌سازی می‌کند، تأیید کرد که فناوری پلت فرمی که توسعه داده‌اند منجر به صرفه‌جویی بیش از 17 درصدی در هزینه انرژی در مقایسه با سیستم‌های مدیریت انرژی ساختمان موجود شده است.

علاوه بر این، از طریق این تحقیق، نتایج قابل توجهی از جمله 50 مقاله در سطح SCI(E)، 27 درخواست ثبت اختراع داخلی و بین المللی با 4 ثبت و 8 مورد انتقال فناوری به دست آمد که برتری نتایج تحقیق را اثبات می کند. آنها در حال حاضر در آستانه تجاری سازی هستند.

دکتر جئونگ هاک گئون، محقق ارشد، اظهار داشت: «پلتفرم توسعه‌یافته مجهز به الگوریتم‌های پیچیده برای بهبود بهره‌وری و بهره‌برداری است و می‌تواند با مدیریت وضعیت خطای منابع توزیع‌شده در ساختمان‌های مختلف مانند دفاتر، کارخانه‌ها و هتل‌ها به‌طور انعطاف‌پذیر در زمان واقعی اعمال شود.. این یک فناوری پیشرو در بازار است که می تواند به طور قابل توجهی از دست دادن انرژی و هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد و به بی طرفی کربن کمک کند.”

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *