نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 5:32 ب.ظ

اهداف بزرگ برای تحقیق و توسعه و نوآوری

دنیا با چالشهای بزرگی مواجه است و ما نیز از آن جدا نیستیم و در برخی موارد این چالشها برای ما بسیار بزرگترند . یک مثال واضح و روشن چالش شدت مصرف انرژی است که با گذشت زمانی بیشتر از ۲۰ سال از طرح موضوع آن و تاسیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور هنوز هیچ تغییر محسوس و معنا داری در رابطه با آن صورت نگرفته است .

این موضوع و سایر موضوعات اقتصادی و زیست محیطی که بسیاری از دست اندر کاران صنعت و تولید با درگیر هستند این الزام را بوجود می آورد تا با ایجاد چشم اندازی از مشارکت و همکاری، با هدایت فناوری های نوظهور، در یک رویکرد ملی با ابزار های نوین مدیریتی کمک کنند تا اطمینان حاصل شود که در سطح قابل مقایسه با معیار های جهانی می توان برای مقابله با چالش های پیش رو و ارائه آینده ای موفق و پایدار، نوآوری کنند.

با ایجاد تفکر جمعی و تغییر رویکرد مدیریتی در سطوح کلان و بنگاهی این فرصت بوجود خواهد آمد تا از تأثیرگذاری بصورت کلیدی در وضعیت کشور ، پیشرفت فناوری های نوظهور را در این حوزه ها امکان پذیر نموده و به رشد تولید در عین دستیابی به اهداف اجتماعی کمک کنند.

سه موضوع اصلی  تحقیق ، توسعه و نوآوری در این راستا بایستی با اهداف کلان و قابل اجرا به تحول‌آفرینی برای آینده‌ای پایدارتر در میان یک سری از بخش‌های صنعتی کلیدی که ترکیبی از آنها تأثیر عمده‌ای بر توانایی کشور برای بهبود خواهند داشت ، تمرکز نمایند . یکی از آنها کاهش شدت مصرف انرژی است .

اکنون در دنیای کاهش مصرف  منابع، تولیدکنندگان  و کسانی که مسئولیت مدیریت ذخایر را بر عهده دارند، تحت فشار فزاینده ای هستند تا فرآیندهای خود را به حداکثر برسانند و در جایگزینی سوخت های فسیلی از انرژی های دیگر استفاده نمایند . با این وصف اگر فرض نماییم که امکان جایگزینی تمام انرژی فسیلی با منابع جدید باشد و هیچ تغییری در شدت مصرف ایجاد نشود بهبودی حاصل نخواهد شد .

با چالش‌های فزاینده منابع مالی و سرمایه گذاری محدود همراه با تقاضای فزاینده  تغییر عادات مصرف‌کننده، با یک سری چالش‌ها مواجه است که نیازمند نوآوری است.

تقاضای فزاینده از سوی مصرف کنندگان یک جامعه به این معنا است که با انتخاب های آنها بر محیط زیست تولید، و توزیع تاثیر نامناسبی گذاشته شده و باعث تشدید ناهنجاری ها و چالشها می شود . یک موضوع دیکر که بسیار مهم است مصرف مواد غذایی است .

نوآوری‌ها در اتوماسیون و علم داده برای بخشهای مختلف کشاورزی از کاشت ، داشت و برداشت  و بسته‌بندی،  برخی از پیشرفت‌ها در فناوری‌های موجود و آینده هستند که می‌توانند این بخش را برای رونق و مبارزه با چالش های زیست محیطی کمک نمایند .

همانطور که استفاده از فناوری ها مهم است آکاهی مصرف کنندگان از وضعیت زیست محیطی به طور فزاینده ای  بر بهبود چرخه زندگی  اثر دارند و در غیر این صورت فرصتها از دست می روند.

در این راستا برای دستیابی به این اهداف، باید در یک فراین منطقی و قابل اجرا  وابستگی خود به سوخت های فسیلی را به میزان قابل توجهی کاهش داده و برای آینده ای تلاش کنیم که در آن انرژی پاک قادر به پاسخگویی به نیازهای اقتصاد کشور بر مبنای توسعه پایدار باشد .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *