نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

18 اردیبهشت 1403 3:17 ق.ظ

آیا فناوری دیجیتال می‌تواند از اختلالات زنجیره تامین جلوگیری کند؟

نویسنده: پیت سوابی

گاهی اوقات، بهترین راه برای درک نحوه عملکرد یک سیستم، مشاهده نحوه خرابی آن است. عملکرد داخلی زنجیره‌های تأمین بریتانیا در حال حاضر به طور کامل در معرض نمایش است: کمبود رانندگان وسایل نقلیه سنگین باعث ایجاد صف در پمپ‌های بنزین شده است، در حالی که افزایش قیمت سوخت باعث کمبود CO2 شده است که عرضه مواد غذایی کشور را تهدید می‌کند. کارشناسان هشدار می‌دهند، این نشانه‌ای از آینده است، زیرا زنجیره‌های تأمین بین المللی به طور فزاینده‌ای در معرض اختلال در ژئوپلیتیک و تغییرات آب و هوایی قرار دارند. فناوری، از هوش مصنوعی گرفته تا بلاک چین، می‌تواند به شرکت‌ها در درک و تنوع زنجیره تامین خود کمک کند، اما بدون همکاری در مرزهای سازمانی و ملی این امر ممکن است؟

چه چیزی باعث اختلال در زنجیره تامین امروز می‌شود؟

زنجیره‌های تأمین بریتانیا در انتظار یک طوفان کامل هستند. ینس روهریچ، استاد نوآوری در زنجیره تامین در دانشگاه باث، کمبود CO2 را در سال 2018 مورد مطالعه قرار داده است و تاثیر آن را بر تصمیم زنجیره فست فود KFC برای تغییر ارائه دهنده تدارکات خود می‌داند. این اختلال منجر به کمبود آبجو، کوکاکولا، مرغ و غذای منجمد – که همه آن‌ها در تولید آن‌ها نیاز به CO2 دارند – در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها شد.

به گفته روهریش، کمبود CO2 فعلی احتمالاً تأثیر مشابهی خواهد داشت. «به احتمال زیاد ما با مشکلاتی مانند تابستان 2018 مواجه خواهیم شد که احتمال انبار کردن را بیشتر می‌کند و مسائل را بیشتر می‌کند. اما این بار ما فقط کمبود CO2 نداریم، ما همچنین Covid-19 و Brexit داریم.»

روهریش می‌گوید، برای مدیران زنجیره تامین ماهر، بحران کنونی تازه‌ترین مورد از مجموعه طولانی اختلالات است. اون بیان کرد: «دو دهه اخیر اختلالات زیادی مانند تاثیر طوفان کاترینا در سال 2005، فوران آتشفشان ایجافاللاجوکول در سال 2010، اعتصاب بندر لس‌بیچ و لانگ‌بیچ و کمبود دی اکسید کربن در سال 2018 و حملات دزدان دریایی در ساحل ایجاد کرده است.

تیم لارنس، مدیر مرکز نوآوری زنجیره تامین دیجیتال با حمایت دولت انگلیس می‌گوید، عدم تعادل عرضه و تقاضا اغلب با بحران‌هایی مانند همه گیری تشدید می‌شود. او می‌گوید: «همین اتفاق بعد از بحران مالی رخ داد.»

علاوه بر این، دکتر ساموئل روسکو، مدرس ارشد مدیریت عملیات در دانشگاه ساسکس می‌گوید، مداخلات سیاسی در زنجیره‌های تأمین افزایش می‌یابد. این روند در سال 2016، با همه‌پرسی برگزیت و پیروزی ترامپ در ریاست جمهوری آغاز شد، اما در طول همه‌گیری افزایش یافته است. او همچنین افزود: «مردم به Covid-19 به عنوان یک اختلال ژئوپلیتیک فکر نمی‌کنند، اما این ویروس نیست که تاسیسات تولید را تعطیل یا مرزها را می‌بندد، این دولت‌ها هستند.»

علاوه بر ای، آسیب پذیری زنجیره‌های تأمین در برابر اختلال با مدیریت موجودی به موقع افزایش یافته است، به این ترتیب تولیدکنندگان فقط به اندازه مواد مورد نیاز برای انجام سفارشات فعلی خود، انبار می‌کنند. لورنس می‌گوید: «این بدان معناست که هرگونه تغییر کوچک در تقاضا یا عرضه شوک بیشتری ایجاد می‌کند.»

لاورنس استدلال می‌کند که در نهایت، رسانه‌های اجتماعی شانس شوک تقاضا را افزایش داده‌اند، مانند عملکرد فعلی در پمپ بنزین‌های انگلستان. «یکی از بزرگترین خطرات مربوط به تقاضا این است که مصرف کنندگان اکنون اطلاعات بسیار بیشتری در اختیار دارند تا بتوانند تصمیمات خرید خود را تغییر دهند.»

پیکربندی مجدد زنجیره تامین برای جلوگیری از اختلال

به طور کلی، سه پاسخ همپوشان به شرکت‌ها کمک می‌کند تا انعطاف پذیری زنجیره‌های تأمین خود را بهبود بخشند. اولین مورد، توزیع مجدد آن‌ها، اضافه شدن افزونگی بیشتر و در بسیاری موارد، نزدیک شدن تولید به خانه است. این نه تنها می‌تواند احتمال اختلال فیزیکی یا سیاسی را کاهش دهد .اگرچه Brexit نشان می‌دهد که حتی همسایگان نزدیک نیز می‌توانند اختلافات تجاری داشته باشند، همچنین به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا در پاسخ به تقاضا، عرضه را تنظیم کنند.

لارنس توضیح می‌دهد: «اگر در آسیا تأمین کننده دارید و در انگلستان کار می‌کنید، شش هفته حمل و نقل دارید در زنجیره تامین خود، بنابراین فقط می‌توانید به شوک ها نسبتاً کند پاسخ دهید. اما اگر به مصرف کنندگان نزدیکتر هستید، می‌توانید سریع‌تر پاسخ دهید.»

روسکو می‌گوید، این پاسخ را می‌توان با چاپ سه بعدی پشتیبانی کرد، زیرا به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تولید را به مشتریان خود نزدیک کنند. وی توضیح می‌دهد: «به جای برخورداری از امکانات بزرگ و متمرکز، می‌توانید چاپگرهای سه بعدی را در نقاط مختلف جهان قرار دهید که می‌توانند مواد سفارشی را نزدیک به محل مصرف چاپ کنند. نیازی نیست نگران تعطیلی بنادر، موانع تجاری یا هرگونه مداخله دولتی دیگر باشید.»

غول نفت و گاز شل یک انبار دیجیتالی دارد که شامل قطعات یدکی برای ماشین آلات تولید آن است. هنگامی که به قطعه جایگزین نیاز دارد، یک تولید کننده محلی را مامور تولید قطعه می‌کند یا خود آن را چاپ می‌کند. به گفته این شرکت، این امر منجر به زمان جایگزینی سریع‌تری شده است، در یک مورد از 16 هفته تا دو هفته.

فناوری دیجیتال برای شفافیت زنجیره تامین

پاسخ دوم شفاف‌سازی زنجیره‌های تأمین است و به مشاغل اجازه می‌دهد اختلالات را زودتر تشخیص دهند یا حتی آن‌ها را پیش‌بینی کنند. با این حال، لارنس می‌گوید، به طور سنتی، تعداد کمی از تولیدکنندگان در زنجیره‌های تأمین خود فراتر از فروشندگان فوری یا درجه یک دیده شده‌اند. اما این بیماری همه گیر باعث شده است که این مشکل را برطرف کنند. به عنوان مثال، خودروسازان تا زمانی که کمبود چیپ جهانی در جهان وجود نداشت، توجه چندانی به عرضه کننده ریزپردازنده‌های سازندگان قطعات خود نمی‌کردند.

لورنس می‌افزاید: «اما دستیابی به این شفافیت کار آسانی نیست. مگر اینکه همکاری بین تولید کننده، تامین کنندگان درجه یک و تامین کنندگان درجه دو آن‌ها وجود داشته باشد، آن‌ها نمی‌توانند به راحتی این اطلاعات را پیدا کنند.»

شرکت نوپای فرانسوی Transparency One امیدوار است با ایجاد یک شبکه اجتماعی برای زنجیره‌های تامین، این مشکل را برطرف کند. مشتریان آن از تأمین کنندگان خود می‌خواهند اطلاعات مربوط به تأمین کنندگان خود و غیره را وارد کنند تا زمانی که نقشه‌ای برای هر خط تولید از منبع مواد تا نقطه تولید تهیه شود. این نقشه می‌تواند با داده‌های آب و هوایی یا سیاسی برای ارزیابی خطرات زنجیره تامین ادغام شود. فردریک دانیل، CTO می‌گوید، در طول همه‌گیری، مشتریان توانستند ردیاب پاسخ دولت دانشگاه آکسفورد را ادغام کرده و محدودیت‌های ناشی از آن را پیش بینی کنند.

پس از سعی و خطا – برای ارائه این داده‌های زنجیره تامین با استفاده از پایگاه داده‌های رابطه‌‌ای، Transparency One فناوری پایگاه داده نمودار را از Neo4J به کار گرفت. برای درک زنجیره‌های تأمین، دانیل می‌گوید، رابطه بین گره‌ها مهم‌تر از خود گره‌ها است. «فناوری پایگاه داده گراف واقعاً برای مدیریت رابطه بین نقاط پایانی طراحی شده است، نه اینکه فقط نقاط انتهایی را مدیریت کند.»

فناوری زنجیره تامین: بلاک چین و دوقلوهای دیجیتالی

لارنس می‌گوید بلاک چین همچنین می‌تواند به شرکت‌ها در دستیابی به شفافیت زنجیره تامین کمک کند و منشأ واقعی اجزا و مواد آن‌ها را آشکار کند. او می‌گوید: «ما از منحنی تبلیغاتی (برای بلاک چین) عبور کرده‌‌ایم و در حال حاضر شاهد موارد استفاده جدی هستیم.»

«یک مثال خوب در زنجیره تامین باتری الکتریکی است. ما شروع به مشاهده بلاکچین برای ردیابی دسته‌ای از مواد مانند کبالت یا نیکل می‌کنیم و منشأ آن‌ها را از معدن تا محصول نهایی نشان می‌دهیم. تولید کنندگان می‌تواند ببیند خطرات یا عدم تعادل زنجیره تامین در کجا در حال توسعه است.» در اوایل سال جاری، غول معدن Glencore یک پروژه آزمایشی را با سازنده باتری Umicore، با استفاده از بلاک چین برای ردیابی تولید کبالت، اعلام کرد.

لارنس می‌گوید دوقلوهای دیجیتال گام بعدی در شفافیت زنجیره تامین هستند. با تغذیه داده‌های واقعی از حسگرهای اینترنت اشیا به مدل‌های دیجیتالی زنجیره‌های تأمین آن‌ها، شرکت‌ها قادر خواهند بود تا تاثیر شوک‌های زنجیره تامین را پیش‌بینی کرده و پاسخ‌های فرضی را آزمایش کنند. مارکوس ووکر، مدیر ارشد اجرایی این شرکت برای انگلستان و ایرلند، در اوایل امسال با ارائه کننده لجستیک DHL Supply Chain از قبل دوقلوهای دیجیتال عملیات انبار خود را نگهداری می‌کند.

فقط تامین کنندگان نیستند که زنجیره تامین را مختل می‌کنند. افزایش تقاضا نیز می‌تواند باعث دردسر شود. سومین رویکرد برای انعطاف پذیری زنجیره تامین، سنجش تقاضا، تجزیه و تحلیل داده‌های بازار برای پیش بینی کوتاه مدت تقاضا است. این یک روش ثابت است – غول کالاهای مصرفی Unilever نرم افزار سنجش تقاضا را در سال 2006 پیاده کرد – اما پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی و در دسترس بودن روزافزون منابع داده باعث ایجاد نوآوری می‌شود. لورنس می‌گوید: «ما بیشتر و بیشتر شاهد راه اندازی کسب وکارها و نرم افزارهای تجاری هستیم که به سمت تشخیص تقاضا می‌روند.» او می‌افزاید که این می‌تواند راه را برای زنجیره‌های عرضه خودکار هموار کند، جایی که روند تقاضا مستقیماً بدون دخالت انسان وارد تولید می‌شود.

همکاری زنجیره تامین

لورنس می‌گوید این همه گیری به بسیاری از شرکت‌ها انگیزه داده است تا زنجیره‌های تأمین خود را دیجیتالی کنند. او امیدوار است که این نوآوری ادامه پیدا کند. او ادامه می‌دهد: «اختلالات کنونی همچنین ممکن است پیشرفت رویکردهای نوآورانه و در نتیجه مخرب مانند تولید مواد افزودنی و تحویل از طریق هواپیماهای بدون سرنشین را تسریع کند.»

همچنین ممکن است آن‌ها را وادار کند تا زنجیره‌های تأمین خود را به طور مشترک مدیریت کنند. روهریش می‌گوید: «خریداران همچنین می‌توانند به طور بنیادین‌تری در مورد شناسایی راه‌هایی که می‌توانند از زنجیره تأمین یکدیگر استفاده کنند، به جای رقابت با یکدیگر، فکر کنند.» در گذشته، خریداران این کار را با تشکیل کنسرسیوم‌های خرید و ترکیب نیازهای مادی خود انجام می‌دادند.

برای به دست آوردن مزایای دیجیتالی‌شدن زنجیره تامین، تولیدکنندگان بزرگ ممکن است نیاز به سرمایه گذاری در ارتقاء قابلیت‌های تامین کنندگان خود داشته باشند. روسکو می‌گوید: «پذیرش فناوری در درجه اول در شرکت‌های بزرگ اتفاق می‌افتد. اما برای تامین کنندگان کوچکتر، مقرون به صرفه است و قابلیت‌ها واقعاً وجود ندارد. بلاک چین یک مثال عالی است.»

هر چند وی می‌گوید، چند شرکت به دنبال رفع این عدم تعادل هستند. به عنوان مثال خودروساز فولکس واگن با متخصص بلاک چین Mine Spider همکاری کرده است تا مواد اولیه خود را  جایی که در آن استخراج می‌شود ردیابی کند: «آن‌ها در واقع به تامین‌کنندگان می‌گویند: «ما به شما در انجام این کار کمک می‌کنیم. ما آن را می‌خریم، شما فقط باید از آن استفاده کنید.»

در حالی که کمبودهایی که در بریتانیا خبرساز شده است ممکن است به زودی برطرف شود، نیاز به زنجیره‌های تامین انعطاف‌پذیر برای رفع این مشکل وجود دارد. روسکو هشدار می‌دهد: «این فقط آغاز یک روند طولانی‌تر است. ما شاهد مداخله بیشتر دولت در زنجیره‌های تأمین خواهیم بود، چه به خاطر کووید -19 باشد و چه پیمان‌های تجاری. این واقعیت جدید است.»

https://techmonitor.ai

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *