نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 11:19 ب.ظ

انرژی پاک رکوردشکنی 38 درصدی از تقاضای جهانی برق را در سال 2021 برآورده کرد

آمیا پالجا -30 مارس 2022 -photovs/iStock

Ember، یک اندیشکده آب و هوا و انرژی در گزارش سالانه خود فاش کرد: سال 2021 یک سال برجسته برای انرژی های تجدیدپذیر بود زیرا 38 درصد از تقاضای برق جهان توسط منابع انرژی پاک تامین شد.

ممکن است این خبر خوشایند در تناسب با مقدارمورد نیاز باشد زیرا کشورها در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به سمت انرژی های تجدیدپذیر پیش می روند. بسیاری از کشورها متعهد شده اند که قبل از سال 2050 از نظرکربن خنثی شوند، در حالی که برخی برنامه ریزی می کنند حتی زودتر به این هدف دست یابند. منابع انرژی تجدید پذیر مانند باد و پنل های خورشیدی می توانند فشار لازم را برای دور شدن از سوخت های فسیلی فراهم کنند.

بر اساس گزارش Ember، باد و خورشید در سال گذشته 10 درصد از تقاضای جهانی انرژی را تامین کردند. به گزارش بی‌بی‌سی، این تقریباً دو برابر انرژی بادی و خورشیدی تولید شده در زمان امضای توافقنامه پاریس در سال 2015 است.

سریع‌ترین جابجایی به منابع پاک توسط هلند، استرالیا و ویتنام انجام شد که این منابع در یک سال پس از پرداخت هزینه‌های دولت به مردم برای راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی و تغذیه برق به شبکه، رشدی 300 درصدی را نشان دادند. به طور مشابه، سیاست‌های هلند نیز فشاری را برای انرژی خورشیدی ایجاد کرد، حتی اگر این کشور نور خورشید نسبتاً کمتری در طول سال دریافت کند.

به طور جداگانه، تولید برق خورشیدی نسبت به سال گذشته 23 درصد افزایش یافته است در حالی که انرژی بادی 14 درصد افزایش یافته است. این دو منبع انرژی بیش از یک دهم تقاضای ملی برای برق در بیش از 50 کشور جهان را تامین کردند. در کنار سایر منابع پاک، منابع تجدیدپذیر 38 درصد تقاضای جهانی انرژی را تامین می‌کنند که بیش از 36 درصدی است که توسط زغال سنگ تامین می‌شود.

تقاضای مجدد برای زغال سنگ

با کنار آمدن جهان با همه‌گیری، تقاضای انرژی در سال 2021 افزایش یافت. با اختلال در عرضه، قیمت گاز تا 10 برابر در اروپا افزایش یافت در حالی که زغال‌سنگ سه برابر افزایش یافت و به عنوان جایگزین ارزان‌تری عمل کرد.

در نتیجه، تولید برق با سوخت زغال سنگ در یک سال رشدی 9 درصدی را ثبت کرد که بزرگترین افزایش از سال 1985 بود. این گزارش افزود که با تمایل تولید برق به سمت زغال سنگ، انتشار کربن از این بخش هفت درصد افزایش یافت.

حاکمیت در انتشار کربن نیاز روز است و وابستگی به روسیه برای انرژی، کشورها را در زمان درگیری آسیب پذیر کرده است. این محدودیت‌ها با هم، به نیروی پاک‌تر در سال‌های آینده فشار بیشتری خواهد داد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *