نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 4:16 ق.ظ

چه چیزی باعث می شود دانشجویان از خودروهای خودران دوری کنند؟

22 نوامبر 2021توسط دانشگاه استرالیای جنوبی – نمونه اولیه ماشین خودران گوگل.

انتظار می‌رود خودروهای بدون راننده انقلابی ایجاد کنند و برخی از مفسران پیش‌بینی می‌کنند که تا کنون همه راننده‌های دائمی صندلی‌های عقب هستند.اما علیرغم تلاش‌های قابل توجه افرادی مانند ایلان ماسک و دیگر کارآفرینان در صنعت فناوری و خودرو برای تشویق رانندگان به کنار گذاشتن کنترل چرخ، استقبال بسیار کندتر از حد انتظار بوده است.

در حالی که پردیس‌های دانشگاهی، فرودگاه‌ها، پارک‌های تعطیلات و دهکده‌های بازنشستگی به عنوان برخی از پذیرندگان اولیه بالقوه شناخته می‌شوند، یک نظرسنجی استرالیایی از دانشجویان دانشگاه منتشر شده در این ماه نشان می‌دهد که چرا استفاده از وسایل نقلیه خودران (AVs) هنوز نسبتاً کم است.

دکتر علی سلطانی، برنامه ریز شهری دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA) در سال 2019، قبل از کووید-19، از 152 دانشجو نظرسنجی کرد تا دیدگاه آنها را در مورد خودروهای خودران و احتمال استفاده از آنها بسنجد.

دو مورد  بزرگ ترین نگرانی ذکر شده، خطرات هک شدن داده های خصوصی و نقص احتمالی کامپیوتر منجر به تصادفات بود.دانشجویان پسر بیشتر از زنان از AV استفاده می‌کردند و رانندگان معمولی نیز در صورت عدم وجود موانع مالی، احتمال بیشتری برای پذیرش آن‌ها داشتند.

دکتر سلطانی می‌گوید: «تعجبی ندارد که دانشجویان مهندسی نیز نسبت به کسانی که دروس دیگر را مطالعه می‌کنند، مشتاق‌ترنسبت به  خودروهای خودران هستند، احتمالاً به این دلیل که دانش فنی بیشتری دارند و مفهوم AV را بهتر درک می‌کنند.ما می دانیم که اعتماد – یا فقدان آن – مربوط به ایمنی و امنیت AV ها مانع بزرگی برای پذیرش آنها است، اما عوامل دیگری نیز در بازی وجود دارد.

دانشجویان چندین ویژگی AV ها را از نظر خطر کم تا زیاد رتبه بندی کردند. این ویژگی ها عبارت بودند از:

  • عوامل فنی، ایمنی و قانونی مربوط به خودروهای خودران؛
  • مسائل اخلاقی
  • ظرفیت کاهش تراکم ترافیک و تاخیر، بهبود زمان سفر.
  • بهبود کیفیت هوا، آلودگی کمتر و گازهای گلخانه ای و بهره وری بهتر سوخت.
  • کاهش هزینه های پارکینگ عمومی؛
  • احتمال خرابی کامپیوتر؛
  • افزایش دسترسی برای افراد دارای معلولیت و کسانی که گواهینامه رانندگی ندارند.
  • آسیب پذیری در برابر کنترل از راه دور و نقض امنیت سایبری

دکتر سلطانی می‌گوید: این نظرسنجی سطح بالایی از نگرانی را در مورد امنیت سایبری و نقص‌های AV نشان داد، اما اگر به این موانع رسیدگی شود، می‌تواند راه را برای دولت ایالتی برای اجرای آزمایشی AVها در دانشگاه‌ها باز کند.دانشجویان دانشگاه دارای برنامه های درسی پراکنده و انعطاف پذیری زیاد، با الگوهای رفت و آمد پیچیده و متنوع هستند. با این حال، شواهد بسیار کمی برای حمایت از مزایا و معایب AVs در محوطه دانشگاه وجود دارد، از این رو مطالعه ما انجام شد.سفرهای تحصیلی در استرالیا در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و به تراکم ترافیک شهری کمک کرده است..

این مطالعه در Case Studies on Transport Policy منتشر شده است. https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *