نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 4:29 ب.ظ

سرمایه گذاری در انرژی سبز به بیش از 1 تریلیون دلار رسید که با سوخت های فسیلی مطابقت دارد

31 ژانویه 2023 -بر اساس گزارش بلومبرگ NEF، سرمایه گذاری در بخش هایی مانند انرژی های تجدیدپذیر، هسته ای، وسایل نقلیه بدون آلایندگی یا پروژه های بازیافت در سال گذشته بالغ بر 1.1 تریلیون دلار بوده است.گزارش نشان داد که سرمایه‌گذاری در انرژی پاک‌تر پس از گذشت بیش از یک تریلیون دلار در سال گذشته، برای اولین بار در آستانه پیشی گرفتن از هزینه‌های سوخت‌های فسیلی است.

به گفته گروه تحقیقاتی BloombergNEF، علیرغم این نقطه عطف، هزینه‌های مربوط به فناوری انتقال انرژی باید فوراً سه برابر شود تا به هدف انتشار خالص صفر تا سال 2050 برای مقابله با تغییرات آب و هوایی برسد.

این گزارش نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، هسته‌ای، خودروهای بدون آلایندگی یا پروژه‌های بازیافت در سال گذشته بالغ بر 1.1 تریلیون دلار بوده است که با هزینه‌های سوخت‌های فسیلی مطابقت دارد.این رقم نسبت به سال قبل 31 درصد افزایش یافته است و اولین باری است که کل سرمایه گذاری در میزان تریلیون ها اندازه گیری می شود.

در این گزارش آمده است که این افزایش ناشی از بحران انرژی است که پس از حمله روسیه به اوکراین رخ داد.

آلبرت چئونگ، رئیس تجزیه و تحلیل جهانی در BloombergNEF گفت: “سرمایه گذاری در فناوری های انرژی پاک در آستانه سبقت گرفتن از سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی است و به گذشته نگاه نمی کند.”

چین – بزرگترین آلوده کننده جهان – با فاصله زیاد بزرگترین سرمایه گذار در انتقال انرژی بود و ایالات متحده در رتبه دوم قرار داشت.

نزدیک به نیمی از کل سرمایه گذاری جهانی در چین، به ویژه در بخش بازیافت فولاد و انرژی های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی بوده است.آلمان جایگاه خود را در جایگاه سوم حفظ کرده است که عمدتاً به دلیل بازار قابل توجه خودروهای برقی است.

اما این گزارش نشان می‌دهد که کاهش قراردادهای بادی فراساحلی باعث شد سرمایه‌گذاری در بریتانیا تقریباً یک پنجم کاهش یابد.در سطح جهانی، انرژی های تجدیدپذیر با 495 میلیارد دلار بزرگترین بخش برای سرمایه گذاری بوده و پس از آن پروژه های حمل و نقل برقی قرار دارند.به استثنای انرژی هسته ای، محققان گفتند که تمام بخش های دیگر شاهد سطوح بی سابقه ای از سرمایه گذاری بودند.

رشد فناوری انتقال انرژی نیز در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از کشورها شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی در تلاش برای تقویت امنیت انرژی بودند.

جنگ در اوکراین باعث اختلال در تامین برق جهانی شد زیرا روسیه، تولیدکننده اصلی سوخت‌های فسیلی، عرضه گاز به کشورهای اتحادیه اروپا را کاهش داد و به دلیل تهاجم تحت تحریم‌های گسترده قرار گرفت.

یک گزارش جداگانه توسط Ember، یک اندیشکده انرژی، اعلام کرد که انرژی باد و خورشید 22 درصد از برق اتحادیه اروپا را تولید می‌کنند که برای اولین بار از گاز (20 درصد) پیشی می‌گیرد.

انرژی آبی و هسته ای همچنان بیشترین سهم تولید برق را در بلوک 27 کشوری با 32 درصد تشکیل می دهند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *