نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 8:48 ق.ظ

تلسکوپ جیمز وب در آینده چه خواهد کرد؟

توسط لوکیا پاپادوپولوس و اوتکو کوچوکدونر – 25 دسامبر 2021

همانطور که تلسکوپ فضایی جیمز وب به فضا می رود، باید در مورد این ابزار رصد قدرتمند بدانیم که به نام یکی از معماران فرود آپولو در ماه نامگذاری شده است. در اینجا گردش کار پیش بینی شده برای 6 ماه آینده تا زمانی که تلسکوپ به طور کامل عملیاتی شود، ارائه شده است.

این تلسکوپ جانشین تلسکوپ هابل است اما به گونه ای ساخته شده است که 100 برابر قدرتمندتر باشد. این فناوری جدید با همکاری آژانس های فضایی ایالات متحده، اروپا و کانادا در 30 سال تحقیق و کار بوده است.

در هسته آن آینه ای با روکش طلا با عرض 21.32 فوت (6.5 متر) قرار دارد که تقریباً سه برابر پهن تر از بازتابنده اصلی هابل است. این دستگاه دارای اپتیک بزرگ و چهار ابزار فوق حساس است.

امید این است که اخترشناسان بتوانند عمیق‌تر از هر زمان دیگری به فضا نگاه کنند و به دوران ستارگان اولیه برگردند که به تاریکی ای که تصور می‌شود کمی پس از انفجار بزرگ کیهان را فراگرفته بودند، پایان دادند.

این بدان معناست که رصدخانه باید به بیش از 13.5 میلیارد سال قبل نگاه کند. این تلسکوپ همچنین جو سیارات دوردست را بررسی خواهد کرد تا بررسی کند که آیا این دنیاها قابل سکونت هستند و آیا حیات بیگانه وجود دارد یا خیر.

برای دستیابی به همه اینها، JWST باید به یک ایستگاه رصدی در حدود 932 هزار مایل (1.5 میلیون کیلومتر) فراتر از زمین برسد و سپس خود را در پیکربندی کامل فعال خود باز کند.

سپس باید بسیار سرد شود – تا حدود منفی 233 درجه سانتیگراد (387- درجه فارنهایت) – تا بتواند عکس های حساسی را که برای ارائه از جهان دور که اولین کهکشان ها در آنجا به وجود آمده اند و همچنین عکس های حساسی از سیارات دیگر و منظومه های ستاره ای مربوط به آنها که نیاز دارد، بگیرد. در این زمان‌های حیاتی، بسیاری از چیزها ممکن است اشتباه پیش برود، اما دانشمندان امیدوارند از همه موانع جلوگیری شود. سپس، و تنها در آن صورت، پروژه 10 میلیارد دلاری می تواند به هدف واقعی خود دست یابد: پاسخ به این سوال مرموز که چگونه جهان آغاز شد.

آینده JWST چیست؟

    روز اول: JWST اصلاحات اواسط دوره را برای رسیدن به L2 انجام می دهد. اینها اولین و مهمترین مانورهای تصحیح مسیر هستند. همچنین، آنتن با بهره بالا برای فعال کردن پهنای باند ارتباط داده بالاتر در اولین فرصت استفاده خواهد شد.

    هفته اول: استقرار آفتابگیر. اندکی پس از دومین مانور تصحیح مسیر، استقرارهای اصلی آغاز خواهند شد.

    ماه اول: استقرار تلسکوپ، خنک شدن، روشن کردن ابزار، و قرار دادن در مدار L2.

    ماه دوم، سوم و چهارم: بررسی اولیه اپتیک و تراز تلسکوپ. دانشمندان وب را به سمت یک ستاره درخشان نشانه می‌گیرند و نشان می‌دهند که رصدخانه می‌تواند اهداف را به دست آورد و روی آن قفل کند، و داده‌ها را عمدتاً با NIRCam دریافت خواهیم کرد. اما، تا 18 تصویر تحریف شده از همان ستاره هدف وجود خواهد داشت، زیرا آینه ها هنوز هم تراز نیستند.

    ماه پنجم و ششم: کالیبراسیون و تکمیل راه اندازی. همه ابزارهای موجود در هنگام مشاهده اهداف معرف به دقت کالیبره می شوند و توانایی ردیابی اهداف “متحرک” (یعنی اجرام نزدیک مانند سیارک ها، دنباله دارها، قمرها و سیارات در منظومه شمسی خودمان) نشان داده خواهد شد.

    پس از شش ماه: “عملیات علمی!” وب ماموریت علمی خود را آغاز خواهد کرد و شروع به انجام عملیات معمول علمی خواهد کرد.

اگر می خواهید JWST را در سفر خود دنبال کنید، از این صفحه ناسا دیدن کنید.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *