نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 10:25 ب.ظ

یک باتری جدید CO2 می تواند هزینه ذخیره انرژی خورشیدی را به نصف کاهش دهد

کریس یانگ01 دسامبر 2021

Energy Dome به تازگی پایان تخصیص مالی ۱۱ میلیون دلاری سری A خود را اعلام کرد. بیانیه مطبوعاتی نشان می دهد که شرکت ایتالیایی از این پول جدید برای توسعه و نمایش فناوری باتری CO2 خود استفاده خواهد کرد، که ذخیره انرژی خورشیدی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

باتری CO2 انرژی تجدیدپذیر خورشیدی را در طول روز که انرژی مازاد وجود دارد ذخیره می کند و در شب و در ساعات اوج مصرف آن را آزاد می کند. همچنین مشکل کاهش عملکرد باتری های لیتیوم یونی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

با پروژه های عظیم مزرعه خورشیدی جدید در حال توسعه، مانند مزرعه خورشیدی ماموت 1.5 میلیارد دلاری ایالات متحده با مساحت 13000 هکتار، جهان به طور فزاینده ای به روش های کارآمد برای ذخیره انرژی های تجدیدپذیر نیاز دارد. طبق گفته Energy Dome، “راه حل ذخیره سازی انرژی مدولار و مقیاس پذیر این امکان را به تولید انرژی خورشیدی و بادی می دهد که 24 ساعت در روز قابل ارسال باشد.”

برخلاف باتری‌های لیتیوم یونی که پس از تقریباً یک دهه استفاده، عملکردشان به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، باتری CO2 در طول 25 سال زمان کارکرد مورد انتظار خود، همان عملکرد را حفظ می‌کند. انرژی Dome توضیح می دهد که این بدان معناست که هزینه ذخیره انرژی تقریباً نصف یک باتری لیتیوم یونی با فضای ذخیره سازی معادل خواهد بود.

باتری CO2 این شرکت از دی اکسید کربن در یک چرخه حلقه بسته استفاده می کند که در طی آن از گاز به مایع تبدیل می شود و سپس به گاز باز می گردد. “گنبد” که نام این شرکت از آن گرفته شده است یک نگهدارنده گاز اتمسفری بادی است که به شکل گازی خود با CO2 پر شده است. هنگام شارژ، سیستم از نیروی الکتریکی شبکه استفاده می کند، که کمپرسوری را تغذیه می کند که CO2 را از گنبد میمکد و آن را فشرده می کند و گرما تولید می کند که به یک دستگاه ذخیره انرژی حرارتی ارسال می شود. سپس CO2 مایع شده و در ظروف در دمای محیط ذخیره می شود و چرخه شارژ کامل می شود.

چرخه در فرآیند تخلیه با تبخیر آن مایع، بازیابی گرما از سیستم ذخیره انرژی حرارتی، و گسترش CO2 داغ به یک توربین که یک ژنراتور را به حرکت در می آورد، معکوس می شود.  شرکت انرژی Dome می گوید باتری CO2 تقریباً 200 مگاوات ساعت ظرفیت ذخیره سازی دارد.

آخرین دور سرمایه گذاری Energy Dome توسط شرکت VC 360 Capital رهبری شد و شامل سرمایه گذارانی مانند برنامه سرمایه تاثیر پایدار Barclays و یک شتاب دهنده راه اندازی فناوری آب و هوا به نام Third Derivative است. https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *