نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

17 اردیبهشت 1403 12:53 ق.ظ

کرم های خاکی این پتانسیل را دارند که جایگزین استفاده از کودهای مصنوعی شوند

1 مارس 2022 -توسط دیوید کرنز، کالج دانشگاهی دوبلین- اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

تحقیقات جدید نشان می دهد که کرم های خاکی می توانند پتانسیل جایگزینی برای برخی از کودهای معدنی/سنتتیک گران قیمت را داشته باشند.

محققان کالج دانشگاهی دوبلین بینش جدیدی در مورد اهمیت ساکنان خاک برای جذب مواد مغذی محصولات کشاورزی کشف کرده اند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که میانبری در چرخه نیتروژن خاک وجود دارد که قبلاً شناسایی نشده بود و در آن کرم‌های خاکی، زمانی که فعال هستند، به سرعت خاک و گیاهان را از طریق نیتروژن دفع شده در مخاطشان غنی می‌کنند.

نقش حیوانات خاکی مانند کرم های خاکی در چرخه مواد مغذی به طور سنتی مفید اما غیرمستقیم، آهسته و تجمعی دیده می شود.

به گفته پروفسور اولاف اشمیت، پروفسور دانشکده کشاورزی و علوم غذایی UCD، با این حال، ممکن است این تمام ماجرا نباشد.

“بینش جدید واقعی [ما دریافتیم] این است که نیتروژن حاصل از کرم‌ها بسیار سریع وارد محصولات کشاورزی می‌شود. تا کنون ما فرض می‌کردیم که این شامل فرآیندهای تجزیه آهسته و چرخه میکروبی است. اما آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که نیتروژن (N) و کربن (C) حرکت می‌کنند و از حیوانات زنده خاک گرفته تا گیاهان می تواند بسیار سریع باشد.”

وجود کرم‌های خاکی در خاک برای افزایش عملکرد محصول در دراز مدت شناخته شده است، از طریق نقب زدن و تغذیه آنها که ساختار خاک خوبی ایجاد می‌کند و نیتروژن آزاد می‌کند که در غیر این صورت در مواد آلی خاک محبوس می‌شود.

در شرایط آزمایشگاهی و مزرعه ای، تیمی از محققان از ایرلند، آلمان و چین توانستند با استفاده از روشی به نام ردیاب ایزوتوپ پایدار، انتقال مواد مغذی از کرم‌های خاکی به خاک، نهال‌های گندم و مگس‌های سبز (شته‌ها) را ردیابی کنند.

آنها دریافتند نیتروژن مشتق شده از کرم خاکی توسط مگس های سبز تنها پس از دو ساعت در شرایط آزمایشگاهی و پس از 24 ساعت در مزرعه به دست می آید. محققان شگفت زده شدند که نیتروژن کرم با چه سرعتی از خاک، به ریشه ها، گیاهان و حشرات تغذیه شده از شیره گیاهی حرکت می کند.

پروفسور اشمیت  می گوید :این بسیار هیجان‌انگیز است زیرا نشان می‌دهد که کرم‌های خاکی احتمالاً نیتروژن را مستقیماً به محصولات می‌رسانند و دقیقاً در زمانی که محصولات بیشتر به آن نیاز دارند این کار را انجام می‌دهند، زیرا هم فعالیت کرم‌های خاکی و هم رشد محصول به نوعی توسط عوامل محیطی، عمدتاً دما و رطوبت، هماهنگ هستند.

مزایای تازه کشف شده می تواند به ویژه در سیستم های کشاورزی که تلاش می کنند استفاده از کودهای مصنوعی را کاهش دهند قابل توجه باشد.بخش کشاورزی باید از مزایای مالی این نیتروژن عرضه‌شده توسط کرم‌های خاکی به‌عنوان جایگزین بالقوه برای کودهای مصنوعی، که بسیار پرهزینه هستند، به‌دلیل ادامه بهبود زنجیره‌های تامین جهان پس از همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش قیمت‌های انرژی، به حداکثر برسد.

پروفسور اشمیت گفت: “این کار می تواند نحوه مدیریت زمین، زندگی خاک و تامین نیتروژن را توسط کشاورزان نشان دهد.” با اتخاذ روش‌های کشت که باعث ترویج کرم‌های خاکی می‌شود، این مزایای نیتروژن پویا نیز به حداکثر می‌رسد. ما از تحقیقات قبلی می‌دانستیم که جمعیت‌های کرم خاکی خوب مقادیر قابل‌توجهی نیتروژن را از نظر زراعی به خاک کمک می‌کنند، اما نمی‌دانستیم که آنها می‌توانند با چنین مد پویایی محصولات را با نیتروژن در خاک تامین کنند..”

کشاورزان همیشه نمی توانند از قبل بدانند چه زمانی باید کودهای معدنی/مصنوعی مصرف کنند، زیرا ممکن است گیاهان اگر خیلی سرد یا خیلی خشک باشند نیازی به نیتروژن نداشته باشند، و سپس نیتروژن گران قیمت مصرفی به محیط زیست از دست می رود، زیرا نیترات گازهای منتشر شده در جو به آب های زیرزمینی یا نیتروژن شسته می شود.

وی افزود: همه اشکال نیتروژنی که به طور طبیعی از ذخایر خاک از طریق تجزیه و کانی سازی تامین می شود، از نظر اقتصادی و زیست محیطی بسیار ارزشمند و مطلوب هستند، بنابراین باید آنها را به حداکثر برسانیم.فکر نمی‌کنم کرم‌های خاکی جایگزین همه کودهای معدنی و آلی شوند، اما استفاده کامل از آن‌ها به عنوان یک منبع مغذی طبیعی می‌تواند استفاده و هزینه کودهای معدنی/سنتتیک را جبران کند.

در مجموع، این دلیل جدیدی است که چرا باید بیشتر با بیولوژی خاک کار کنیم و استفاده از ارگانیسم‌های خاکی مانند کرم‌های خاکی را تشویق کنیم، زیرا استفاده از زمین و روش‌های کشاورزی ما از نظر زیست‌محیطی پایدارتر و همچنین اقتصادی‌تر خواهد بود، زیرا می‌توانیم کودهای مصنوعی را ذخیره کنیم. ” https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *