نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 6:42 ق.ظ

اکنون می توان آکوستیک اتاق ها را بهتر از قبل اندازه گیری کرد

29 مارس 2022  – توسط دانشگاه آلتو -دیوارهای اتاق آرنی دارای پانل های چرخشی است. یک بلندگوی کروی صدا را در همه جهات پخش می کند و ویژگی های صوتی را می توان با چندین میکروفون به طور همزمان اندازه گیری کرد. اعتبار: دانشگاه آلتو / کارولینا پراودا

محققان آکوستیک دانشگاه آلتو راهی برای بهبود رایج‌ترین روش اندازه‌گیری، تکنیک سینوس‌سوئیپ، کشف کرده‌اند که به مدت 20 سال از زمانی که جایگزین تمام روش‌های قبلی شده است، استفاده می‌شود.سینوس سوئیپ یک صدای سوت است که فرکانس آن به صورت لگاریتمی در کل محدوده شنوایی انسان از 20 هرتز به 20000 هرتز افزایش می یابد. در عمل، سینوس جارو چند ثانیه طول می کشد. با افزایش طول سینوس جارو، می توان انرژی بیشتری را به اتاق تغذیه کرد و در نتیجه نسبت صداهای تأثیرگذار بر اندازه گیری را کاهش داد. با این حال، اندازه گیری را نمی توان زیاد افزایش داد، زیرا با گذشت زمان امکان ایجاد اختلالات و تغییرات اضافی در محیط ها افزایش می یابد که بر عدم قطعیت اندازه گیری ها می افزاید.

روش جدید قانون دو توصیه می‌کند که اندازه‌گیری سینوس‌سوئیپ را چند بار تکرار کنید تا دو مورد از آنها معیار تمیزی را پاس کنند. به این ترتیب، اندازه گیری های خودکار را می توان بسیار مطمئن انجام داد.

هزاران ترکیب مورد نیاز برای توسعه این روش در اتاق آرنی در اوتانیمی اندازه گیری شد.

تکنیک‌های اندازه‌گیری آکوستیک و فناوری صوتی در طول سال‌ها پیشرفت زیادی کرده است. در روزهای اولیه، آکوستیک‌ها بسیار مورد توجه بودندو با صدای دست یا از تپانچه استارت در اتاق استفاده می‌کردند و سپس گوش می‌دادند که چگونه پژواک از بین می‌رود. امروزه اندازه‌گیری‌ها با کامپیوتر و محاسبات دقیق، و به همین دلیل است که ما دقیقا می دانیم صدا در فضاهای مختلف چگونه طنین انداز می شود.”

“نام روش ما، قانون دو (Ro2)، از این شرط گرفته شده است که قابلیت اطمینان دو اندازه گیری تمیز را می طلبد، که به شدت با هم مرتبط هستند. بعداً متوجه شدیم که به طور تصادفی، قانون دو نیز در جنگ ستارگان وجود دارد. کارولینا پراودا، محقق دکترا می‌گوید: روش اندازه‌گیری صوتی هیچ ارتباطی با جنگ ستارگان ندارد، به جز همان اصطلاح.

محققان بر این باورند که روش اندازه گیری جدید برای آکوستیک و فناوری صوتی جایگزین روش 20 ساله تک سینوسی خواهد شد، زیرا تکنیک قابل اطمینان تر باعث صرفه جویی در زمان در کار طراحی می شود. اندازه‌گیری‌های آکوستیک معمولاً در طراحی تمام فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، جایی که لازم است گفتار، اطلاعیه‌ها یا موسیقی برای همه قابل شنیدن باشد، مانند سالن‌های سینما، ایستگاه‌های مترو، سالن‌های کنسرت، اتاق‌های سخنرانی، کلیساها و مراکز کنگره.

پروفسور Välimäki می گوید: “در دانشگاه آلتو، ما بلافاصله استفاده از این روش را در تدریس شروع خواهیم کرد. امیدوارم بخش آکوستیک هر چه زودتر متوجه مزایای آن شود.”

مقاله آنها در مجله انجمن آکوستیک آمریکا منتشر شده است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *