نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 5:57 ق.ظ

آلودگی هوا روش های طبیعی کنترل آفات در کشاورزی پایدار را تهدید می کند

8 نوامبر 2022 – توسط دانشگاه ریدینگ -اعتبار: CC0 دامنه عمومی

بر اساس تحقیقات منتشر شده در Proceedings of the Royal Society B، وقتی مزارع کلزا در معرض اگزوز گازوئیل و/یا ازن – هر دو در گازهای گلخانه ای ناشی از وسایل نقلیه گازوئیل سوز و صنعت قرار می گیرند – تعداد حشرات  موجود برای کنترل شته ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

این تیم به سرپرستی دانشمندان دانشگاه ریدینگ از تجهیزات ویژه ای برای رساندن مقادیر کنترل شده اگزوز دیزل و ازن به گیاهان کلزا استفاده کردند. آنها همچنین شته ها را به گیاهان اضافه کردند و موفقیت باروری زنبورهایی را که معمولاً تخم های خود را در داخل یک شته تازه نیش زده می گذاشتند، اندازه گیری کردند.

دکتر جیمز رایالز از دانشگاه ریدینگ گفت: “حتی در سطوحی که ما استفاده کردیم، که کمتر از حداکثرهای ایمن تعیین شده توسط تنظیم کننده های محیطی بود، تعداد کلی حشرات انگلی همچنان کاهش یافت. این نتیجه نگران کننده ای است زیرا بسیاری از شیوه های کشاورزی پایدار در مورد کنترل طبیعی آفات برای دور نگه داشتن شته ها و سایر موجودات ناخواسته از محصولات ارزشمند به آن متکی هستند..

به نظر می‌رسد که گازوئیل و ازن پیدا کردن شته‌ها را برای زنبورها دشوارتر می‌کند و بنابراین جمعیت زنبورها به مرور زمان کاهش می‌یابد.

در حالی که اکثر گونه‌های زنبور انگلی در محیط‌های آلوده کاهش می‌یابند، به نظر می‌رسد که یک گونه از زنبورهای انگلی زمانی که هم دیزل و هم ازن وجود داشته باشند، عملکرد بهتری داشته است. با این حال، محققان دریافتند که این ترکیب از آلاینده‌ها با تغییراتی در گیاهان نیز مرتبط است که ممکن است این یافته را توضیح دهد.

با وجود هر دو آلاینده، گیاهان کلزا بیشتر ترکیباتی را تولید کردند که به محصولات خانواده براسیکا، از جمله خردل و کلم، طعم متمایز تلخ، تند و فلفلی می بخشد. اینها معمولاً حشرات را دفع می کنند، اما در مورد زنبورهای Diaretiella rapae، فراوانی و موفقیت تولیدمثلی بیشتر با اگزوز دیزل و ازن همراه بود.

دکتر رایالز گفتDiaretiella rapae مخصوصاً دوست دارد شته های کلم را شکار کند که عاشق خوردن محصولات براسیکا هستند. ما می دانیم که برخی از ترکیبات طعم و بوی موجود در دانه روغنی کلزا به موادی تبدیل می شوند که D. rapae را جذب می کنند.

“بنابراین، می‌توانیم حدس بزنیم که بوی قوی‌تر زنبورها را جذب می‌کند و آنها در یافتن و شکار شته‌ها موفق‌تر هستند، به این ترتیب. ممکن است D. rapae گزینه خوبی برای کنترل آفات در مناطق آلوده به گازوئیل و ازن باشد. واقعاً نشان می دهد که تنها راه برای پیش بینی و کاهش اثرات آلاینده های هوا، مطالعه کل سیستم ها است.”

با دور شدن حمل و نقل از  سوخت دیزل و به سمت موتورهای الکتریکی، آلودگی هوا تغییر خواهد کرد. دانستن اینکه چگونه ارائه دهندگان خدمات کنترل آفات مانند زنبورهای انگلی به این تغییرات پیشرونده واکنش نشان می دهند، برای برنامه ریزی استراتژی های کاهش برای تضمین امنیت غذایی پایدار، در حال حاضر و در آینده ضروری است. این تحقیق نشان می‌دهد که باید تأثیر آلودگی بر گیاهان، زنبورها و حشرات شکاری و فعل و انفعالات هر سه را نیز در نظر گرفت.

https://phys.org/news

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *