نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 7:24 ب.ظ

حملات سایبری می تواند منابع غذایی جهانی را به خطر بیندازد

23 مه 2022 -توسط دانشگاه فلیندرز-حملات کانال جانبی برای یک برنامه کشاورزی دیجیتال معمولی. اعتبار: سنسورها (2022). DOI: 10.3390/s22093520

استفاده گسترده از فناوری‌های هوشمند، تولیدات کشاورزی جهانی را افزایش می‌دهد، اما محققان بین‌المللی هشدار می‌دهند که این پدیده عصر دیجیتال می‌تواند محصولی از نوع دیگری یعنی حملات و به خطر انداختن امنیت سایبری را درو کند.

مدل‌سازی پیچیده فناوری اطلاعات و ریاضی در دانشگاه ملک عبدالعزیز در عربستان سعودی، دانشگاه اکس مارسی، فرانسه و دانشگاه فلیندرز در استرالیای جنوبی، در مقاله جدیدی در مجله دسترسی آزاد Sensors خطرات را برجسته کرده است.

پروفسور آبل الاحمدی از دانشگاه شاه عبدالعزیز، نویسنده اصلی این مقاله می گوید: «سنسورها و سیستم های هوشمند برای نظارت بر محصولات، گیاهان، محیط زیست، آب، رطوبت خاک و بیماری ها استفاده می شود.

تبدیل به کشاورزی دیجیتال کیفیت و کمیت غذا را برای جمعیت انسان در حال افزایش که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2100 به 10.9 میلیارد نفر برسد، بهبود می‌بخشد.

محققان هشدار می‌دهند که این پیشرفت در تولید، اصلاح ژنتیکی برای محصولات مقاوم به خشکی و سایر فناوری‌ها مستعد حملات سایبری است، به‌ویژه اگر بخش فناوری کشاورزی اقدامات احتیاطی کافی را مانند سایر بخش‌های شرکتی یا دفاعی انجام ندهد.

دکتر سعید رحمان، محقق دانشگاه فلیندرز، می‌گوید ظهور اتصال به اینترنت و دستگاه‌های هوشمند کم مصرف، جابجایی بسیاری از مشاغل تولید مواد غذایی پرمصرف را به حوزه دیجیتال تسهیل کرده است – از جمله تکنیک‌های مدرن برای نظارت دقیق آبیاری، خاک و محصول با استفاده از نظارت هواپیماهای بدون سرنشین .

دکتر رحمان، متخصص امنیت سایبری و شبکه می‌گوید: «با این حال، ما نباید تهدیدات امنیتی و آسیب‌پذیری‌های کشاورزی دیجیتال، به ویژه حملات احتمالی کانال جانبی ویژه برنامه‌های ag-tech را نادیده بگیریم».

کشاورزی دیجیتال از حملات سایبری مصون نیست، همانطور که با دخالت سیستم آبیاری ایالات متحده، یک شرکت بسته بندی گوشت، نرم افزار دلال پشم و یک شرکت نوشیدنی استرالیایی مشاهده می شود.

پروفسور دیوید گلین، یکی از نویسندگان فلیندرز می افزاید: «استخراج اطلاعات رمزنگاری یا حساس از عملکرد سخت افزار فیزیکی، حمله کانال جانبی نامیده می شود.این حملات می تواند به راحتی با دسترسی فیزیکی به دستگاه ها انجام شود که جامعه امنیت سایبری به صراحت درباره آن تحقیق نکرده است.»

محققان سرمایه‌گذاری روی اقدامات احتیاطی و آگاهی در مورد آسیب‌پذیری‌های کشاورزی دیجیتال در برابر حملات سایبری را توصیه می‌کنند، با توجه به تأثیرات جدی بالقوه بر جمعیت عمومی از نظر تأمین غذا، نیروی کار و هزینه‌های جاری.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *