نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 4:35 ب.ظ

Electric Truck Hydropower، یک راه حل انعطاف پذیر برای برق آبی در مناطق کوهستانی

برق آبی در مناطق کوهستانی

7 مارس 2022 -توسط موسسه بین المللی تحلیل سیستم های کاربردی

توصیف شماتیک سیستمی که در آن کامیون خالی از کوه به سمت بالا حرکت می کند تا ظروف پر از آب را در محل شارژ جمع آوری کند و کامیون با کانتینر پر از کوه پایین می رود و برق تولید می کند. سپس آب در محل تخلیه ، تخلیه می شود. اعتبار: هانت و همکاران (2022)

در گذار ما به سوی آینده ای پایدارتر، انرژی آبی احتمالاً به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر اهمیت پیدا خواهد کرد. با وجود پتانسیل آن، نوآوری در فناوری انرژی آبی در قرن گذشته کند بوده است. روش‌های مرسوم که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند به دو مخزن متصل با سطوح آب متفاوت متکی هستند که در آن انرژی پتانسیل آب به برق تبدیل می‌شود.

در مناطق کوهستانی شیب دار، پتانسیل تولید برق از یک جریان کوچک آب زیاد است، با این حال، پتانسیل برق آبی این مناطق به دلیل نیاز به مخازن ذخیره‌سازی که اثرات زیست‌محیطی و اجتماعی دارد، دست نخورده باقی می‌ماند.

جولیان هانت، محقق IIASA و یک تیم بین المللی از محققان، فناوری جدیدی به نام Electric Truck Hydropower توسعه دادند که می تواند به یک روش کلیدی برای تولید برق در مناطق کوهستانی شیب دار تبدیل شود. نتایج این مطالعه در مجله انرژی منتشر شده است.

Electric Truck Hydropower از زیرساخت جاده‌ای موجود برای انتقال آب به پایین کوه در کانتینرها استفاده می‌کند و از ترمزهای احیاکننده کامیون الکتریکی استفاده می‌کند تا انرژی بالقوه آب را به برق تبدیل کند و باتری کامیون را شارژ کند. سپس انرژی تولید شده می تواند به شبکه فروخته شود یا توسط خود کامیون برای حمل و نقل کالاهای دیگر استفاده شود. Electric Truck Hydropower همچنین می تواند برق را در ترکیب با منابع خورشیدی و بادی تولید کند یا خدمات ذخیره انرژی را به شبکه ارائه دهد.

هانت می‌گوید: «پیکربندی سیستم ایده‌آل در مناطق کوهستانی با جاده‌های شیب‌دار است، جایی که می‌توان از کامیون‌های برقی مشابه برای تولید برق آبی از مکان‌های مختلف استفاده کرد. این احتمال وجود آب را افزایش می‌دهد.»

فناوری پیشنهادی یک منبع نوآورانه و پاک برق است که با انرژی خورشیدی، بادی و برق آبی معمولی قابل رقابت است. تخمین های هزینه نشان می دهد که هزینه یکسان سازی شده برق آبی کامیون های الکتریکی 30-100 دلار آمریکا در هر مگاوات ساعت است که به طور قابل توجهی ارزان تر از انرژی آبی معمولی 50-200 دلار آمریکا در هر مگاوات ساعت است.

هانت توضیح می دهد که تسهیلات متصل به شبکه و کامیون ها  ؛ اثرات زیست محیطی برق آبی کامیون های الکتریکی نیز به طور قابل توجهی کمتر از انرژی آبی معمولی است.

تیم تحقیقاتی هنگام بررسی دامنه جهانی این فناوری تخمین زد که Electric Truck Hydropower می تواند 1.2 PWh برق در سال تولید کند که معادل حدود 4 درصد از مصرف انرژی جهانی در سال 2019 است. این فناوری می تواند از پتانسیل استفاده نشده قبلی برای انرژی آبی استفاده کند. در رشته کوه های شیب دار مناطقی که بیشترین پتانسیل را دارند هیمالیا و آند هستند.

هانت نتیجه می گیرد :این یک جایگزین جالب برای تولید برق به دلیل انعطاف پذیری بالا است. به عنوان مثال، اگر کشوری در بحران انرژی قرار دارد، می تواند چندین کامیون برقی برای تولید برق آبی بخرد. پس از پایان بحران، کامیون ها می توانند برای حمل بار استفاده شوند. https://techxplore.com

استارت‌آپ EV Zypp Electric با کسب ۲۵ میلیون دلار تا سال ۲۰۲۵ به ۳۰ شهر هند خواهد رسید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *