نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 10:03 ب.ظ

انرژی پاک بزرگترین محرک رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023

انرژی پاک بزرگترین محرک رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2023

25 ژانویه 2024 – توسط Jing Xuan TENG-چین بزرگترین تولید کننده انرژی بادی و خورشیدی در جهان است.

بر اساس گزارشی که منتشر شده، پروژه‌های انرژی پاک بزرگ‌ترین محرک رشد اقتصادی چین در سال 2023 بودند، به طوری که پکن در زیرساخت‌های کربن‌زدایی تقریباً به اندازه کل سرمایه‌گذاری جهانی در سوخت‌های فسیلی سرمایه‌گذاری کرد.

چین بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان است که باعث تغییرات آب و هوایی می شود، اما همچنین بزرگترین تولید کننده انرژی بادی و خورشیدی است.

در مواجهه با افزایش مصرف انرژی، این کشور استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را توربوشارژ کرده است، اما در سال 2022 بزرگترین توسعه نیروگاه‌های زغال‌سنگ خود را از سال 2015 تا کنون تصویب کرد، علی‌رغم اینکه رئیس‌جمهور شی جین پینگ قول داده بود که کنترل انتشار CO2 را بین سال‌های 2026 تا 2030 به اوج برساند.

محققان مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک مستقر در فنلاند (CREA) در گزارش جدیدی اعلام کردند که سرمایه گذاری در بخش های “انرژی پاک” 40 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

محققان می‌گویند: «با رشد کلی سرمایه‌گذاری چین در سال 2023 تنها 1.5 تریلیون یوان، تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که انرژی پاک همه این رشد را به خود اختصاص داده است، در حالی که سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی مانند املاک و مستغلات کاهش یافته است».

محققان سرمایه‌گذاری در انرژی خورشیدی، وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)، بهره‌وری انرژی، راه‌آهن، ذخیره‌سازی انرژی، شبکه‌های برق، باد، انرژی هسته‌ای و آبی را بررسی کردند.به گفته محققان CREA، این بخش ها 890 میلیارد دلار سرمایه گذاری دریافت کردند، تقریباً به اندازه کل سرمایه گذاری جهانی در سوخت های فسیلی در سال گذشته.

محققان دریافتند: «بدون رشد بخش‌های انرژی پاک، تولید ناخالص داخلی چین به هدف رشد دولت یعنی «حدود 5 درصد» دست نمی‌یابد و به جای 5.2 درصد، تنها 3 درصد افزایش می‌یابد.

محققان گفتند: «اتکای چین به بخش‌های فناوری پاک برای پیشبرد رشد و دستیابی به اهداف کلیدی اقتصادی، اهمیت اقتصادی و سیاسی آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند از انتقال سریع انرژی پشتیبانی کند.»

با این حال، آنها هشدار دادند که چین به زودی می تواند ظرفیت مازاد در این بخش داشته باشد و “محدودیتی برای جذب انرژی خورشیدی، باتری ها و سایر فناوری های پاک وجود دارد.”

محققان می‌گویند: «برای حفظ رشد سرمایه‌گذاری، تولید فناوری پاک نه تنها باید به اندازه سال ۲۰۲۳ سرمایه جذب کند، بلکه باید سال به سال سرمایه‌گذاری را افزایش دهد.»

تهدید مازاد ظرفیت شروع به دردسر سیاست گذاران چینی کرده است، به طوری که معاون وزیر صنعت شین گوبین می گوید که برخی از کسب و کارها “کوکورانه وارد عمل شده اند و پروژه های اضافی خودروهای انرژی جدید را ساخته اند”.

شین در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت تدابیری را برای کنترل پروژه‌های غیرضروری خودروهای الکتریکی اتخاذ خواهد کرد.

صنعت خودروهای برقی چین در دهه گذشته که توسط سال‌ها یارانه‌های دولتی تقویت شده بود، رشد کرد و BYD در سه ماهه گذشته از خودروساز آمریکایی تسلا در فروش خودروهای الکتریکی پیشی گرفت.

بین سال‌های 2014 تا پایان سال 2022، دولت چین اعلام کرد که بیش از 200 میلیارد یوان (28 میلیارد دلار) را صرف یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی برای خرید خودروهای الکتریکی کرده است.شرکت‌های دیگر صنایع به دنبال تصاحب سهمی از کیک هستند، از جمله غول لوازم الکترونیکی مصرفی شیائومی، که اولین مدل خودروی الکتریکی خود را ماه گذشته رونمایی کرد.

شین در کنفرانس مطبوعاتی هشدار داد که شرکت‌های چینی خودروهای برقی اکنون با مشکلاتی از جمله «تقاضای ناکافی مصرف‌کننده» و موانع تجاری در بازارهای دیگر مواجه هستند و بسیاری از کسب‌وکارها همچنان در تلاش برای کسب سود هستند.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته هشدار داد که موانع تجاری در بخش انرژی پاک می‌تواند انتقال انرژی جهانی را کند کند.

هم ایالات متحده و هم کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که ممکن است سیاست‌های حمایتی بیشتری را برای تقویت بخش سبز خود اتخاذ کنند.گزارش‌های رسانه‌ها در دسامبر اعلام کردند، واشنگتن در حال بررسی افزایش تعرفه‌ها بر خودروهای الکتریکی چینی و همچنین کالاهای دیگر مانند سلول‌های خورشیدی است.

خودروهای الکتریکی در حال حاضر مشمول 25 درصد هزینه واردات هستند که در دوره دولت دونالد ترامپ برای خودروهای چینی معرفی شده بود.در ماه اکتبر، اتحادیه اروپا پس از اتهاماتی مبنی بر اینکه محصولات به دست آمده رقبای اروپایی را تحت تأثیر قرار می دهد، تحقیقاتی را در مورد یارانه های برقی چین اعلام کرد.

این بلوک همچنین در حال بررسی یک تحقیق جداگانه در مورد حمایت چین از سازندگان توربین های بادی است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *